top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

הסיפור המופלא על השיר של הביטלס שהיה בבעלותה של ילדה


כאשר היו חברי הביטלס להקה מקומית ואלמונית מהעיר ליברפול, הם חשבו ששירים לא שייכים לאף אחד וכל אחד יכול לבצע אותם כרצונו. בתחילת שנת 1963 הם הבינו שיש דבר כזה זכויות על שירים כאשר הציע להם דיק ג'יימס לרכוש את הזכויות על השירים שלהם. כך, הוקמה חברת Northern Songs שהייתה בבעלות ג'ון לנון, פול מקרטני, בריאן אפשטיין, מנהל הלהקה, ודיק ג'יימס. בשנת 1965 החברה הנפיקה את מניותיה בבורסה וכל אחד מארבעת חברי הביטלס הפכו לבעליה, לצד אפשטיין, ג'יימס וכל מי שקנה מניות. לאחר שבריאן אפשטיין נפטר בשנת 1967, נמכרו מניות חברת Northern Songs לחברת ATV Music וכך הם נותרו חברי הביטלס ללא זכויות על השירים של עצמם.


בשנת 1985 קנה מייקל ג'קסון מחברת ATV Music את הזכויות על 4,000 שירים שהיו בבעלותה, כולל השירים של הביטלס למעט חמישה באפן אירוני קיבל ג'קסון מפול מקרטני את העצה להשקיע ברכישת זכויות על שירים אך הוא כמובן לא התכוון לשירים של הביטלס. למה קנה מייקל ג'קסון את הזכויות על כל השירים של הביטלס למעט חמישה? כי פול רכש את הזכויות על השירים Love Me Do ו-PS I Love You וחברת Universal Music רכשה את הזכויות על השירים Please Please Me ו-Ask Me Why, ורוברט הולמס א-קורט, יו"ר חברת ATV Music, נתן לבתו קת'רין בת ה-16 כמתנת יום הולדת שיר אחד של הביטלס לפי בחירתה. הוא ניסה לשכנע את בתו לבחור בשיר Yesterday שהיה אחד מארבעת השירים הרווחיים ביותר בעולם אבל היא בחרה בשיר Penny Lane משום שזה היה השיר האהוב עליה. בשנת 1995 מכר ג'קסון חלק מהזכויות על השירים שרכש, כולל השירים של הביטלס שבבעלותו, לחברת Sony ובשנת 2016, לאחר מותו, קנתה החברה את היתר וכך הפכה לבעלים היחידים של הזכויות על השירים של הביטלס, כאמור, למעט חמישה.


בשנת 2017 הגיש פול תביעה לבית המשפט בארה"ב כדי לקבל את מחצית הזכויות על השירים של הביטלס. הסיבה שלא יכול היה לבקש יותר ממחצית הזכויות על השירים שכתב בתקופת הביטלס הייתה שהם קיבלו את הקרדיט לנון-מקרטני. התביעה של פול התבססה על חוק זכויות יוצרים שנחקק בארה"ב בשנת 1976 והמאפשר לכותבי שירים לקבל את הזכויות עליהם כעבור 56 שנה מאז יציאתם הרשמית לאור. פול זכה בתביעה ובשנת 2019 קיבל את מחצית הזכויות על השירים שכתב ויצאו לאור בשנת 1963. כך, המשיך פול לקבל את היתר בהדרגה וכך ימשיך עד שנת 2026, כשימלאו 56 שנה ליציאת השירים האחרונים של הביטלס, כלומר אלה שיצאו בשנת 1970. במקביל, עשתה חברת Sony עסקה עם יוקו, אלמנתו של ג'ון, לפיה החברה תמשיך להחזיק במחצית השנייה של הזכויות על השירים שכתב הצמד לנון-מקרטני עד שימלאו 70 שנה מאז הרצח של ג'ון, כלומר עד לשנת 2050. אז יעברו הזכויות אליה, כלומר אל בנה שון.


ומה קרה עם הזכויות על השיר Penny Lane? קת'רין הרוויחה מהן מיליוני דולרים מדי שנה כתוצאה מהתמלוגים שקיבלה בכל פעם שהשיר הושמע איפה שהוא על פני כדור הארץ. בפברואר 2023, 56 שנה מאז שנת 1967 שבה יצא השיר לאור באפו רשמי, עברו הזכויות על השיר מקת'רין לפול וליוקו, היורשת של ג'ון. עם זאת, מאחר וחוק זכויות יוצרים משנת 1976 חוקק רק בארה"ב, היא תמשיך לקבל תמלוגים בכל פעם שהוא מושמע איפה שהוא מחוץ לארה"ב וזה עדיין לא מעט.


51 views0 comments
bottom of page