top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

חג מולד שמח מהביטלס

אחד הצעדים השיווקיים החכמים של בריאן אפשטיין, מנהל להקת הביטלס, היה לתחזק את הקשר עם עם מעריציה באמצעות הקמת מועדוני מעריצים. אז הגה טוני בארו, הדובר של הביטלס, את הרעיון להקליט תקליטונים מיוחדים שיישלחו בחינם לחברי מועדוני המעריצים לקראת כל חג מולד. מדובר היה בתקליטונים עשויים מחומר פלקסי שהוא חומר גמיש זול לעומת תקליטי הוויניל. זאת, בניגוד לנוהג של מוזיקאים חשובים, כמו בינג קרוסבי, אלביס פרסלי ואחרים, להוציא אלבומי חג המולד למכירה בחנויות. בארו חרג מהקונספט הקלאסי הזה והתבסס על המנהג של אותה תקופה לשלוח ברכות מוקלטות לימי הולדת.


כך, בין השנים 1963 ל-1969 קיבלו חברי מועדון המעריצים הבריטי תקליטוני חג מולד ומשנת 1964, גם חברי מועדון המעריצים בארה"ב, אם כי לא בכל שנה. על פניו, היה התוכן של תקליטוני חג המולד של הביטלס מאד מוזר ולמרות שהתבססו על תסריטים שנכתבו מראש, הם כללו בעיקר קטעים מאולתרים. עם זאת, מדובר היה בהקלטות בלעדיות שלא לחברי מועדון המעריצים ועבורם זה היה שווה זהב. דבר מעניין הוא שהיום ניתן באמצעות התקליטונים הללו ללמוד על מצב הרוח של הלהקה וכך אפשר למצוא תקליטונים שמחים ואנרגטיים ותקליטונים עצובים ועייפים, וכן תקליטונים של להקה מאוחדת ותקליטונים של להקה מתפרקת.


תקליטון חג המולד הראשון הוקלט ב-17 באוקטובר 1963 באולפן 2 של אולפני EMI ונשלח לחברי מועדון המעריצים ב-6 בדצמבר תחת השם The Beatles Christmas Record. טוני בארו היה המפיק וכתב את התסריט לתקליטון הזה, שכלל גרסאות של שיר חג המולד המסורתי Good King Wenceslas והודעות אישיות של כל אחד מארבעת חברי הביטלס. כך למשל, נשמע ג'ון מציג את עצמו ומוסר איחולי חג; פול נשמע אומר, בין היתר, שהוא נהנה ללכת לאולפן ולהקליט שירים חדשים עד שחבריו מבקשים ממנו להפסיק; רינגו נשמע מציג את עצמו כחבר הלהקה האחרון שהצטרף ללהקה, כשפול מנחה אותו מה להגיד; וג'ורג' נשמע אומר "תודה רינגו, נתקשר אליך בטלפון", כרמז לשיחת הטלפון שבה הציעו לו להצטרף לביטלס. ג'ורג' הוסיף שהוא מאחל שהלקה תמשיך להיות מאושרת למשך זמן רב, וציין כי מה שבאמת חשוב הוא התגובה של המעריצים למוזיקה שלהם. התקליטון הסתיים בשירת מקהלה של שיר בשם Rudolph the Red-Nosed Ringoכפרפרזה לשיר בשם Rudolph the Red Nosed Reindeer. התקליטון הראשון שיקף תחושה של שמחה בקרב חברי הביטלס והתלהבות מזה שמועדון המעריצים מונה 80,000 חברים.


תקליטון חג המולד השני הוקלט ב-26 באוקטובר 1964 באולפן 2 של אולפני EMI, ונשלח לחברי מועדון המעריצים ב-18 בדצמבר תחת השם Another Beatles Christmas Record. שוב היה טוני בארו המפיק וכתב את התסריט של התקליטון הזה, שבו נשמעים הביטלס שרים את השיר המסורתי Jingle Bells, כשפול מנגן בפסנתר, והיתר בקאזו ואחר כך מודה כל אחד למעריצים. כך למשל, נשמע פול מודה למעריצים על רכישות התקליטים; ג'ון נשמע מודה על קניית ספרו הראשון, In His Own Write, ומגלה שהוא קורא מתוך טקסט כתוב מראש ואז שואל אותו פול אם הוא כתב את הטקסט וג'ון עונה "כתב אותו מישהו אחר אבל כתב אותו רע". בסוף, נשמע ג'ון מציין שזו הייתה שנה עמוסה ומאחל לכולם חג מולד שמח כשהוא מוסיף "אולי"; ג'ורג' נשמע מודה למעריצים על הצלחת הסרט A Hard Day’s Night, במיוחד לאלה שצפו בו יותר מפעם אחת, מספר כמה נהנו הביטלס להשתתף בו ומודיע שהסרט הבא יצולם מחודש פברואר 1965, יהיה בצבע והוא מקווה שיהיה עוד יותר מצחיק; רינגו נשמע מודה למעריצים על כך שהם...מעריצים ומוסיף "זו הייתה שנה מצחיקה, לרגע אחד אנחנו באנגליה ורגע אחר כך אנחנו בחו"ל ומקווים לדעת איפה, האם באוסטרליה, באמריקה או בניו זילנד". התקליטון הזה לא נשלח לחברי מועדון המעריצים בארה"ב אלא גרסה ערוכה של תקליטון The Beatles Christmas Record של שנת 1963. קיימת גרסה אחרת של התקליטון הזה, שבו במקום השיר Jingle Bells שרים הביטלס את השיר Hello, Dolly. בתקליטון הזה ניכר שהקסם והשמחה שבתקליטון הראשון החלו לדעוך והעייפות נוכחת אצל כל אחד מחברי הביטלס.


הנה התקליטון Another Beatles Christmas Record:

תקליטון חג המולד השלישי הוקלט ב-8 בנובמבר 1965 באולפן 2 של אולפני EMI ונשלח לחברי מועדון המעריצים ב-17 בדצמבר תחת השם The Beatles Third Christmas Record. שוב היה טוני בארו המפיק וכתב את התסריט של התקליטון הזה והפעם יחד עם חברי הביטלס. בתקליטון הזה ישנן גרסאות א-קפלה מוזרות של השיר Yesterday מפוזרות לאורכו, לצד שירים מאולתרים אחרים. בשלב מסוים נשמע ג'ון שר את השיר It's the Same Old Song של להקת The Four Tops, ואז מפסיק אותו ג'ורג' בטענה שאסור לו לשיר אותו בגלל זכויות היוצרים. בנוסף, נשמע פול מודה למעריצים על רכישת התקליטים ועל המתנות ששלחו לו, וגם ג'ורג' נשמע מודה על המתנות שקיבל לחג המולד וליום ההולדת שלו. חברי מועדון המעריצים בארה"ב לא קיבלו את התקליטון הזה אלא כרטיס ברכה עם תמונה בשחור לבן של ארבעת חברי הביטלס ומסר שאומר: Merry Christmas – Paul, Ringo, George, John. העלון הרשמי של מועדון המעריצים בארה"ב, The Beatle Bulletin, הסביר בגיליון שיצא באפריל 1966 כי הסיבה לכך היא שהתקליטון הגיעה לארה"ב מאוחר מדי מכדי לשלוח אותו. למרות הרצון הטוב של חברי הביטלס, התקליטון הזה נשמע מדכא במידה מסוימת, על רקע העייפות המצטברת שלהם עקב ההופעות והמחויבויות האינסופיות שלהם.

הנה התקליטון The Beatles Third Christmas:

תקליטון חג המולד הרביעי הוקלט ב-25 בנובמבר 1966 באולפן של דיק ג'יימס, מנכ"ל חברת Northern Songs ונשלח לחברי מועדון המעריצים ב-16 בדצמבר תחת השם Pantomime: Everywhere It's Christmas. ג'ורג' מרטין, המפיק המוזיקלי של הביטלס, הפיק את התקליטון וחברי הביטלס כתבו את התסריט. בתקליטון הזה לא היו ברכות ותודות אלא אוסף של שירים מקוריים ושירי פרודיה סביב הנושא פנטומימה. השירים שבתקליטון הם Everywhere It's Christmas, Orowayna ו-Please Don't Bring Your Banjo Back והשירים הפרודיים הם Felpin Mansions ו-Podgy the Bear and Jasper, כשפול שר ומנגן בפסנתר כשהאחרים מצטרפים בקולות רקע. שוב חברי מועדון המעריצים בארה"ב לא קיבלו את התקליטון אלא גלויה עם ברכת חג בצד אחד וגרסה מקוצרת של העלון The Beatle Bulletin בצד השני. הניגוד בין התקליטון הזה לקודמו מאד ברור ולעומת העייפות של שנת 1965, נשמעים הביטלס מלאי חיים שכן אחרי שחזרו מפסק זמן ארוך שלקחו במחצית השנייה של 1966 עם ההחלטה להפסיק להופיע. הפעם, עם אנרגיות חדשות, נטשו הביטלס את הפורמט של ברכות ותודות מאולצות והקליטו תקליטון הרבה יותר יצירתי ושלם. להוציא את התקליטון של שנת 1963, זהו תקליטון חג המולד השמח ביותר.


תקליטון חג המולד החמישי הוקלט ב-28 בנובמבר 1967 באולפן 3 של אולפני EMI ונשלח לחברי מועדון המעריצים ב-15 בדצמבר תחת השם Christmas Time Is Here Again!. שוב הפיק אותו ג'ורג' מרטין וחברי הביטלס כתבו את התסריט. הפעם כלל התקליטון שיר חג מולד מיוחד שכתבו חברי הביטלס תחת השם Christmas Time (Is Here Again), שלא היה שיר פארודי או מאולתר, ובו ניגן ג'ון בכלי הקשה, פול בפסנתר, ג'ורג' בגיטרה אקוסטית ורינגו בתופים. הפזמון של השיר נשמע לאורך התקליטון ובין לבין נשמעים קטעים שבהם גילמו חברי הביטלס מספר רב של דמויות, כולל מתמודדים בחידון טלוויזיוני, מוזיקאים שאפתנים שמבצעים את השיר Plenty of Jam Jars, ושחקנים בדרמת רדיו דמיונית בשם Theatre Hour. בסיום התקליטון, נשמע ג'ון מקריא את השיר When Christmas Time Is Over בקול מאוד מצחיק, בעוד השיר הסקוטי הפופולרי Auld Lang Syne מתנגן ברקע במלוטרון. בתקליטון הזה השתתפו באפן פעיל גם מל אוונס, העוזר הנאמן של הביטלס, וג'ורג' מרטין. התקליטון הזה הוקלט כמחווה לתכניות הרדיו הקומיות ששודרו באותה שנה בתחנת BBC 1בכיכובה של להקת Bonzo Dog Doo-Dah והוא גם מזכיר את רוח השטות שבסרט Magical Mystery Tour. שוב לא קבלו חברי מועדון המעריצים בארה"ב את התקליטון אלא גלויה. למרבה הצער זהו תקליטון חג המולד האחרון שהקליטו חברי הביטלס ביחד. למרות מותו של בריאן אפשטיין ואי הוודאות שהם חשו בעקבותיו, התקליטון הזה משקף שמחה שעדיין שוררת בתוך הלהקה.


הנה השיר Christmas Time (Is Here Again):

תקליטון חג המולד השישי הוקלט בחודשים נובמבר ודצמבר 1968 ע"י כל חבר בלהקה בנפרד, כולל יוקו אונו ומל אוונס, ונשלח לחברי מועדון המעריצים ב-20 בדצמבר תחת השם The Beatles 1968 Christmas Record. התקליטון הופק ע"י הדיג'יי קני אוורט וחברי הביטלס כתבו את התסריט. התקליטון הזה הוא קולאז' של רעשים מוזרים, קטעים מוזיקליים והודעות, ואפשר לשמוע בו שיר בשם Happy Christmas, Happy New Yearשביצע פול כאלתור של השיר I've Got a Feeling שאז עוד לא יצא לאור, ושירים בשם Jock and Yono ו-Once Upon a Pool Table שביצוע ג'ון. כמו כן, כולל התקליטון גרסה מאד מוזרה של השיר Nowhere Man שביצע ג'ורג' בזמן שהיה בניו יורק, כשהוא מנגן ביוקלילי. כמו כן, נשמע בתקליטון קטע של השיר Helter Skelter וההקדמה של שיר Ob-La-Di, Ob-La-Da ובכך זו הפעם הראשונה שנכלל בתקליטון חג מולד של הביטלס מוזיקה מקורית מאחד האלבומים, ובמקרה הזה מהאלבום הלבן. ג'ון נשמע אומר בתחילת דבריו "פעם היו שני בלונים, ג'וק ויונו, שהיו מאוהבים זה בזו במשך מיליוני שנים..."; רינגו נשמע אומר ביטויים וברכות מצחיקים; ג'ורג', פול ומל אוונס נשמעים, כל אחד בנפרד, מוסרים ברכות חג המולד קצרות ומלבבות. הפעם קיבלו חברי מועדון המעריצים בארה"ב את התקליטון הזה אבל עם העטיפה של התקליטון שיצא בשנת 1967. המתחים שהיו במהלך הקלטות האלבום הלבן השאירו את חותמם גם בתקליטון הזה והיה ברור שהארבעה פשוט עשו מאמץ לא לאכזב את חברי מועדון המעריצים שציפו לתקליטון גם השנה.


הנה צד א' של התקליטון The Beatles 1968 Christmas Record:

תקליטון חג המולד השביעי הוקלט בחודשים נובמבר ודצמבר 1969 ע"י כל חבר בלהקת הביטלס בנפרד, ונשלח לחברי מועדון המעריצים ב-19 בדצמבר תחת השם The Beatles Seventh Christmas Record. שוב הפיק הדיג'יי קני אוורט את התקליטון וחברי הביטלס כתבו את התסריט. התקליטון כולל ג'אמים, דיאלוגים, מערכונים וצחוקים. ג'ון ויוקו נשמעים ממש מאושרים ובדבריהם שולב גם קולה של קיוקו, בתה של יוקו; ג'ורג' שוב נשמע נותן ברכה קצרה; רינגו נשמע שר שיר מאולתר ומקדם את סרטו The Magic Christian; פול נשמע שר שיר מאולתר נחמד בשם This is the Wishin' וגם משמיע חלק מהשיר The End. בסוף התקליטון נשמע קטע עצוב בעוגב ואז פורץ רינגו בצחוק ששובר קצת את העצב. התקליטון הזה הוא היחיד שנשלח לחברי מועדוני המעריצים בבריטניה ובארה"ב עם עטיפה זהה אך עם הבדל אחד: בעטיפה האחורית של הגרסה הבריטית נראים שרבוטים שצוירו ע"י זאק, בנו של רינגו, ואילו בעטיפה האחורית של הגרסה האמריקאית נראה קולאז' של פניהם של חברי הביטלס שצויר ע"י רינגו. כשהוקלט התקליטון הזה הביטלס כבר לא היו קיימים כלהקה אבל הדבר עדיין נשמר בסוד מהציבור. על רקע זה, בולט האושר של ג'ון שהרגיש משוחרר מכבלי הלהקה והעצב העמוק ואילו הכאב של פול ניכר בכל מילה שאומר.


הנה התקליטון The Beatles Seventh Christmas Record:

בשנת 1970 יצא אלבום אוסף לא רשמי של שבעת תקליטוני חג תחת השם From Them to You כשהעטיפה זהה לזו של התקליטון The Beatles Christmas Record משנת 1963. בארה"ב יצא האלבום תחת השם The Beatles Christmas Album כשבעטיפה האחורית נראה אוסף של ריבועים עם הפנים של חברי הביטלס שמזכיר את העטיפה של האלבום A Hard Day's Night. ב-15 בדצמבר 2017 יצאה המהדורה הרשמית היחידה של תקליטוני חג המולד של הביטלס והפעם כקופסה שהכילה את כל שבעת התקליטונים בוויניל כשכל תקליטון בצבע שונה, וכן חוברת בת 16 עמודים. בכריכה של הקופסה מופיעים פניהם של ארבעת חברי הביטלס עם כובעי סנטה קלאוס כשבמרכז המשפט !Happy Christmas Beatle People.


הנה סרטון לקידום הקופסה !Happy Christmas Beatle People:



25 views0 comments
bottom of page