top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

כל מה שרציתם לדעת על ההבדל בין הקבועות, האטרקטיביות ומרושלות התפוחים - Apple Scruffs

· נהוג לספר שקבוצת המעריצות, וביניהן מעט מעריצים, שהסתודדו בעיקר מחוץ לאולפני EMI, משרדי Apple, והבית של פול מקרטני כונתה Apple Scruffs. אז זהו. שלא...


· נהוג לספר גם שהשיר She Came In Through The Bathroom Window נכתב על בנות חבורת Apple Scruffs שפרצו לבית של פול דרך חלון חדר האמבטיה. אז זהו, שלא...


· נהוג אפילו לספר ששתי המעריצות, ליזי בראבו וג'יילין פייס, אשר שרו קולות רקע בהקלטה של השיר Across The Universe, בהזמנתו של פול בזמן שהן המתינו מחוץ לאולפני EMI, היו חלק מחבורת Apple Scruffs. אז זהו, שלא...


לפני שאעשה פעם אחת סדר בעניינים האלה, אבהיר שמאחר ומדובר בקבוצות של הרבה מעריצות, ומעט מעריצים, אתייחס אליהן בלשון נקבה.


חבורת The Regulars

המעריצות הראשונות של הביטלס החלו להסתובב סביב אולפני EMI בשנת 1963, עוד בזמן הקלטת השיר She Loves You. החל משנת 1966, כשהביטלס הפסיקו להופיע והם מיעטו להיראות בציבור, החלה להתרכז קבוצה גדולה יותר של מעריצות ובתדירות גבוהה יותר, מחוץ לאולפני EMI ומחוץ לביתו החדש של פול, הקרוב. כך, התגבשה קבוצה קבועה של מעריצות שכינו את עצמן The Regulars (הקבועות), ועם הזמן הכירו אותן הביטלס בשמותיהן. רוב המעריצות בחובורה הזו נהגו בנימוס כלפי חברי הביטלס ובעוד שלכל אחת היה חבר ביטלס מועדף לא הייתה להן כקבוצה העדפה למישהו ספציפי. ראוי לציין שלא מדובר בגרופיס (gruppies) משום שבנות אלה לא חיפשו סקס איתם אלא לראות אותם, לנופף להם לשלום, לצלם אותם, לקבל מהם חתימות, לתת להם פרחים או מתנות ובכלל לקיים איתם קשר כלשהו. אמנם היו סביב הביטלס גרופיס אבל הקשר איתן התקיים בדרך כלל אחרי ההופעות, בבתי המלון וכדומה.


בשנת 1967, כאשר החלו הביטלס לבלות חודשים ארוכים באולפני EMI, בזמן שהם הקליטו את האלבום Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, חבורת The Regulars בילתה שעות ארוכות בחוץ, במזג האוויר הקר של לונדון, בתקווה לראות אותם נכנסים ויוצאים. ליזי בראבו וגיילין פיס, אשר השתתפו, כאמור, בהקלטת השיר Across The Universe ב-4 בפברואר 1968, השתייכו לקבוצת The Regulars.


חבורת The Baddies

בסוף שנת 1969 נוצר קרע בקרב חבורת The Regulars, וממנה פרשה קבוצה של מעריצות שהמשותף ביניהן היה שהן מעריצות שרופות של פול, אותו הן כינו The One. קבוצה חדשה זו אימצה את השם The Baddies (האטרקטיביות) והיא לא בחלה בשום אמצעים כדי להתקרב אליו, כולל פריצות לביתו, או גידופים כלפי לינדה.


המעריצות שהגיעו יום אחד לביתו של פול, וכשהתברר שאף אחד לא בבית התגנבו לגינה ושיחקו עם פסלי הגמדים שהיו על הדשא עד שאחת מהן הבחינה בסולם ובחלון הפתוח, ואז כולן טיפסו על סולם שהיה מונח שם ונכנסו פנימה השתייכו לחבורת The Baddies. המעריצות האלה לקחו בגדים מהארון של פול ותמונות של חברי הביטלס ושל פול עם אביו, שצילמה לינדה. כאשר פול גילה על כך הוא זעם ופנה למספר מעריצות בבקשת עזרה להשיב לו את התמונות, ואכן אלה הוחזרו לו. בעקבות האירוע חזר פול לשיר שהתחיל לכתוב שנה קודם, במאי 1968, בזמן ששהה עם ג'ון בניו יורק במטרה לקדם את חברת Apple, והפך אותו ל-She Came In Through The Bathroom Window. כשפול נשאל איך הוא ידע שהפריטים הללו נלקחו ע"י מעריצות ולא פורץ אמיתי הוא השיב:

פורץ אמיתי היה לוקח דברים יקרים יותר


הנה השיר She Came In Through The Bathroom Window


חבורת Apple Scruffs

בינואר 1970, החליטה מעריצה בשם מרגו סטיבנס לארגן את 8 חברותיה ולהקים מועדון מעריצות בשם Apple Scruffs. הבחירה בשם הזה נבעה מהמעילים, הצעיפים, סוודרים והכפפות העבים שהן נהגו ללבוש כדי להתגונן מהקור הלונדוני בזמן שהמתינו לחברי הביטלס על המדרכה, אפילו בלילות, הזמן החביב עליהם להקליט באולפני EMI. בהקשר הזה, יש להבהיר שהמונח winter scruffs מתייחס לבגדי חורף, כמו כובע צמר, כפפות, צעיף וכדומה, שמקנים מראה מרושל (scruffy). אמה, אחת מחברות חבורת ה-Apple Scruffs סיפרה:

נהגנו להשאר בחוץ עד ארבע או חמש בבוקר כשהיה ממש קר


הקבוצה, שמנתה עם הקמתה 9 חברות, הגיעה בשיאה ל-14 מעריצות ושני מעריצים, שבאו מרחבי בריטניה, מניו יורק, משיקגו, מיוסטון ומקליוולנד שבארה"ב. המנהיגה של הקבוצה הייתה מרגו סטיבנס, ואיתה היו סיו ג'ון, מעריצה שכונתה כך בגלל הערצתה לג'ון לנון, כריס, די, קטי, וירג'יניה, דני, וונדי, ג'יל פריצ'ארד, לוסי, קרול בדפורד, טומי וג'ימי, שני הבנים היחידים, ועוד. בדפורד פרסמה בשנת 1984 ספר בשם Waiting For The Beatles המספר על חוויותיה. חבורת Apple Scruffs פעלה כמועדון מעריצות סגור, והנפיקו לחבריה כרטיסי חבר ותג. כל מי שרצה להשתייך אליו היה צריך להציג את מועמדותו ולזכות בהסכמת החברים. ג'ון לנון, ג'ורג' הריסון, רינגו סטאר ומל אוונס זכו לחברות כבוד, כולל כרטיס חבר.


מאחר והמגזין הרשמי של הביטלס, The Beatles Monthly Book הפסיק להתפרסם בדצמבר 1969, הוציאה חבורת Apple Scruff מגזין משלה בשם The Apple Scruffs Monthly Book. בכל גיליון, שעלה 10 פני, היו ציורים מצחיקים, חדשות, בדיחות, ופרשנויות על המתרחש בקרב הביטלס ובחברת Apple. ג'ון לנון מאד אהב את המגזין ונהג לשלוח את מל אוונס לקנות לו עותק בכל חודש. דרק טיילור, קצין העיתונות של חברת Apple, אמר שאפשר היה לשמוע את ג'ון צוחק בקול רם על כמה מהדברים המצחיקים שפורסמו, במיוחד בדיחות עליו ועל יוקו.


בכל בוקר התאספה החבורה מחוץ לבניין Apple כדי לנסות לגלות את לוח הזמנים של הביטלס לאותו יום. לעתים היו המעריצות מקבלות טיפים מעובדי Apple, ואז פונות למקום שבו הם היו אמורים להיות חברי הביטלס, לעתים לפני הגעתם. אמה סיפרה:

לפעמים עובדי חברת Apple היו מספרים לנו מה מתרחש ואנחנו היינו מסיקות מזה איפה הם אמורים להיות


דרק טיילור סיפר בשנת 1997:

מה שהכי סקרן אותי היה לדעת איך הן קיבלו את המידע על הביטלס. לעתים קרובות הן ידעו יותר טוב מאתנו איפה הם נמצאים. כנראה הייתה להם האינטואיציה טובה.


לעתים גילו עובדי אולפני EMI בעצמם שחברי הביטלס עומדים להגיע להקליט לפי ההתקהלות של חברות Apple Scruffs בחוץ.


החוויות של חבורת Apple Scruffs כלפי כל אחד מחברי הביטלס הייתה שונה: רינגו תמיד נהג לשאול את חברות Apple Scruffs לשלומן כאשר עבר על פניהן, פול תמיד היה ידידותי ונגיש אליהן, מג'ון הן תמיד חששו כי הוא היה מסוגל להיות אגרסיבי בלי התראה מוקדמת, וג'ורג' נהג לדחוף אותן בדרכו אל תוך האולפנים.


חלק מחברות Apple Scruffs הצליח להשיג עבודה בחברת Apple. כך למשל, עבדה מרגו כמחלקת תה לעובדי Apple, כעוזרת במחלקת האמנים והרפרטואר, ואף הייתה מוציאה את מרת'ה, כלבתו של פול, לטיולים בפארק פרימרוז היל, הסמוך.


ערב אחד, בשנת 1970, יצא מל אוונס אל חברות Apple Scruffs והזמין אותן להיכנס לאולפני EMI כדי לשמוע שיר שג'ורג' סיים להקליט. אז הן שמעו בפעם הראשונה את השיר Apple Scruffs, שאחר כך נכלל באלבום All Things Must Pass משנת 1970. ג'יל, אחת המעריצות, סיפרה שג'ורג' אמר להן:

טוב, יש לכן מגזין, יש לכן משרד במדרגות מחוץ לאולפן, אז למה שלא יהיה לכן שיר?


בשיר Apple Scruffs מספר ג'ורג' עד כמה הנוכחות של המעריצים יוצאות הדופן האלה משמעותית עבורו ויתר חברי הביטלס:

In the fog and in the rain

Through the pleasures and the pain

On the step outside you stand

With your flowers in your hand, my Apple Scruffs

בערפל ובגשם

דרך ההנאות והכאב

על המדרגות שבחוץ אתן עומדות

עם פרחים בידיים שלכן, Apple Scruffs שלי


הנה השיר Apple Scruffs:


אחרי שיצא האלבום All Things Must Pass שלח ג'ורג' מכתב לשלוש חברות Apple Scruffs המועדפות עליו, וכך כתב:

קרול, קטי ולוסי היקרות,

העבודה על האלבום הסתיימה והוא יצא. אין לי מושג אם הוא טוב או רע, אחרי ששמעתי אותו כל כך הרבה פעמים. במהלך הכנת האלבום הזה, שהוא היקר ביותר ש-EMI אי פעם הוציאה, הרגשתי חיובי ושלילי, מרוצה ולא מרוצה, וכל שאר ההפכים הצפויים בעולם החומרי הזה. עם זאת, הדבר היחיד שאני מרוצה ממנו זה משלושתכן וממל (אוונס). אתן התומכות היחידות שלי ואתן תמיד שם. אפילו ברגעים הקשים ביותר הרגשתי תמיד שהעידוד שלכן עזר לי לסיים את האלבום.

תודה רבה, אני באמת מוצף מאהבתכן הבלתי נגמרת, לכאורה, ואני לא מבין איך זה קורה בכלל

באהבה מג'ורג'

נ.ב. אל תשתמשו בזה נגדי. גם פיל ספקטור אוהב אתכן


במקביל להוצאת האלבום All Things Must Pass וכדי לקדם את השיר Apple Scruffs, ארגן ג'ורג' ריאיון עם החבורה, עבור המגזין רולינג סטון. מרגו, ג'יל, לוסי, וונדי, קטי וקרול נפגשו עם הכתב, אנדרו ביילי, בדירתו, יחד עם ריצ'רד דיללו, עוזרו של דרק טיילור, שם התקיים הריאיון במשך מספר שעות, כשבחוץ ירד גשם. הריאיון פורסם בגיליון של הרולינג סטון שיצא כשבועיים לאחר מכן, ב-24 בדצמבר 1970, תחת הכותרת Apple Scruffs Come To Dinner. כאשר יצא אליהן ג'ורג', ביום פרסום הריאיון, ושאל אותן האם הן מרוצות ממנו השיבה לו קרול:

הם ציטטו אותנו לא נכון

ג'ורג' אמר לה בתגובה:

עכשיו את יודעת איך זה מרגיש


חבורת Apple Scruffs פעל המשיכה להתכנס מחוץ לבניין חברת Apple עד דצמבר 1973, כאשר חברי הביטלס הפסיקו להגיע למשרדי Apple.


מאחר ואף אחד מחברי הביטלס לא כתב אף שיר על חבורות The Regulars ו-The Baddies, אלה לא מוכרות כיום וכולם עדיין נוהגים לחשוב שכולן היו בחבורת Apple Scruffs.לצערן של קבוצות The Regulars ו-The Baddies, אף אחד מחברי הביטלס לא כתב עליהן שיר ולכן הן נשארו באלמוניותן, וגרוע מכך, עד היום רוב האנשים חושבים שכולן היו Apple Scruffs.


4 views0 comments
bottom of page