top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

הקלטות פרויקט Get Back נגנבו והוחזרו בחזרה רק אחרי כמה שנים

בין ה-2 ל-31 בינואר 1969 ערכו הביטלס הקלטות וצילומים במסגרת פרויקט Get Back. כידוע, הפרויקט לא יצא לפועל אלא במסגרת האלבום והסרט Let It Be.


בשנת 1974 נגנבו ההקלטות שנערכו במהלך פרויקט Get Back. מדובר בהקלטות שנעשו באמצעות שתי המצלמות, מצלה A ומצלמה B, שצילמו את הביטלס עושים חזרות, משוחחים וכדומה. כאן צריך לציין שבכל מצלמת קולנוע יש מיקרופון (כמו בכל מצלמה בכלל) אבל הוא לא משמש לסאונד של הסרט, שכן איכותו נמוכה. הסאונד של הסרט מוקלט באמצעות מיקרופונים נפרדים שבדך כלל תלויים מעל השחקנים.


במהלך השנים יצאו המון אלבומי בוטלג (אלבומים לא רשמיים) שהתבססו על ההקלטות שנגנבו, שכונו The Nagra Tapes. כך:


בשנת 1974 ראה אור בוטלג כפול בשם Sweet Apple Trax;

בשנת 1994 יצא בוטלג בשם Rockin' Movie Stars עם שמונה תקליטורים;

בשנת 1999 יצא בוטלג בשם The Twckinham Sessions עם שמונה תקליטורים;

בשנת 2000 יצא בוטלג בשם Thirty Days עם 17 תקליטורים בסאונד משופר;

השיא היה בשנת 2004 כשיצא בוטלג בשם A/B Road עם 83 תקליטורים שהכילו את 97 השעות שבהן הוקלטו 2,187 שירים וקטעי שירים במהלך הפרויקט כולו.


השם A/B Road הוא משחק מילים עם שם הרחוב שבו היו אולפני EMI והעובדה שההקלטות באו ממצלה A ומצלמה B. בהקלטות הללו אפשר לשמוע דברים נדירים, למשל:

שיחה שהתקיימה ב-10 בינואר 1969, ובמהלכה הודיע ג'ורג': "אני עוזב את הלהקה והולך הביתה"; אז שאל אותו ג'ון: "מתי?" וג'ורג' השיב: "עכשיו";

גרסה של Two of Us רק בקולו של פול כאשר הגשר בטמפו מזורז;

ג'ורג' שר את Something כאשר פול וג'ון עושים לו קולות רקע, דבר שלא נכלל בגרסה המוכרת;ג'ון שר את Get Back בליווי פסנתר;

ג'ון שר את Don't Let Me Down כשפול וג'ורג' עושים לו קולות רקע וחוזרים אחריו על כל שורה שהוא שר.


איך נגנבו ההקלטות של פרויקט Get Back ואיך הם הוחזרו?


עובד לשעבר של חברת Apple, בשם נייג'ל אוליבר, יחד עם שותפו, קולין דילון, לקחו את ההקלטות ומכר אותם תמורת 36,000 אירו לשני סוחרים מהולנד, ששמותיהם סטן סנלמן וג'וס רמסוואל. חברת Apple הגישה תלונה על הגניבה רק בשנת 1992. בסוף שנת 2002 הציעו השניים למכור את ההקלטות לחברת EMI תמורת 270,000 אירו ואז טמנה להם המשטרה מלכודת ועצרה אותם ב-10 בינואר 2003 ואז הוחזרו ההקלטות לחברת Apple. עובדי חברת Apple, קולין דילון נעצרו אף הם ונשפטו ונמצאו אשמים בגניבת ההקלטות. שני הסוחרים ההולנדים, סנלמן ורמסוואל, הואשמו בסחר ברכוש גנוב והלבנת הון, ורק בשנת 2007 הם נמצאו אשמים ונגזר עליהם ארבע שנים בכלא. במרץ 2016, הגישו השניים, מרוב חוצפתם, תביעה אזרחית נגד השלטונות ההולנדיים על החרמה בלתי חוקית, לטענתם, של ההקלטות ודרשו את החזרתן בתוספת פיצוי של 700,000 אירו. הטענה שלהם היא שהם שילמו תמורת ההקלטות בלי לדעת שאלה נגנבו מחברת Apple. הם התבססו על שכך שאם חברת Apple הגישה תלונה למשטרה רק 18 שנים אחרי שההקלטות נגנבו אז כנראה שאלה לא באמת היו שייכים לה. הסוחרים ההולנדים הפסידו בתביעה משום שלא הצליחו להוכיח בעלות חוקית על ההקלטות.


9 views0 comments
bottom of page