top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

הסיפור ההזוי על השירים Yesterday ו-Hey Jude והעיר נאפולי

בשנת 2006 חוקר מוזיקה איטלקית בשם לילי גרקו טען טענה שזעזעה את קהילת מעריצי הביטלס בכל העולם. טענתו הייתה ששני שירים אלמותיים של פול מקרטני הושפעו, ובמידה מסוימת נגנבו, משירים שמקורם בנאפולי.


Hey Jude

השיר הראשון הוא Hey Jude משנת 1968, וטענתו של לילי גרקו הייתה שהשיר הזה נלקח מהשיר הנאפוליטני המפורסם O Sole Mio. הטענה הושמעה בתנית בטלוויזיה האיטלקית והושמע מאש אפ של שני השירים Hey Jude ו-O Sole Mio, כדי להמחיש את הדמיון הגבוה ביניהם. גרקו טען גם שהעובדה שבהופעתם של הביטלס בתכניתו של דייויד פרוסט, בה ביצעו את Hey Jude, הם שרים בהתחלה את השיר It's Now Or Never, שהוא הגרסה האנגלית שביצע אלביס פרסלי של השיר O Sole Mio, מוכיחה שהביטלס רצו לתת רמז לקשר בין שני השירים.


הנה הופעת הביטלס בתכניתו של דייויד פרוסט ובו ביצעו את Hey Jude. בין הדקה ה-0:42 ל-0:46 אפשר לשמוע אותם מבצעים את It's Now Or Never:


הנה השיר It's Now Or Never בביצוע אלביס פרסלי:


Yesterday

לילי גרקט טען גם כי השיר Yesterday משנת 1965, נקלח משיר נאפוליטני בשם Piccere משנת 1895. הדבר היה מפתיע במיוחד כי פול טען שהוא חלם את המנגינה, ורק לאחר שהשמיע אותה לאנשים שונים והשתכנע שהיא לא נלקחה משיר אחר, הוא כתב את המילים עד שהתגבש השיר Yesterday המוכר. וכדי להוכיח את טענתו, ביצע לילי גרקו באותה תכנית טלוויזיה את השיר Piccere.


הנה הקטע מתוך הטלוויזיה האיטלקית. ב-26 השניות הראשונות אפשר לשמוע את המאש אפ של השירים Hey Jude ל-O Sole Mio ובין הדקה ה-1:39 לדקה ה-2:06 אפשר לשמוע את הביצוע של לילי גרקו של השיר Piccerè:


ההדים לטענתו של לילי גרקו חלפו די מהר, במיוחד כי טענותיו נשמעות די הזויות וחסרות כל בסיס באמת ואפילו השיר Piccerè נשמע כגרסה באיטלקית לשיר Yesterday.


ועוד דבר: הביצוע של השיר Piccerè שונה לגמרי מ-Yesterday:




117 views0 comments
bottom of page