top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

השיר שעורר חילוקי דעות ישנים בין פול לג'ורג' - Free as a Bird

ב-19 בינואר 1994 נשא פול מקרטני דברים בטקס לכניסתו של ג'ון לנון ל-Rock and Roll Hall of Fame שנערך בעיר ניו יורק. אחרי הטקס, אירחה אותו יוקו בביתה ונתנה לו שתי קלטות ובהן הקלטות ביתיות של ג'ון מבצע ארבעה שירים מקוריים: Free as a Bird, Real Love, Now and Then ו-Grow Old With Me.


בפברואר 1995, התכנסו פול מקרטני, ג'ורג' הריסון ורינגו סטאר למשך שלושה שבועות באולפן הביתי של פול, Hill Mill Studio, קרוב לביתו בסאסקס, כדי להקליט עבור הפרויקט Anthology, שיר חדש של הביטלס על בסיס ההקלטות הללו. במרכז הפרויקט עמד סרט תיעודי בן 11 שעות שתוכנן להיות משודר בטלוויזיה בנובמבר 1995, ושיהיה מלווה בשישה דיסקים עם הקלטות נדירות של הביטלס, ושלושה שירים חדשים על בסיס ההקלטות של ג'ון. המפגש בין פול, ג'ורג' ורינגו באולפן היה הראשון מאז ה-3 בינואר 1970, כאשר התכנסו פול, ג'ורג' ורינגו, למרבה האירוניה בלי ג'ון, כדי להשלים את השיר I Me Mine.

פול, ג'ורג' ורינגו עשו מאמצים רבים כדי שהעבודה על ההקלטות של ג'ון יידמו לעבודה של ארבעת חברי הביטלס. פול סיפר שכדי להתגבר על הקושי לעבוד על שיר של ג'ון בלעדיו, השלושה העמידו פנים שנבצר ממנו להגיע לאולפן. כך סיפר פול בראיון:

פשוט העמדנו פנים שהוא לקח יום חופש ונשאר בבית, כאילו אמר לנו "פשוט תסיימו את זה, אני סומך עליכם. פשוט תעשו את זה". אז פשוט התייחסנו לזה כמו אל שיר ישן שהביטלס אמורים להקליט. זה היה די מוזר האמת


רינגו סיפר בספר Still the Greatest: The Essential Songs of the Beatles Solo Careers משנת 2012:

בהתחלה היה מאוד קשה לחשוב שאנחנו הולכים להקליט שיר על גבי ההקלטות של ג'ון, ובלעדיו. זה הציף בי הרבה רגשות כי ג'ון לא היה שם

בעבודה על השיר Free as a Bird השתמש רינגו במערכת התופים המקורית שלו מסוג Ludwig, פול ניגן בפסנתר וכך חיזק את הנגינה המקורית של ג'ון, ולאחר מכן, הוסיפו השלושה שירה, והשלימו מקומות שבהם זמזם ג'ון טקסטים שלא נכתבו. פול סיפר בספר Still the Greatest: The Essential Songs of the Beatles Solo Careers:

זה היה כאילו ג'ון נמצא בחדר הסמוך. אמרתי לעצמי "לעזאזל, אני שר הרמוניות עם ג'ון! זה כמו חלום בלתי אפשרי

המאמצים של שלושת חברי הביטלס לשעבר לשחזר את האווירה שהכירו מתקופת הביטלס עבדה אבל דווקא לעבר תקופת המתיחות ביניהם. במהלך העבודה על השיר Free as a Bird התעוררו כעסים ישנים בין פול לג'ורג'. אפילו לא הסכימו השניים לגבי המלים שנדרשו להשלמת השיר Free as a Bird. ג'ורג' רצה שהמילים החדשות שיתווספו יתייחסו לרוח השיר, כפי שהתכוון ג'ון כשכתב אותו, בהשראת סיום המאבק הארוך שניהל מול השלטונות בארה"ב כדי לקבל תושבות קבע:

Free as a bird

It's the next best thing to be

חופשי כציפור

זה הדבר הבא הכי טוב להיות

פול רצה להוסיף מילים שיתייחסו למפגש המחודש בין שלושת חברי הביטלס לשעבר אחרי כ-25 שנה מאז פירוק הלהקה:

How did we lose the touch?

It always meant so much

Do we really live without each other?

איך איבדנו קשר?

תמיד זה הרגיש יותר מדי

האם אנחנו באמת חיים האחד בלי השני?


כך הפך השיר Free as a Bird לשיר השלישי שבקרדיט מופיעים ארבעת חברי הביטלס, לצד השירים Flying שיצא בנובמבר 1967, ו-Dig It שיצא במאי 1970.

כשסופסוף סיימו השלושה את העבודה על Free as a Bird, אמר רינגו בהתלהבות:

השיר נשמע כמו שיר של הביטלס!

עם זאת, גם על זה לא הסכימו פול וג'ורג', כמו גם חלק ניכר מהמבקרים והמעריצים.

הנה השיר Free as a Bird:


9 views0 comments
bottom of page