top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

הרגל המוארכת של הביטלס


הלוגו המקצועי הראשון של הביטלס עוצב ע"י מעצב ליברפולי בשם טאקס או'הרה שהתבסס על שרבוטים שקיבל מפול. הלוגו הזה שימש את להקת הביטלס בארבעת החודשים הראשונים של שנת 1963 והפרט שאפיין אותו היה מיחושים בולטים מעל האות B. הלוגו צויר על גבי בד לבן מפשתן שהודבק על בד תוף הבס של מערכת התופים של רינגו שהייתה מסוג Premier Mahogany Duroplastic Kit ושימשה אותו מאז ימיו בלהקת רורי סטורם וההוריקנס. או'הרה הכין למעשה שני רישומים: אחד עם אותיות בצבע שחור ואחד עם אותיות בצבע חום. למרות שהאופציה השנייה תאמה את הצבע החום של מערכת התופים של רינגו, חברי הביטלס בחרו באופציה עם הצבע השחור. בשנת 1993, שלושים שנה מאוחר יותר, נמכרו במכירה פומבית העיצוב עם האותיות בצבע חום והעיצובים המוקדמים שעשה פול.


באפריל 1963 ביקרו רינגו ובריאן אפשטיין, מנהל להקת הביטלס, בחנות Drum City ש שהתמחתה במערכות תופים והייתה אחת הטובות בלונדון במטרה לרכוש עבור רינגו מערכת תופים חדשה. באותה תקופה היו הביטלס עדיין בתחילת דרכם ועד אז הוציאו רק שני סינגלים,Love Me ו-Please Please Me, והופיעו עדיין כלהקת חימום של אמנים אחרים. לכן, הכוונה של בריאן הייתה לא להוציא הרבה כסף, אם בכלל, על מערכת התופים החדשה של רינגו וכך הוא הציע לאייבור ארביטר, הבעלים של החנות, לקבל בחינם מערכת תופים חדשה תמורת ציון שם החנות על גבי בד תוף הבס. לאחר שארביטר הסכים לעסקה, בחר רינגו במערכת תופים מסוג Ludwig Black Oyster Pearl. עם זאת, לארביטר היה תנאי והוא ששם הלהקה היחסית אלמונית, הביטלס, לא יופיע לצד שם החנות וזאת, משום שחשש שזה ימשוך את מרבית תשומת הלב של הקהל. בריאן ניסה בתגובה לשכנע אותו שהביטלס יהיו יום אחד גדולים מאלביס ולכן כדאי גם לו ששם הלהקה יופיע לצד שם החנות ולבסוף, ארביטר התרצה והציע לעצב בעצמו לוגו חדש ללהקה.


בריאן קבע שני עקרונות לעיצוב הלוגו החדש של להקת הביטלס והם טיפוגרפיה פשוטה ואלגנטית ודגש על המילה Beat בתוך השם Beatles. ארביטר שירבט מספר טיוטות כשבאחת מהן המילה Beat מופרדת מהמילה Beatles באמצעות אות B גבוהה מהאחרות ואות T עם רגל מוארכת. בריאן אהב את העיצוב הזה ואז פנה ארביטר לאדי סטוקס, מעצב שלטים שעבד בבית מלאכה מרוחק בלוק אחד מהחנות Drum City כדי ייבצע את העבודה. סטוקס נהג לעצב עפ"י הזמנתו של ארביטר סוגים שונים של לוגו עבור בדי תופי הבס של מערכות התופים שנמכרו בחנות. עד היום לא ידוע עד כמה ערך סטוקס שינויים בעיצוב של הלוגו ביחס לטיוטה שקיבל מארביטר, שכן בתום העבודה השליך את הטיוטה לפח. על כן, מקובל לייחס את הקרדיט ללוגו של הביטלס לשניהם באותה מידה.


כעבור כחודש, ב-12 במאי 1963, במהלך ההקלטות לתכנית הטלוויזיה Thank You Lucky Star, הופיעה לראשונה מערכת התופים החדשה של רינגו עם הלוגו החדש. עם הזמן, הלוגו עבר וריאציות מינוריות ובשלב מסוים נתן מל אוונס, העוזר הנאמן של הביטלס, את הבד עם הלוגו הראשון לחבר שלו שהיה חלק מהצוות שעבד עם להקה הפינק פלויד. בשנת 2009 נמכר הלוגו ע"י בית המכירות The Fame Bureau תמורת 72,000 אלף פאונד, לא פחות.

28 views0 comments
bottom of page