top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

הפעם הראשונה של הביטלס


ביום חמישי, ה-4 בספטמבר 1962, אחרי שהגיעו בטיסה מליברפול ונרשמו למלון Chelsea Hotel הצנוע, נכנסו ג'ון, פול, ג'ורג' ורינגו בשעה 14:00 לאולפני EMI. למרות שהביטלס עברו בהצלחה את האוידשן שערך להם ג'ורג' מרטין בדיוק 90 יום קודם, מבחינתו הביטלס עדיין לא היו מוכנים להקליט את הסינגל הראשון שלהם ולכן היום הזה יועד כדי להחליט מה הם השירים שייכללו בו סינגל ושיוקלטו בסשן שנקבע להם לשבוע שלאחר מכן.


בין השעות 14:30 ל-17:30 ערכו חברי הביטלס חזרות באולפן 3 תחת ניצוחו של המפיק רון ריצ'רדס כאשר הצלם דזו הופמן, שנשכר ע"י EMI, צילם אותם צילומי תדמית. בחזרות ביצעו הביטלס בצעו שישה שירים והם: Love Me Do, How Do You Do It?, Tip of my Tongue, Ask Me Why, PS I Love You ו-Please Please Me שבוצע בצורה מאד שונה מזו שאנחנו מכירים ולצערנו הרב הגרסה הזו לא הוקלטה. מדובר בביצוע איטי שבו ביצע ג'ורג' באמצעות גיטרה את החלק שבגרסה המוכרת ביצע ג'ון באמצעות מפוחית. ג'ורג' מרטין סיפר על כך:

השיר Please Please Me נשמע כמו שיר של רוי אורביסון. הוא היה מאד איטי ובסגנון בלוז. היה לי ברור שצריך להאיץ את הטמפו ולהפוך אותו לשיר יותר קצבי. אמרתי להם שננסה אותו שוב בפעם הבאה שיגיעו לאולפן.


בסופו של דבר נבחרו שני שירים עבור הסינגל הראשון והםLove Me Do ו-How Do You Do It?וכך, בין השעות 19:00 ל-22:00 שהו הביטלס באולפן 2 כאשר הם מקליטים בפעם הראשונה בתור להקה חתומה על חוזה הקלטות עם חברת EMI, אם כי מדובר היה בהקלטה לצורך ניסיון ולא בדבר האמיתי שהוא הקלטת הסינגל הראשון.


השיר הראשון שהקליטו הביטלס היה ?How Do You Do Itאלא שחברי הביטלס שנאו אותו ואחרי טייק אחד ניסו לשכנע את מרטין לוותר עליו. פול אמר על כך "ידענו שלא נוכל להראות את הפרצוף שלנו בליברפול אחרי שיר כזה". אחרי מאמצי השכנוע שלהם אמר מרטין "כשתוכלו לכתוב שיר טוב כמו How Do You Do It? אתן לכם להקליט אותו במקומו". רון ריצ'רדס סיפר:

המלחין מאץ' מוריי הביא למשרד שלי הקלטה של השיר How Do You Do It? וכל כך אהבתי אותו שמיד התקשרתי למפיץ דיק ג'יימס שגם חשב שיהיה להיט. התלבטנו הרבה זמן למי לתת להקליט אותו ואז החליט ג'ורג' מרטין שזה שיר מושלם עבור הסינגל הראשון של הביטלס ומיד שלח להם עותק לליברפול כדי שילמדו אותו


לבסוף נתן מרטין את השיר ללהקת Gerry and The Pacemakers שהייתה גם היא תחת ניהולו של בריאן אפשטיין. הלהקה ביצעה את השיר בדיוק כמו שהביטלס הקליטו אותו והוא מאד הצליח ואף הגיע לראש מצעדי הפזמונים, ועל זה בלי שהם השקיעו שום מאמץ או מחשבה בביצוע ייחודי משלהם.


הנה הביצוע של הביטל של השיר How Do You Do It?:

הנה הביצוע של להקת Gerry and The Pacemakers של השיר:

השיר הבא שהקליטו הביטלס היה Love Me Do אבל גם בו הציע מרטין לעשות שינוי מסוים. כאשר ביצעו אותו הביטלס באודישן שערך להם לפני כשלושה חודשים, ב-6 ביוני, היה ג'ון זה ששר את הפזמון. מרטין הציע להוסיף לשיר מפוחית פה ומאחר ג'ון היה היחיד שידע לנגן בה, הפך פול לזה ששר את הפזמון. עם זאת, משהו עדיין לא נשמע טוב בביצוע של השיר ועל כך סיפר הטכנאי נורמן סמית':

הייתה תחושה שפול לא היה מאוד מרוצה מהתיפוף של רינגו וחשב שזה יכול היה להיות טוב יותר. והאמת היא שרינגו באמת לא עשה כאן עבודה מאד טובה


שבוע שלאחר מכן, ב-11 בספטמבר, נכנסו הביטלס לאולפני EMI והפעם במטרה להקליט את הסינגל הראשון ובו השירים Love Me Do ו-PS I Love You. מאחר ולא רק פול ונורמן סמית' לא היו מרוצים מהתיפוף של רינגו אלא שגם וג'ורג' מרטין לא היה מרוצה, בדיוק כמו שלא היה מרוצה מהתיפוף של פיט בסט ב-6 ביוני, הוא שכר הפעם את שירותיו של מתופף האולפן אנדי וייט. זה היה צעד מאד מקובל באותם ימים, אפילו בהקלטות של להקות מנוסות וזאת משום שהתיפוף באולפן דרש מיומנות שונה מזו שבהופעות. מאחר ולא היה כדאי לשלם למתופף אולפן כשהלהקה לא הייתה עדיין מוכנה להקלטה, הוא לא הובא לאולפן בפעם הקודמת אלא רק עכשיו. ההקלטה נערכה בין השעות 16:45 ל-18:00, ובזמן היחסית קצר הזה הם הספיקו להקליט את השירים Love Me Do, PS I Love You ושני טייקים של השיר Please Please Me. בסופו של דבר, הגרסה של ווייט לשיר Love Me Do עלתה על זו של רינגו, גם בגלל שהתיפוף היה עוצמתי יותר וגם בגלל שנוספו לה טמבורין (תוף מרים) שנאלץ לבצע רינגו המסכן ומחיאות הכף של ארבעת חברי הביטלס. אחד הטייקים של השיר Please Please Me שהוקלטו באותו יום עם אנדי ווייט יצא לאור לראשונה בחלק הראשון של פרויקט אנתולוגיה. לשמחתו של רינגו, זו הייתה הפעם האחרונה שבה מתופף אחר הקליט במקומו שיר עם הביטלס.


כעבור חודש ויום, ב-5 באוקטובר 1962, יצא הסינגל הראשון של הביטלס שטיפס למקום ה-17 במצעד הפזמונים, הישג בלתי רגיל עבור להקה אלמונית לחלוטין.


הנה השיר Please Please Me עם אנדי ווייט:

הנה השיר Love Me Do עם אנדי ווייט:

הנה השיר Love Me Do עם רינגו סטאר:


22 views0 comments
bottom of page