top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

התעלומה הכפולה של הנעל החומה הישנה – Old Brown Shoe

ג'ורג' הריסון כתב שירים מעולים בתקופת הביטלס וקשה להצביע באפן חד משמעי על השיר הטוב ביותר, אבל אין ספק שהשיר Old Brown Shoe נמצא במקום טוב בצמרת. לא רבים יודעים שקיימת תעלומה כפולה בשיר הזה שנמשכה 51 שנה ונפתרה רק לפני שנתיים. מהי אותה תעלומה? מה הקשר בין השיר Old Brown Shoe לשיר Hello Goodbye? ומה הקשר בינו לבין ג'יימקה? ומה קרה לרינגו סטאר?


לפני שחזר לאנגליה לחג המולד של שנת 1968, בילה ג'ורג' עם בוב דילן בביתו בוודסטוק שבצפון מדינת ניו יורק. הביקור הזה אפשר לג'ורג' לחוות חוויה שכבר מזמן לא הייתה לו בקרב חבריו ללהקת הביטלס. אצל דילן קיבל ג'ורג' הערכה רבה בתור מוזיקאי ורצון עז לשתף פעולה במישור הזה. הדבר העניק לו השראה לכתיבת שירים, כמו If Not For You, אותו כתב יחד עם דילן ובין היתר, את Old Brown Shoeשמאד הושפע מהסגנון שלו.


הנה If Not For You בביצוע משותף של ג'ורג' הריסון ובוב דילן בשנת 1971:


ג'ורג' החל לכתוב את השיר Old Brown Shoe בתחילת 1969 על הפסנתר ולא על הגיטרה, כפי שהיה ניתן לצפות. הלחן של השיר הושפע מסקה (ska), שהוא סגנון מוזיקלי שהתפתח בג'מייקה בסוף שנות ה-50 ומשלב מנטו, קליפסו ורית'ם אנד בלוז, ובמידה מסוימת הקדים את הרגאיי, בעל הקצב האיטי יותר. גם כשביצע את השיר Old Brown Shoe לראשונה בפני חבריו ללהקת הביטלס, ב-27 בינואר 1969 באולפני Apple, ניגן ג'ורג' בפסנתר ולימד את בילי פרסטון את האקורדים. תוך כדי ביצוע השיר אמר ג'ורג' לג'ון לנון ולפול מקרטני "פסנתרים הם כלי נגניה מאוד קשה, נכון?" וקרץ לעבר פרסטון.


באוטוביוגרפיה שלו I, Me, Mine משנת 1980, כתב ג'ורג' "השיר Old Brown Shoe מתייחס לדואליות של הדברים: כן ולא, למעלה ולמטה, שמאל וימין, נכון ושגוי, וכן הלאה". לכאורה, התרגיל שעשה ג'ורג' בשיר הזה דומה למה שעשה פול בשיר Hello, Goodbye משנת 1967, אך בניגוד אליו, מבחינת ג'ורג' זה לא היה תרגיל באסוציאציות של מילים מנוגדות אלא עניין רוחני שקשור לפילוסופיה ההינדית, בה התחיל להעמיק יותר ויותר. סטיב טרנר הסביר בספרו A Hard Day's Write משנת 1994: "מקור ההשראה למילים של השיר Old Brown Shoe הוא בהשקפתו הדתית של ג'ורג' הריסון האומרת שעלינו להשתחרר מהעולם החומרי מכיוון שהוא אשליה של ניגודים. ברגע שנטמע בתודעה האלוהית, לא יהיו דברים נכונים לעומת דברים שגויים, לא יהיה גוף לעומת נשמה, ולא תהיה רוח לעומת חומר". כך, המשפט בשיר האומר Now I'm stepping out this old brown shoe (עכשיו אני מוריד את הנעל החומה הישנה הזו) מתייחס לשחרור מהמלכודת של העולם החומרי הבנוי מניגודים.


כדי להמחיש את הניגודיות של העולם המוצגת בשיר, בשיר אפשר לציין את ארבע השורות הראשונות:

I want a love that's right But right is only half of what's wrong

I want a short haired girl Who sometimes wears it twice as long

אני רוצה נערה עם שיער קצר

שלפעמים מציגה אותו ארוך כפליים

אני רוצה קשר אהבה שהוא נכון

אבל נכון הוא חצי ממה ששגוי


ג'ורג' ממשיך ומשלב בהמשך השיר בין מושגים מנוגדים, למשל pick me up (תאסוף אותי) עם drog me down (תוריד אותי), או smile (חיוך) עם frown (מבט כועס), או love (אהבה) עם hate (שנאה).


מעניין לציין שלמרות הרוחניות שבשיר, שומר ג'ורג' על חוש ההומור המפורסם שלו ונותן עקיצה לרינגו סטאר כששר:

If I grow up I'll be a singer

Wearing rings on every finger

אגדל להיות זמר

עם טבעת בכל אצבע


ומה התעלומה הכפולה האופפת את השיר Old Brown Shoe? עד שנת 2019 לא היה ידוע בוודאות מי זה שניגן בגיטרת הבס ומי זה שניגן בתופים בשיר הזה. מקורות שונים תמיד ציינו, כפי שניתן היה לצפות, שנגן הבס הוא פול והמתופף הוא רינגו. האמנם?


בראיון שנתן ג'ורג' בשנת 1987 סיפר שהוא זה שניגן בגיטרת הבס בשיר Old Brown Shoe, והוסיף שנגינת הבס שלו היא כמו נגינת המיתרים הנמוכים בגיטרה שלו כדי להדגיש את קו הבס בשיר. חשוב לציין בהקשר הזה, שנגינת הבס בשיר זהה לזו שבדמו שהקליט ג'ורג' לבדו באולפני EMI ב-25 בפברואר 1969, בדיוק ביום הולדתו ה-26.


הנה הדמו של השיר Old Brown Shoe שהקליט ג'ורג' ב-25 בפברואר 1969:


עם זאת, כאשר יצא Abbey Road Super Deluxe Box Set בספטמבר 2019, נכתב לראשונה באפן רשמי שבשיר Old Brown Shoeהיה זה פול זה שניגן גם בגיטרת הבס וגם זה שתופף בתופים. כאן עולה השאלה מדוע תופף מקרטני בשיר הזה ולא רינגו? כדי לענות על כך נזכיר שהשיר Old Brown Shoe הוקלט ב-16 באפריל 1969, יומיים אחרי הקלטת השיר The Ballad of John and Yoko, שבה כידוע, תופף פול, שכן רינגו צילם באותם ימים יחד עם פיטר סלרס, עבור הסרט The Magic Christian, ולג'ון לא הייתה סבלנות להמתין לשובו. אגב, באותו יום שבו הוקלט Old Brown Shoe, הוקלט גם הטייק הראשון של השיר Something, כאשר ג'ורג' ניגן בגיטרה, ג'ון בגיטרת הבס, ופול בתופים. לצערנו הגרסה הזו מעולם לא יצאה אל האור.


השיר Old Brown Shoe יצא באפן רשמי כצד ב' של הסינגל The Ballad of John and Yoko, ב-30 במאי 1969, ושני השירים מרכיבים סינגל מעולה, שלא בטוח האם הבחירה איזה שיר הוא צד א' ואיזה הוא צד ב' הייתה עדיפה על פני בחירה הפוכה.


הנה השיר Old Brown Shoe:


הנה השיר Old Brown Shoe שבוצע ב-Concert for George ב-29 בנובמבר 2002 ע"י גרי ברוקר ובהשתתפות אריק קלפטון, ג'ף לין, דאהני הריסון, בנו של ג'ורג', ואחרים:


12 views0 comments
bottom of page