top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

הקשר בין היטלר, ליברפול, ג'ון ורינגו

בריג'ט דאולינג, גברת אירית שנישאה לאלואיס היטלר, אחיו למחצה של אדולף, עוד לפני מלחמת העולם הראשונה. השניים נפגשו בדבלין בשנת 1909, אליה הגיע אלואיס 13 שנים קודם לכן, על רקע היחס האלים של אביו (ואביו של אדולף) ויחסיו המעורערים עם אמו למחצה (ואמו הביולודית של אדולף), קלרה. כעבור שנה עבר הזוג ללונדון, על רקע חוסר שביעות הרצון של משפחתה מיחסיה עם אלואיס, שם הם נישאו. מאוחר יותר עבר הזוג לליברפול, שם נולד להם, כעבור שנה, ילד בשם ויליאם פטריק. כעבור שלוש שנים עזב אלואיס את משפחתו ושב לגרמניה, שם נשא אישה אחרת, ורק מאוחר יותר התגרשו אלואיס וברידג'יט. בינתיים, עברו ברידג'ט ובנה ללונדון. בשנות ה-30 נסע ויליאם פטריק לגרמניה ואף נפגש עם הדוד אדולף שהשיג לו עבודה בבנק Reich Credit Bank, בברלין. עם זאת, היחסים בין הדוד לאחיין התערערו, במיוחד כשויליאם פטריק איים לספר לעיתונות שסבו של אדולף, מצד אביו, היה סוחר יהודי. בסופו של דבר, היגר ויליאם פטריק לארה"ב בשנת 1939, ואמו, ברידג'יט, הצטרפה אליו בניו יורק, והשניים החליפו את שמם לסטיוארט-יוסטון וכך וויתרו על השם היטלר. אחרי שארה"ב מצאה את עצמה מעורבת במלחמת העולם השנייה, התגייס ויליאם פטריק, בשנת 1944, לצבא האמריקאי ונלחם בנאצים, שהונהגו ע"י דודו. אחרי המלחמה נישאה ויליאם פטריק והוליד ארבעה בנים שנשבעו לא להביא צאצאים כשי שלא תהיה המשכיות לשושלת היטלר. ברידג'ט הלכה לעולמה בשנת 1969 ובנה, ויליאם פטריק בשנת 1987.


בזיכרונותיה, My Brother-in-Law Adolf ,שפורסמו בשנת 1949, טענה בריג'ט שבנובמבר 1912, עבר אדולף היטלר להתגורר איתה ועם אלואיס בליברפול, כשהוא היה צייר מתוסכל בן 23, המנסה לחמוק משירות צבאי בהולדתו, אוסטריה. לדבריה, הוא התגורר בביתם שברחוב אפר סטנהופ סטריט מספר 102 שבליברפול, עד אפריל 1913. לא נמצאו לגרסה של בריג'ט הוכחות או תיעוד והיסטוריונים רבים טענו שהסיפור לא יכול להיות נכון, שכן אדולף שהה באותה עת בהוסטל לגברים בווינה.


ואיך כל זה קשור לג'ון ולרינגו?


בשנת 1979 קרא ג'ון לנון על הביקור של היטלר, כביכול, בליברפול בידיעה בעיתון בניו יורק, ושלח לרינגו סטאר, שהתגורר במונטה קארלו עם חברתו ננסי לי אנדרוז, גלויה ובה הדביק את הכותרת הראשית של העיתון: Adolf Hitler Arrived in Liverpool in November of 1912 for a five-month visit (אדולף היטלר הגיע לליברפול בנומבר 1912 לביקור בן חמישה חודשים). על הגלויה הוא כתב בכתב ידו Dear Ringo & Nancy, thought you’d like to know (רינגו וננסי היקרים, חשבתי שתרצו לדעת).


הדבר האירוני הוא שהכתובת שבה שהה היטלר בליברפול, כביכול, נמחקה כליל בהפצצה האחרונה של חיל האוויר הנאצי על העיר, בינואר 1942.


25 views0 comments
bottom of page