top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

הקטע של לנון-מקרטני שלעולם לא נשמע


השיר Looking Glass הוא למעשה קטע אינסטרומנטלי שנכתב בתחילת שנת 1959 וקיבל את הקרדיט לנון-מקרטני. לצערנו לא קיימת אף הקלטה של הקטע הזה, או לפחות לא ידוע על הקלטה כזו, ואם אנחנו יודעים על קיומו זה משום שהוא מוזכר במכתב שכתב פול באביב 1960. הנה קטע מהמכתב שכתב פול:


מר לואו היקר,

אני מצטער על הזמן שלקח לי לכתוב לך אבל אני מקווה שזה לא מאוחר מדי. הנה כמה פרטים על הלהקה שלנו. חברים בה ארבעה בחורים: פול מקרטני (גיטרה), ג'ון לנון (גיטרה), סטיוארט סוטקליף (גיטרת בס) וג'ורג 'הריסון (גיטרה נוספת). הלהקה נקראת...וההרכב הזה עלול להיראות לך לא מעניין אבל מכיוון שלבחורים האלה יכולת אינסטרומנטלית מעל הממוצע הם עושים ביצועים מגוונים באופן מפתיע. המוזיקה והצליל שלהם מזכיר ג'אז מסורתי. יכול להיות שזה נובע מהשפעה של מר מקרטני (האבא), שהנהיג את אחת מלהקות הג'אז המקומיות המובילות (Jim Mac’s Jazz Band) בשנות ה-20. עם זאת, המוזיקה המודרנית היא העיקר המוזיקה של הלהקה וכדי להוכיח את הנקודה הזו אציין שג'ון ופול כתבו למעלה מ-50 לחנים, בלדות ושירים קצביים בשלוש השנים האחרונות. חלק מהלחנים הם אינסטרומנטליים (כמו LookingGlass, Catswalk ו-Winston's Walk) ואחרים מיועדים לקהל המודרני (למשל, Thinking Of Linking, The One After 909, Years Roll Along ו-Keep Looking That Way). הלהקה עיבדה מחדש שירים ישנים ואהובים (Ain't She Sweet, You Were Meant For Me,Home, Moonglow, You Are My ועוד). ועכשיו כמה פרטים על הבחורים עצמם. ג'ון, מנהיג הלהקה, לומד במכללה College of Art, וחוץ מזה שהוא גיטריסט ונגן בנג'ו מושלם, הוא קריקטוריסט מנוסה. תחומי העניין הרבים שלו כוללים ציור, תיאטרון, שירה וכמובן זימרה. הוא בן 19 והוא החבר המייסד של הלהקה. פול בן 18 ולומד ספרות אנגלית באוניברסיטת Liverpool University. הוא, כמו הבחורים האחרים, מנגן יותר מכלי אחד ומתמחה בפסנתר ובתופים, ובנוסף, כמובן...


ובחזרה לקטע האינסטרומנטלי Looking Glass, נראה כי מי שכתב אותו היה ג'ון שהושפע מהספר של לואיס קרול, Through The Looking Glass, שהיה הספר המועדף עליו. נזכיר כאן שהביטוי looking glass מופיע גם בשיר שלו, Lucy In The Sky With Diamonds.


במהלך הפרויקט Get Back כמעט הייתה לנו הזדמנות לשמוע את הקטע Looking Glass, כאשר ב-24 בינואר 1969 ביצע פול את השיר Hot As Sun שהתחיל גם הוא כקטע אינסטרומנטלי, ואז פנה לג'ון ושאל אותו איך הולך הקטע Looking Glass. אז השיב לו ג'ון שאין לו מושג ופול עבר לקטע בשם Winston's Walk שגם אותו הלחין ג'ון. אגב, העובדה שפול לא זכר איך הולך הקטע הזה ופנה לג'ון מחזקת את ההנחה שהוא נכתב ע"י ג'ון.

מזה זמן רצה שמועה שהקלטה של הביטלס משנת 1962 תצוץ בקרוב והיא אמורה לכלול את הקטע Looking Glass. כל מה שנותר הוא לקוות שזה נכון ושזה יקרה בקרוב אחרת כנראה שלעולם לא נדע איך נשמע Looking Glass.


הנה הביצוע של פול של השיר Hot As Sun מה-24 בינואר 1969 כאשר ממש בסוף הוא שואל את ג'ון איך הקטע Looking Glass הולך.


19 views0 comments
bottom of page