top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

התפוח המורעל של הביטלס

קית' ריצ'רדס, חבר להקת הרולינג סטונס וחבר של חברי להקת הביטלס אמר פעם:

הטעות של הביטלס בעניין חברת Apple, הייתה שהם רצו להיות אנשי עסקים כשהם היו רק מוזיקאים


הרעיון שמאחורי הקמת חברת Apple Corps, אז בשנת 1968, היה רעיון נכון. היועץ הפיננסי של הביטלס, סטיבן מלץ, הציע להם להשקיע את ההון שצברו, או את חלקו, בעסק, וזאת משום שהשקעה נחשבת להוצאה פטורה ממס. אחרת, רשויות המס הבריטיים ינגסו חלק נכבד מהכנסותיהם השוטפות, באותה תקופה בעקר מתמלוגים.


ג'ון לנון הגה את הרעיון להקים חברה שדלתותיה תהיינה פתוחות בפני אמנים מתחילים שיש להם כשרון וחלום, כך שלא יצטרכו להתחנן בפני בעלי חברות ההקלטות, כפי שהביטלס בעצמם נאלצו לעשות עד לפני חמש שנים. על כן, הם הקימו חברה בשם Apple Corps, שמתחתיה 10 חברות בנות: Apple Electronics, Apple Films, Apple Management, Apple Music Publishing, Apple Overseas, Apple Publicity, Apple Records, Apple Retail, ו-Apple Tailoring Civil and Theatrical. עסוקה של חברת Apple Corps, על כל שלוחותיה, התפרסה על חמישה תחומי פעילות: תקליטים, מוצרי אלקטרוניקה, סרטים, פרסום ומסחר.


למרבה האירוניה, דווקא ג'ון, שהגה את הרעיון מאחורי Apple Corps, היה זה שהיה הכי פחות מעורב. ג'ון עשה ניסיון שלא יצא ממנו דבר, להפיק את להקת Grapefruit, ובעיקר עסק בהפקת האלבומים האוונגרדיים שלו ושל יוקו אונו, Two Virgins, Life with the Lions ו-Wedding Album. לעומתו, פול מקרטני וג'ורג' הריסון היו הפעילים ביותר, ועסקו בהפקת אמנים שונים. בין האמנים שהופקו ע"י חברת Apple Corps ניתן לציין בעיקר את מרי הופקין, ג'יימס טיילור, להקת Badfinger, בילי פרסטון, ג'קי לומקס, רביעיית The Modern Jazz Quartet ועוד.


הבעיה של חברת Apple הייתה היעדר ניהול מקצועי. במקום לגייס מנכ"ל בעל ניסיון וצוות עובדים מקצועי, החליטו ג'ון, פול, ג'ורג' ורינגו לנהל את כל החברות בעצמם או באמצעות חברים קרובים. על כן, כפי שהיה ניתן לצפות, סבלה חברת Apple Corps מבעיית ניהול קשה, עבודה חובבנית, חוסר יעילות ופזרנות. כך, מונה למנכ"ל החברה ניל אספינל, העוזר של הביטלס עוד מימי ליברפול.


אחת הדוגמאות לחוסר הניהול המקצועי היא של חנות הבגדים הפסיכדליים בשם Apple Boutique, שנפתחה ע"י חברת הבת Apple Retails בדצמבר 1967. הצעד הראשון שנעשה היה להעסיק קבוצה של מעצבים הולנדיים בשם The Fool, שהיו חברים של הביטלס ושקיבלו מהם צ'ק פתוח שיממן כל מה שעלה על רוחם. בנוסף, גויס כמנהל החנות חברו הקרוב של ג'ון, פיט שוטון, שהיה לו ניסיון בניהול סופרמרקט, והדוגמנית ג'ני בויד, גסתה של ג'ורג'. קבוצת The Fool לא חסכה בהוצאות ופיט שוטון לא הכיר את ענף האופנה בצורה מספקת והדבר הוביל להפסדי כסף אדירים ולסגירת החנות כעבור כ-8 חודשים בלבד, כשהבגדים שנשארו על המדפים חולקו בחינם. אותו גורל עלה בחנות נוספת, Apple Tailoring, Civil and Theatrical Shop, שנפתחה במאי 1968 ונסגרה כעבור כשנה.


גם צוות עובדי חברת Apple Corps קיבלו מהביטלס צ'ק פתוח ולא חסכו בהוצאות. כך, למשל, הוציא מג'יק אלכס, חבר של ג'ון שמונה לעמוד בראש חברת הבת Apple Electronics, כמויות גדולות של כסף על המצאות הזויות שלא עבדו. במקביל, הועסקו בחברת Apple Corps עובדים שלא היה בהם צורך, ביניהם בנות מקבוצת המעריצות Apple Scruffs, ואנשים שהצליחו ליצור קשר עם מישהו שהכיר מישהו שהכיר מישהו שהכיר את אחד מחברי הביטלס. גם חשבון ההוצאות של החברה התנפח לממדים שמעבר לכל פרופורציה, כשהעובדים נהגו להזמין לארוחות הצהריים בקבוקים של שמפניה, קוויאר ושאר מטעמים יקרים בכמויות מופרזות.


אם לא היה די בכך, כששמע דיק ג'יימס על המתחים הרבים בתוך להקת הביטלס, ועל חוסר הניהול של חברת Apple Corps, החליט למכור את מניותיו בחברת Northern Songs, בעלת זכויות ההפצה של השירים של לנון-מקרטני, מבלי לספר על כך לג'ון ופול. מניותיו של ג'יימס, שהיוו 50 אחוז משווי חברת Northern Songs, נמכרו לאיש העסקים לו גרייד, הבעלים של חברת ATV Music, בזמן שהיו ג'ון ופול בירח דבש עם בנות זוגם. ברגע ששמע על כך, ניגש ג'ורג' למשרדו של ג'יימס כדי לטרפד את העסקה, אך זה היה מאוחר מדי.


כשהבין ג'ון שחברת Apple Corps מפסידה כמויות אדירות של כסף, ושתוך חצי שנה יפשטו הביטלס את הרגל, כפי שאמר בתקשורת, יצר אתו קשר האמרגן האמריקאי אלן קליין, שחשק מזה זמן לנהל את הביטלס. בעקבות הפגישה ביניהם, מונה קליין לנהל את עסקי הביטלס, דבר שפול, שהעדיף את לי איסטמן, אביה של בת זוגו, לינדה, התנגד לו נחרצות. הדבר גרר סכסוך קשה בין פול מצד אחד, לג'ון, ג'ורג' ורינגו מצד שני, וכל השאר היסטוריה.


אחרי שהשותפות העסקית בין ארבעת חברי הביטלס, The Beatles Ltd, פורקה בשנת 1975, הם שקלו לפרק גם את חברת Apple Corps. בסופו של דבר, הוחלט להשאיר אותה ולמזג לתוכה את כל החברות הבנות. חברת Apple Corps פועלת עד היום, והיא בבעלות משותפת של פול, רינגו ויורשיהם של ג'ון וג'ורג'. ניל אספינל, העוזר לשעבר של הביטלס, המשיך להיות מנכ"ל החברה עד לשנת 2007.



81 views0 comments
bottom of page