top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

העטיפה שהשפיעה על עטיפת האלבום Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band


במבט ראשון העטיפה של התקליט Mercblecket Beats The Beatles של תזמורת כלי נשיפה משוודיה נראית כעוד אחת שמחקה את זו של האלבום Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band. הרי הדמיון מאד ברור. נראים בעטיפה נגני התזמורת כשכלי הנשיפה בידיהם והם סביב תוף גדול עם שמה והם לבושים במדים. ועם נוסיף לזה שבתקליט גרסאות כיסוי שהם הקליטו לשירים של הביטלס זו המסקנה המתבקשת, אבל אם נציין שהתקליט הזה יצא בשנת 1964, שלוש שנים לפני שהביטלס הקליטו אתSgt. Pepper , כל התיאוריה הזו נופלת בבת אחת.


אמנם זה שהתקליט של תזמורת Mercblecket יצא לפני האלבום Sgt. Pepper אינו כשלעצמו הוכחה שהעטיפה שלו הייתה מקור ההשראה לזו של האלבום של הביטלס אבל הסיפור הבא מעלה את האפשרות הזו כמעט לראש התור. אם כי, חייבים לציין שתמונות כאלה של תזמורות כלי נשיפה היו נפוצות בראשית המאה ה-20 ואפילו אביו של פול, ג'ים, הצטלם עם חברי להקתו ואנשים נוספים סביב תוף עם שם התזמורת שלו, Jim Mac's Band.


תזמורת כלי הנשיפה השוודית Mercblecket הוקמה בשנת 1962 ע"י קבוצה של סטודנטים מבית הספר לכלכלה של שטוקהולם שבאביב 1963 רכשו מספר רב של מעילים ותלבושות מבית האופרה ומהתיאטרון כדי להופיע לבושים כתזמורת צבאית.


הביטלס נחתו בארלנדה, שדה התעופה של שוודיה, ב-28 ביולי 1964, בה הופיעו פעמיים באצטדיון Johanneshovs Isstadion בשטוקהולם ובתכנית הטלוויזיה Drop In ששודרה בערוץ הממלכתי, Sveriges TV. את פניהם קיבלה משלחת שכללה את תזמורת Mercblecket, והמנצח שלה, סטודנט אנגלי בשם רוג'ר וואליס סיפר לפול מקרטני על התקליט שלהם, Mercblecket Beats The Beatles, שכלל ביצועים שלהם לשירים I Want to Hold Your Hand, This Boy, All My Loving ו-I Saw Her Standing There. פול ביקש לקבל עותק מהתקליט, ולמחרת העביר לו אותו וואליס ישירות למלון The Hotel Continental . במהלך השהות בשטוקהולם התראיינו חברי הביטלס כשהם מאזינים לתקליט ופול אומר "אני מאוד אוהב את זה. הם באמת תפסו את הקצב של השירים. זה ממש מעולה". כעבור שלוש שנים, כאמור, יצא האלבום Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band עם עטיפה מאד דומה.


תזמורת Mercblecket לא קיימת עוד אבל שרדה הרבה יותר שנים מלהקת הביטלס, אחרי שהתפרקה בשנת 2005, ואם המסקנה הכמעט מתבקשת לגבי השפעתה על עטיפת האלבום האייקונית של הביטלס נכונה, הרי היא זכתה במקום של כבוד בהיסטוריה של המוזיקה.


אגב, רוג'ר וואליס לא חזר לאנגליה בתום לימודיו. הוא נשאר להתגורר בשטוקהולם ומשמש כיום כפרופסור מן המניין במוסד המלכותי KTH Royal Institute of Technology.


הנה קבלת הפנים שלה זכו הביטלס בשדה התעופה ארלנדה ובדקה ה-0:21 אפשר לראות את רוג'ר וואליס במדים מקבל את פני הביטלס ולאחר מכן את תזמורת Mercblecket:


הנה ה-EP Mercblecket Beats The Beatles:

הנה חלק מהופעת הביטלס בתכנית הטלוויזיה Drop In בטלוויזיה השוודית:



26 views0 comments
bottom of page