top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

השיר של הביטלס שמעולם לא ראה אור - Carnival of Light

בדצמבר 1966 שאל דייויד ווהון את פול מקרטני האם הוא מוכן לתרום קטע מוזיקלי עבור שני אירועים שהוא ושותפיו, דאגלס בינדר ודאדלי אדווארדס, מארגנים. ווהון, בינדר ואדווארדס היו שלישיה של מעצבים שנקשרו לפול מקרטני ועיצבו את הפסנתר שלו, שעם העתק ממנו הוא מופיע עד היום. שני האירועים שווהון דיבר עליהם היו אירועים מטעם העיתון המחתרתי International Times שהתקיימו ב-28 בינואר וב-4 בפברואר 1967 בתאטרון Roundhouse בלונדון תחת השם The Million Volt Light and Sound Rave או Carnival of Light Rave. האירועים הללו הוגדרו כפסטיבלים של מוזיקה אלקטרונית ומופעי אורות. להפתעת ווהון, פול הסכים מיד.


ב-5 בינואר 1967 הקליטו הביטלס את הקטע תחת השם הזמני Untitled אשר השם שניתן בסופו של דבר, היה Carnival of Light. הראשון שדיווח על הקטע הזה היה מרק לוויסהון בספרו The Complete Beatles Chronicle, שפורסם בשנת 1992. הקטע המוזר, Carnival of Light, הוא קטע אוונגרדי באורך של 13:48 דקות של צלילים, אפקטים של עיוותי צלילים, אורגן, כלי הקשה, גיטרה, הקלטות של קריאות מלחמה אינדיאניות, של קטעי שיחה באולפן, של מישהו משתעל ושל מנגינה מוקדמת של השיר Fixing a Hole, שיוקלט חמישה ימים מאוחר יותר. כמו כן, משולבים בו קולותיהם של פול וג'ון לנון. כל, אפשר לשמוע את ג'ון צועק !Electricity, ואת שניהם צועקים Are you alright? ו-!Barcelona, וכן את פול שואל Can we hear it back now?, בסוף הקטע. ג'ף אמריק, טכנאי הקול של אולפני EMI, סיפר שחלקים מ-Carnival of Light שולבו ב-Revolution 9.


פול נתן לשלישיית המעצבים עותק מההקלטה והוא הושמע במהלך שני האירועים בתאטרון Roundhouse, מבלי שהקהל ידע שהם שומעים קטע חדש של הביטלס.


בשנת 1996 רצה פול לשלב את Carnival of Light בחלקו השני של Anthology אבל זה לא קרה. לפי פול, ג'ורג' מאד התנגד לכך כי, לדבריו, לא אוהב מוזיקה אוונגרדית. זאת, למרות שבשנת 1969 כתב וביצע ג'ורג' מוזיקה אוונגרדית באלבום הסולו השני שלו, Electronic Sound. הנה קטע:


בריאיון למגזין Mojo, באוגוסט 1996, סיפר פול כי הוא עובד על סרט על המוזיקה של הביטלס והוא שוקל לשלב בו את Carnival of Light, אך סרט כזה לא נראה. בנובמבר 2008, פול אישר שקלטת המאסטר של Carnival of Light נמצאת אצלו. בשנת 2016, אמר פול בריאיון למגזין Rolling Stone, כי הוא שוקל להוציא את Carnival of Light אך זה לא קרה עד עכשיו. חשוב לציין שלשם כך, הוא חייב את אישורם של רינגו סטאר, יוקו אונו ואוליביה הריסון. כשיצאה המהדורה החגיגית של Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band לרגל 50 שנה ליציאתו, היו כאלה שציפו שהקטע Carnival of Light ייכלל בו כבונוס אבל זה לא קרה בטענה שהוא לא היה חלק מהעבודה על האלבום. הקטע Carnival of Light יצא בהרבה בוטלגים ובכל אחד נשמע אחרת, מה שמסביר כי מדובר בזיופים, ומי יודע? אולי אחד הוא האמיתי?. להמחשה הנה דוגמה אחת:




3 views0 comments
bottom of page