top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

הסופרמרקט של ג'ון

פיט שוטון היה צעיר מג'ון לנון בכ-10 חודשים אבל מאז שהשניים הכירו זה את זה, כבר בגיל 6, הם הפכו לחברים הכי טובים. השניים למדו ביחד בבית הספר היסודי Dovedale ובבית הספר תיכון Quarry Bank, ובשניהם הם היו אימת המורים. השניים היו בלתי נפרדים עד כדי כך שהחברים והמורים כינו אותם Shennon.


בשנת 1956, כאשר הקים ג'ון את להקת הקווארימן, זה היה רק טבעי שיצרף אליה את פיט שוטון, אשר נענה בשמחה והופקד על תפקיד נגן "קרש הכביסה" (washboard), שלא דרש כישורים מוזיקליים מיוחדים. בשנת 1957, הודיע שוטון לג'ון במהלך מסיבה, שהוא מיצה את עניין הלהקה ורוצה לפרוש ממנה. ג'ון, ששתה קצת יותר מדי בירה, שבר את קרש הכביסה על ראשו והשניים התפקעו מצחוק. החברות בין השניים נשארה איתנה למרות שהמסלולים שלהם הלכו לכיוונים שונים, בעוד שג'ון הקדיש את כל כולו בכיוון המוזיקה ושוטון פנה לאקדמיה לשוטרים.


בשנת 1963 הזמין ג'ון את שוטון אליו ללונדון כדי שיראה מקרוב את טירוף הביטלמניה שהתחולל סביבו. במהלך נסיעה שבה ישבו השניים בלימוזינה של ג'ון כשהם מוקפים עשרות מעריצות צורחות מהתרגשות, אמר שוטון שאלה החיים הטובים. אז הסתכל ג'ון לעברו ואמר לו משפט שהיום נשמע מצמרר:

יום אחד, אחד המניאקים המזדיינים האלה יתפוס אותי ויקרע אותי למוות


בשנת 1965, רכש ג'ון יחד עם ג'ורג' הריסון, סופרמרקט באי היילינג, שבדרום אנגליה, תמורת 20,000 פאונד. השניים נתנו את הנכס לשוטון כדי שינהל אותו מבלי שיצטרך לשלם שכר דירה, ריבית או חלק מהרווחים מהעסק. עם זאת, בשלב מאוחר יותר שילם שוטון את מלוא ה-20,000 פאונד.


בשנת 1967 התבקש שוטון לנהל את החנות Apple Boutique, אשר נסגרה כעבור שבעה חודשים. אז הפך שוטון לעוזר האישי של ג'ון עד שיוקו הפכה לבת זוגו. שוטון וג'ון המשיכו לשמור על קשר ולהיפגש מעת לעת, כאשר הפגישה האחרונה בין השניים התקיימה בדירתו של ג'ון בבניין דקוטה שבניו יורק.


ב-9 בדצמבר 1980 קיבל שוטון שיחת טלפון לביתו באי האילינג, בו הוא עדיין ניהל את הסופרמרקט ובנוסף לו, גם חנות הימורים. מהצד השני של הקו היה חבר שלו שבישר לו על הרצח של ג'ון. אחרי שהתעשת מהידיעה, החליט שוטון שהוא רוצה להיות עם מישהו שהכיר את ג'ון כמוהו. הוא התניע את רכבו ונסע לפראייר פארק, ביתו של ג'ורג'. שוטון הגיע בשעות אחר הצהריים, זמן קצר אחרי שג'ורג' התעורר ושמע את החדשות הטרגיות. השניים נכנסנו בשקט למטבח ושתו כוס תה. על כך סיפר שוטון:

אמרתי לג'ורג' שאני רק רוצה להיות עם מישהו שיכול להבין את האסון שקרה, וג'ורג' אמר לי שהוא מבין אותי לגמרי. דיברנו בשקט לזמן מה ולא אמרנו הרבה. אז יצא ג'ורג' מהמטבח כדי לענות לשיחת טלפון מרינגו, שהיה בארה"ב.


אחרי כשעה התחילו להגיע מספר נגנים שג'ורג' קבע אתם יום קודם כדי להקליט באותו אחר הצהריים. שוטון שאל אותו האם הוא מתכוון לבטל את ההקלטות וג'ורג' השיב:

לא. זה כבר לא ייתן כלום. אין שום דבר שאנחנו יכולים לעשות, אנחנו רק צריכים להמשיך.


שוטון סיפר שבדרכו הביתה המחשבה שעלתה בראשו הייתה:

איזה חיים. איזה חיים מזוינים. ואיזה סוף. איזה סוף מזוין.


בשנת 1983 סגר שוטון את הסופרמרקט ופתח רשת מזון מהיר בסגנון אמריקאי בשם Fatty Arbuckle's American Diners, שוטון מכר את הרשת בשנות ה-90 וזו נסגרה בשנת 2006. ב-24 במרץ 2017 נפטר שוטון מהתקף לב.


8 views0 comments
bottom of page