top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

השיר שלא היה נולד אלמלא ה-LSD והמוח המבריק של ג'ון - She Said She Said


ה-24 באוגוסט 1965 היה יום משמעותי בהתפתחות המוזיקלית של הביטלס והמעבר שלהם ממוזיקת פופ למוזיקה פסיכדלית. זה היה היום השני מתוך חמישה ימי מנוחה שהם לקחו באמצע סיבוב הופעות שקיימו בארה"ב, שבמהלכם התגוררו בווילה בסגנון ספרדי שבבוורלי הילס, ששכרו מהשחקנית ההונגרית-אמריקאית ז'ה ז'ה גאבור (שאגב, הייתה האחות של הסבתא של פאריס הילטון). באותו יום הזמינו הביטלס מספר אנשים, וביניהם השחקנית האנגלית אלינור ברון שהופיע איתם בסרט Help!, הזמרת האמריקאית ג'ואן באז, חברי להקת The Byrds והשחקנים האמריקאים פגי ליפטון ופיטר פונדה, כדי לבלות את היום איתם בווילה, שהייתה כל הזמן מוקפת המוני מעריצים כשמעליה חגו מסוקים עם צלמי פפראצי. ביום הזה התנסו ג'ון וג'ורג' בפעם השנייה בסם ה-LSD ורינגו בפעם הראשונה, ורק פול נרתע עדיין מלגעת בסם הזה. כתוצאה מכך, היה לג'ורג' טריפ ממש גרוע וסיפר לפיטר פונדה שהוא חושב שהוא עומד למות. על כך סיפר פונדה:

אמרתי לג'ורג' שאין לו מה לפחד ושכל מה שהוא צריך זה להירגע. אמרתי לו שאני יודע איך זה להיות מת כי כשהייתי בן 10 יריתי לעצמי בטעות בבטן והלב שלי הפסיק לפעום שלוש פעמים בזמן שהייתי על שולחן הניתוחים, שם איבדתי המון דם. ג'ון בדיוק עבר ושמע אותי אומר "אני יודע איך זה להיות מת" (I know what it’s like to be dead). הוא הביט בי ואמר "אתה גורם לי להרגיש שמעולם לא נולדתי (You’re making me feel like I’ve never been born). מי הכניס לך את החרא הזה לראש?"


בראיון הנרחב שקיים ג'ון בשנת 1971 עם ג'אן וונר, העורך של המגזין Rolling Stone, הוא סיפר:

באותו יום עדיין לא ידענו כמעט כלום על סם ה-LSD, מה ההשלכות שלו ואיך לקחת אותו. פשוט לקחנו אותו וזהו. ופתאום ראינו את הכתב דון שורט מהעיתון Daily Mirror שגם הוא היה בין המוזמנים, וזה הדאיג אותנו שיכתוב על כך ולכן ניסינו להתנהג רגיל אבל ידענו שאנחנו לא מצליחים וזה היה בולט כי לא באמת התנהגנו רגיל. אז חיכינו שהוא ילך וראינו שהוא לא מבין למה אנחנו לא קוראים לו להתקרב אלינו ומשוחחים אתו. אז ביקשנו מניל אספינל, העוזר שלנו, להיפטר ממנו אבל מאחר והוא מעולם לא מילא את תפקיד שומר הראש, הוא לא ידע איך לעשות את זה ולא סילק אותו. ואז הגיע פיטר פונדה ואמר לנו כל הזמן "אני יודע איך זה להיות מת" ואנחנו אמרנו לו "מה?" למען השם, תשתוק כבר, זה לא אכפת לנו, אנחנו לא רוצים לדעת איך זה להיות מת" אבל הוא המשיך והמשיך וכך כתבתי את השיר She Said She Said.


השיר She Said She Said הוקלט כעבור כשנה, ב-21 ביוני 1966, והוא היה השיר האחרון שהקליטו הביטלס עבור האלבום Revolver ואחד הראשונים שכתבו הביטלס תחת השפעת סם פסיכדלי. על כך אמרו ז'אן-מישל גסדון ופיליפ מרגוטין בספרם All the Songs: The Story Behind Every Beatles Release שהשיר She Said She Said מייצג את מהות האלבום Revolver כולו. ובלי לעודד שימוש בסמים אי אפשר שלא להכיר בעובדה שאלמלא ה-LSD והמוחות המבריקים של חברי הביטלס ששירים כאלה לא היו נולדים. כך למשל, אלמלא היו חברי הביטלס מחליטים באותו יום שהווילה של ז'ה ז'ה גאבור היא מקום מתאים להתנסות ב-LSD, השיר She Said She Said לא היה נולד.


הנה השיר She Said She Said:


17 views0 comments
bottom of page