top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

השיר שיש בו הומור, חברות, אריק קלפטון ופול מקרטני – Savoy Truffle


רוב השירים של ג'ורג' הריסון בתקופת הביטלס עסקו בנושאים רציניים: יחסים רומנטיים (I Need You, Something), רוחניות (Within You Without You, The Inner Light), השקפות פוליטיות (Taxman, Piggies), הסכסוכים בתוך הלהקה (Here Comes The Sun, Old Brown Shoe). השיר Savoy Truffle יוצא דופן בכך שהוא שיר הומוריסטי ומעבר לכך שילב בו ג'ורג' מרכיב נוסף והוא ידידות


ג'ורג' כתב את השיר Savoy Truffle כדי לצחוק על ההתמכרות לממתקים של חברו אריק קלפטון, שלא עמד בפיתוי בפני שוקולדים, דבר שגרם לו בעיות שיניים ולטיפולים כואבים.

ג'ורג' סיפר:

הייתי בבית שלי והייתה לי על השולחן קופסת שוקולדים של פירמה בשם Good News, ואני כתבתי את השיר ובו שמות השוקולדים שהופיעו באריזה: Cream Tangerine, Montelimar, Ginger Sling with a Pineapple Heart, Coffee Dessert, Coconut Fudge ו-Cool Cherry Cream and a Nice Apple Tart. כל מה שהופיע בשיר נועד למטרה אחת בלבד: לצחוק באפן ידידותי על קלפטון.


אבל לא רק קלפטון היה יעד להומור של ג'ורג' אלא גם פול. בשיר מופיעו שתי שורות האומרות:

We all know Obla-Di-Bla-Da But can you show me, where you are?

כולנו מכירים את אובלה-דיבלה-דה

אבל אתה יכול להראות לי איפה אתה?


לא ברור למה התכוון ג'ורג' בשורות הללו. האם לטייקים האינסופיים והמעצבנים שהתעקש פול לערוך לשיר Obla-Di-Obla-Da או שמדובר בבדיחה פנימית או סתם עקיצה כלפי פול.


השיר Savoy Truffle הוקלט בין התאריכים ה-3 ל-14 באוקטובר 1968 והוא אחד האחרונים שהוקלטו עבור האלבום הלבן. ג'ורג', פול ורינגו הקליטו את הטרק האינסטרומנטלי. היעדרותו של ג'ון לא היה דבר חריג, שכן הוא כמעט ולא השתתף בהקלטות השירים של ג'ורג'. כאשר הוקלט קטע כלי הנשיפה, הריסון ביקש לעוות אותו כדי שהסאונד יהיה "מלוכלך" ככל האפשר. כששמע את התוצאה אמר לו ג'ורג' מרטין שהסאונד גבוה מאוד והריסון ענה בהחלטיות: "נכון, ואני אוהב את זה", והוא צדק. הצליל המעוות והחד של כלי הנשיפה הוא כמעט התמצית של השיר.


בסופו של דבר השיר Savoy Truffle הוא אחת היצירות הטובות ביותר של ג'ורג' הריסון בתקופת הביטלס ואחת מנקודות השיא באלבום הלבן הנהדר.


אני רוצה דווקא להביא גרסה של השיר Savoy Truffle שביצע בשנת 2017 בנו של ג'ורג', דהני. תראו כמה הוא דומה לאביו וכמה הוא נשמע כמוהו:



34 views0 comments
bottom of page