top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

הפעם הראשונה של הביטלס במדיה המשודרת

הביטלס ידעו שאחת הדרכים ההכרחיות כדי להגיע ללונדון, מרכז תעשיית המוזיקה הבריטית, חוץ מהשגת חוזה הקלטות עם חברת תקליטים, היא לקדם את הלהקה באמצעות המדיה המשודרת ולהגיע לקהל רב ככל האפשר.


ההופעה הראשונה של הביטלס ברדיו הייתה ב-7 במרץ 1962 בתאטרון פלייהאוס שבעיר מנצ'סטר, השכנה לליברפול. שם הביטלס הקליטו שלושה שירים יבור תכנית הרדיו Teenagers Turn - Here We Go שמשודרת בתחנת הרדיו BBC Light Program. שלושת השירים שהביטלס ביצעו היו: Dream Baby, Memphis, Tennessee ו-Please Mister Postman. הביטלס ערכו חזרות משעה 15:45 והקליטו בין השעות 20:00 ל-20:45. התכנית שודרה למחרת, ה-8 במרץ, בין השעות 17:00 ל-17:30. הנה ביצוע שלושת השירים בתכנית הרדיו:


אבל הביטלס רצו גם להגיע לטלוויזיה. אחרי שברשת הטלוויזיה גרנדה התקבלו כמויות יוצאות דופן של מכתבים ממעריצי הביטלס בליברפול, ראשיה הבינו שיש כאן תופעה שונה לגמרי. אחד המפיקים, דיק פונטיין, החליט להגיע לליברפול ולראות במה הדברים אמורים. הוא הגיע להופעה של הביטלס באולם קיימברידג' הול ב-26 ביולי 1962 ואחרי שהתרשם מהלהקה ובעיקר מביטויי ההערצה של הקהל, החליט לארח אותם בתכניתו, Know The North. הרעיון היה לצלם אותם בהופעה במועדון הקאוורן. צוות הצילום הגיע למועדון ב-22 באוגוסט להופעת הצהריים שלהם, בין השעות 12:00 ל-14:00. צוות הצילום צילם אותם מבצעים את השיר Some Other Guy, בסיומו הם קלטו את אחת המעריצות צועקת "אנחנו רוצים את פיט", שהועף מהלהקה רק שישה ימים קודם. צילום הוידיאו והאודיו לא היו לגמרי מסונכרנים ולמרות שג'ון ופול שרים ביחד, ניתן לשמוע כמעט רק את קולו של ג'ון. ב-5 בספטמבר 1962 הגיע למועדון הקאוורן, טכנאי הקול כדי להציל את המצב. הפעם הוא הציב שלושה מיקרופונים במקום אחד והקליט אותם מבצעים את השירים Some Other Guy ואת !Kansas City/Hey-Hey-Hey-Hey. הרעיון היה להלביש את האודיו הזה על הוידיאו שצולם ב-22 באוגוסט. בסופו של דבר, הצילום הזה לא שודר, שכן איכותו הייתה ירודה. כעבור קצת למעלה משנה, ב-6 בנובמבר 1963, כאשר הביטלמניה הייתה בנסיקה, הוא שודר במסגרת התכנית Scene At 6.30. הנה הצילום:


לפיכך, ההופעה הראשונה של הביטלס בטלוויזיה הייתה עבור התכנית People And Places, שמו הקודם של התכנית Scene At 6.30. מפיק התכנית, ג'וני האמפ, החליט להזמין את הביטלס לתכניתו שתשודר ב-17 באוקטובר 1962. ביום הזה נסעו הביטלס לאולפנים שבמנצ'סטר ועשו חזרות בין השעות 15:00 ל-16:00, ושוב בין השעות 16:15 ל-18:00. התכנית, בהנחיית גאי ביים, שודרה בשידור חי בין השעות 18:35 ל-19:00 והביטלס ביצעו שני שירים: Some Other Guy ו-Love Me Do. בסוף התכנית הביטלס התחילו להשתטות ואף צעקו "הי אמא!". לפני התכנית הופיעו הביטלס בהופעת צהריים במועדון הקאוורן, ועם סיומה מיהרו חזרה לליברפול להופעת הערב שם. לצערנו הרב אף עותק של התכנית לא שרד.


הריאיון הראשון שהביטלס נתנו לרדיו היה ב-27 באוקטובר 1962 באולם הולם הול שבסאנלייט, מעבר לנהר המרזי, מול ליברפול. תחנת הרדיו שראיינה אותם הייתה רדיו קלאטרברידג', תחנה שמשרדת במעגל סגור לחולים ולצוות של שני בתי חולים מקומיים: קלאטרברידג' וקליטר. המראיין היה מונטי ליסטר, וגם מקלולם ת'רידגיל ופיטר סמרת'רסט שאלו מספר שאלות. מונטי ליסטר הגיש בתחנה הזו שתי תכניות: Music With Monty ו-Sunday Spin. הריאיון שודר במסגרת התכנית Sunday Spin. מאחר והביטלס לא היו עדיין מוכרים, חלק גדול מהריאיון עסק במידע בסיסי על כל אחד מהם, וכן בקידום הסינגל הראשון שלהם, Love Me Do, ובעבודתם על הסינגל הבא, Please Please Me. הנה הריאיון:





4 views0 comments
bottom of page