top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

חבל שהחברות שהאמינו בביטלס היו קטנות מדי


מורי ווילסון, האבא של בריאן, דניס וקרל ווילסון, חברי להקת הביץ' בויז, ומי שהיה המנהל של הלהקה, אמר לבניו ב-7 בפברואר 1964, היום שבו נחתו הביטלס לראשונה בארה"ב: "אתם יודעים למה הביטלס הפכו אתכם? לחדשות של אתמול". האמירה הזו של מורי ווילסון הייתה למעדה הזהרה של מורי ווילסון לחברי הביץ' בויז שמעכשיו ישימו אותם מנהלי חברת התקליטים Capitol Records, איתה היו חתומים על חוזה הקלטות, בסדר עדיף נמוך לעומת הביטלס, והוא צדק כי זה בדיוק מה שקרה אחרי שהביטלס חתמו גם הם איתה על חוזה להוציא את התקליטים שלהם בארה"ב. חברי הביץ' בויז לא הבינו איך זה קרה שלהקה מהעיר הנידחת ליברפול שבאנגליה הרחוקה הפכה בין לילה לסנסציה באמריקה ולחביבת חברת Capitol Records.


חברת התקליטים Capitol Records הפכה בשנות ה-60 לברת המזל הגדולה ביותר שפעלה בארה"ב, שכן איתה היו חתומות שתי הלהקות הגדולות, הביץ' בויז והביטלס, ובזכותן גרפה רווחים העצומים, ולמרות כל זה גילתה החברה כלפיהן יחס מתנשא.


כך, למרות שבזכות בריאן ווילסון מלהקת הביץ' בויז הרוויחה חברת Capitol Records החל משנת 1962, רווחים מרשימים מהשירים שכתב והפיק, היא באה אליו בטענות קשות בשנת 1963, כאשר עזר לצמד Jan & Dean וכתב להם את הלהיט Surf City שהוציאו עם חברת התקליטים Liberty שאיתה היה הצמד חתום והייתה מתחרה ל-Capitol Records. בנוסף, למרות הרווחים המרשימים שגרפה מחברת הביץ' בויז, הפנתה חברת Capitol Records בשנת 1964 את מלוא המשאבים שלה ללהקת הביטלס על חשבון הביץ' בויז גם כשזו הוציאה בשנת 1966 את אלבום המופת Pet Sounds.


אם חברת Capitol Records הרוויחה בזכות להקת הביץ' בויז רווחים מרשימים, עם להקת הביטלס היא עשתה את עסקת חייה והרוויחה רווחים שרק ניתן לחלום עליהם. עם זאת, אסור לשכוח שבתחילת הדרך חברת Capitol Records בכלל לא האמינה בלהקת הביטלס, זלזלה במוזיקה שלה ונעתרה להוציא את התקליטים שלה רק אחרי שראתה שהנוער בארה"ב ביקש נואשות לשמוע את הסינגל I Want to Hold Your Hand. בסופו של דבר, חבל שחברות התקליטים Vee Jay ו-Swan, שהאמינו בביטלס מלכתחילה והוציאו תקליטים שלה בארה"ב בשנת 1963, היו קטנות מדי מכדי להיות המפיצות של התקליטים שלה בארה"ב משנת 1964 ואילך.

9 views0 comments
bottom of page