top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

כאשר ג'ורג הפך לפרנואיד - My Sweet Lord


ב-23 בנובמבר 1970 יצא השיר My Sweet Lord של ג'ורג' הריסון במסגרת האלבום המשולש All Things Must Pass ודי מהר הפך ללהיט היסטרי. כעבור חודשיים וחצי, ב-10 בפברואר 1971, הגישה חברת Bright Tunes תביעה משפטית נגד ג'ורג' וחברות Harrisongs ו-Apple Records בטענה להפרת זכויות יוצרים לשיר He's So Fine שהקליטה להקת The Chiffons, על רקע הדמיון הרב מדי לשיר My Sweet Lord.


הנה השיר My Sweet Lord:

הנה השיר He's So Fine:

תחילה, ניסו הצדים להגיע להסכם מחוץ לבית המשט ואלן קליין, המנהל העסקי של ג'ון, ג'ורג' ורינגו, נכנס למשא ומתן עם חברת Bright Tunes והציע לקנות את הקטלוג כולו, אך לא ניתן היה לממש זאת עד שימונה לחברת Apple כונס נכסים, על רקע התביעה של פול.


מאחר ובסוף מרץ 1973 החליטו ג'ורג', ג'ון ורינגו לנתק את הקשר עם אלן קליין, פתח ג'ורג' בעצמו במשא ומתן מול חברת Bright Tunes ובמסגרתו הציע ג'ורג' לשלם 40 אחוז מהתמלוגים לרונלד מאק, כותב השיר He's So Fine אך חברת Bright Tunes דחתה את ההצעה למרות שזו נחשבה לטובה. מאוחר יותר התברר שהסיבה לכך הייתה כי אלן קליין סיפק לחברת Bright Tunes מידע פנים על נתוני המכירות ושווי זכויות היוצרים של My Sweet Lord.


בשנת 1974, על רקע התביעה, ביצע ג'ורג' במסגרת סיבוב ההופעות בארה"ב את השיר My Sweet Lord אבל בעיבוד שונה.


הנה הביצוע של השיר My Sweet Lord מקטעים שצולמו בסיבוב ההופעות של ג'ורג' בארה"ב בשנת 1974:

ועכשיו סיפור מאד המוזר. בשנת 1975, בזמן שהתיק הוכן להגשה לבית המשפט הקליטה להקת The Chiffons גרסה מצוינת משלה של השיר My Sweet Lord על מנת למשוך את תשומת הלב לנושא התביעה והביצוע כלל קטע מפתיע.


הנה הביצוע של להקת The Chiffons של השיר My Sweet Lord (האזינו לדקה ה-2.55):

מאחר וג'ורג' לא יכול היה לבצע את השיר My Sweet Lordעד שתהיה הכרעה של בית המשפט, כתב אריק איידל, חבר בהרכב הקומי מונטי פייטון וחבר של ג'ורג', יחד עם ג'ורג' שיר בשם The Pirate Song. ב-26 בדצמבר 1975, השתתף ג'ורג' במערכון בתכנית הטלוויזיה Rutland Weekend Television בתור בוב הפיראט, על בסיס הטענה שהוא שדד את השיר He's So Fine ואחרי שניגן את הפתיח של השיר My Sweet Lordביצע, להפתעת כולם, את השיר The Pirate Song.


הנה המערכון המלא שבו ביצע ג'ורג' את השיר The Pirate Song:

ב-23 בפברואר 1976 החל סופסוף המשפט של חברת Bright Tunes Music נגד ג'ורג' הריסון, אחרי שנכשלו הניסיונות להגיע להסדר מחוצה לו,. ג'ורג' טען שהשיר My Sweet Lord נולד מג'אם שקיים עם בילי פרסטון שהקליט גרסה משלו שך השיר עבור האלבום Encouraging Words שיצא בספטמבר 1970, חודשיים לפני הגרסה שנכללה באלבום All Things Must Pass.


הנה הגרסה של בילי פרסטון לשיר My Sweet Lord:

בנוסף, טען ג'ורג' שהוא קיבל השראה לשיר My Sweet Lordמהמזמור הנוצרי Oh Happy Days מהמאה ה-18, אחרי ששמע בשנת 1968 את הגרסה של ההרכב The Edwin Hawkins Singers שעשו לו עיבוד גוספל.


הנה השיר Oh Happy Days:

בשנת 1976 הוציא ג'ורג' את האלבום 33 1/3 שבו כלל שיר בשם This song הדן בסאגה המשפטית סביב השיר My Sweet Lord.


הנה השיר This Song עם קליפ סאטירי ומצחיק:

בספטמבר 1976 קבע בית המשפט כי ג'ורג' העתיק באופן לא מודע את הלחן של השיר He's So Fine והשופט ריצ'רד אוון סיכם את החלטתו ואמר:

האם לקח ג'ורג' הריסון בכוונה את הלחן של He's So Fine? אני לא חושב שעשה את זה בכוונה. עם זאת, ברור שהשיר My Sweet Lord הוא בדיוק כמו השיר He's So Fine ורק המילים שונות. זוהי, מכוח החוק, הפרה של זכויות יוצרים, גם אם היא מתבצעת באופן לא מודע.


לפיכך, קבע בית המשפט כי על ג'ורג' ועל חברת Apple לשלם לחברת Bright Tunes סכום של 1,600,000 דולר, המשקף שלושה רבעים מההכנסות מתמלוגים מהשיר My Sweet Lord בצפון אמריקה וחלק ניכר ממה שההכנסות מהאלבום All Things Must Pass. רבים חשבו שסכום זה מופרז מכיוון שהוא לא לקח בחשבון את התרומה של ג'ורג' בשיר My Sweet Lord, כמו המסר הרוחני האוניברסלי שבמילותיו, צליל הגיטרה הייחודי ושההצלחה של האלבום היא בזכות עצמו.


פסק הדין היה מכה אישית קשה עבור ג'ורג', שהודה שהפך לפרנואידי ולא יכול היה לכתוב שירים חדשים מחשש שיעתיק אותם משירים אחרים באפן לא מודע. כך, עד לשנת 1979 ג'ורג' לא כתב שירים חדשים בכלל.

כאשר קנתה חברת ABKCO של אלן קליין את זכויות היוצרים של השיר He's So Fine הוא קיבל לכיסו את הפיצויים שנאלץ ג'ורג' לשלם. עם זאת, ב-19 בפברואר 1981 קבע בית המשפט כי בגלל התפקיד הכפול של קליין בתיק, ג'ורג' ישלם לחברת ABKCO סכום מופחת של 587,000 דולר. בסופו של דבר, הדיון המשפטי שנלווה לסוגיה הזו נמשך לא פחות מ-16 שנה, עד שהסתיים סופית בחודש מרץ 1998.

80 views0 comments
bottom of page