top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

השיר הסודי של הביטלס - Sgt. Pepper's Inner Groove


על פניו, השיר האחרון באלבום Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band הוא A Day in the Life, אלא שמספר שניות אחריו ישנו טרק סודי (hidden track) שנהוג לכנות Sgt. Pepper's Inner Groove ושמתחיל בצליל בתדר גבוה שבני אדם לא מסוגלים לשמוע אלא רק כלבים. למרות שחברת Capitol האמריקאית החליטה מהאלבום הזה שלא יהיו עוד הבדלים בין הגרסה האמריקאית לגרסה הבריטית של אלבומי הביטלס, הטרק הסודי הזה לא נכלל בגרסה שיצאה בארה"ב אלא רק בזו שיצאה בבריטניה. בארה"ב הוא הופיע לראשונה בשנת 1980 במסגרת אלבום אחר, Rarities.


טכנאי הקול, ג'ף אמריק, סיפר כך על מה שקרה ב-21 באפריל 1967 באולפני EMI, כשהוקלט הטרק הסודי:

ג'ון אמר "בואו נכנסי קצת פטפוטים, נחבר ביניהם ונעשה כמה לופים". ג'ון תמיד אהב את הצליל של מילים ללא משמעות. לתדהמתו של ג'ורג' מרטין, חברי הביטלס תמכו ברעיון בהתלהבות, מיהרו להיכנס לאולפן בזמן שריצ'רד הציב זוג מיקרופונים והשתטו במשך כחמש דקות ואמרו כל מה שעלה להם בראש, בזמן שאני הקלטתי את זה בשתי רצועות. כשהשמעתי להם את ההקלטה, הצביע ג'ון על כמה שניות שאהב במיוחד ובהן נשמע פול אומר: "Never needed any other way" ("אף פעם לא הייתי צריך שום דרך אחרת"). עשיתי מכל זה לופ והוספתי אותו לסוף האלבום


בשנת 1969 התפרש הטרק הסודי Sgt. Pepper's Inner Grooveכעוד אחד מהרמזים בסיפור "פול מקרטני מת" כשרבים טענו שאם משמיעים אותו לאחור אפשר לשמוע את המשפט: ""Will Paul be back as Superman? ("האם יחזור פול כמו סופרמן?"). כמובן שזהו עוד קשקוש מבין רבים אחרים שנטענו אז כשכולם חיפשו משמעויות בזמן שהאיזנו לשירים של הביטלס מנוגנות לאחור.


בקטע הבא אפשר לשמוע בהתחלה את הטרק הסודי Sgt. Pepper's Inner Groove כפי שנכלל בגרסה הבריטית של האלבום Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band ולאחר מכן את אותו קטע מנוגן לאחור ובו נשמע לכאורה, ורק לכאורה, המשפט: "Will Paul be back as Superman?":


24 views0 comments
bottom of page