top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

המפגש המפתיע בין סר ג'ון ג'ספר לוואליאנט פול

בין החודשים מרץ ומאי 1974 היה ג'ון לנון עסוק בהפקת האלבום Pussy Cats, של חברו הארי נילסון. ביום הראשון לעבודה על האלבום, ב-28 במרץ 1974, שהו ג'ון, בת זוגו בתקופה המכונה "סוף השבוע האבוד", מאי פאנג, הזמר הרי נילסון, הגיטריסט ג'סי אד דייויס, הגיטריסט דני קורצ'מר, הסקסופםוניסט אדי קיז, ומל אוונס, מי שעבד עם הביטלס עוד מימי ליברפול, באולפני Burbank Studios בלוס אנג'לס. רינגו סטאר, שהשתתף גם הוא בהקלטות לא נכח באותו יום באולפן.


הנה כל שירי האלבום Pussy Cats:


לקראת חצות, וללא התראה מוקדמת, נכנסו לאולפן פול מקרטני ואשתו, לינדה. פול נכח באותה עת בחוף המערבי וכאשר שמע שג'ון נמצא באולפני Burbank Studios, החליט שהגיע הרגע לחמם את יחסיהם. השניים לא ראו זה את זה כשנתיים וברגע שפול נכנס לאולפן כולם קפאו במקום, עד שהשניים לחצו ידיים וג'ון אמר:

וואליאנט פול מקרטני, אני מניח?

פול השיב:

סר ג'ספר לנון, אני מניח?

לינדה בירכה את ג'ון:

הי ברווזון

וג'ון השיב:

שלום לינדה


אף אחד מהנוכחים לא הבין את פשר השמות המוזרים שבהם הם כינו זה את זה, אבל ג'ון ופול ידעו היטב. במופעי חג המולד של הביטלס, שהתקיימו בסוף שנת 1963-תחילת שנת 1964, שיחק ג'ון באחד המערכונים את תפקידו של סר ג'ון ג'ספר, דמות של איש רשע לבוש בגלימה שחורה מעוטר בשפם שחור. סר ג'ון ג'ספר הרשע חטף את הנערה היפה, ארמינטרוד, שאת תפקידה שיחק ג'ורג', והניח אותה על פסי הרכבת. פול, ששיחק את תפקידו של וואליאנט פול איש האותות, חסר הפחד, התגייס להציל את הנערה, בעוד רינגו שיחק תפקיד הומוריסטי של פיית השלג.


ג'ון ופול החלו לנהל ביניהם שיחת חולין כאילו לא עברו שנים מאז הפעם האחרונה שבה שוחחו. מאי פאנג סיפרה בספרה Loving John, משנת 1983:

זו הייתה אחת השיחות הכי סתמיות ששמעתי בחיי. אי אפשר היה להאמין שמדובר בשני אנשים שתקפו זה את זה ברשעות ואף העמידו סוללות של עורכי דין זה נגד זה. הם נראו כמו כל זוג חברים ותיקים במפגש נעים בביניהם.


אז ניגש פול למערכת התופים של רינגו והתיישב במושב המתופף, ואמר:

בואו ננגן

לינדה פנתה אל אורגן האמונד שבאולפן ואמרה:

בואו ננגן

ג'ון לקח את הגיטרה שלו והחל לנגן את השיר Midnight Special. כך גם הגיטריסטים דייוויס וקורטצ'מר, והארי נילסון התחיל לשיר. לפתע הצטרף אליהם סטיבי וונדר, שהקליט באולפן שכן ושמע על מפגש הענקים.

ג'ון אמר לו:

סטיבי, פול כאן, ואנחנו הולכים לנגן

וונדר ניגש לפסנתר החשמלי וג'ון אמר לטכנאי שהיה באולפן:

בוא נקליט את זה

פול אמר לאד פרימן, שהפיק באולפן סמוך את דון מקלין וכמו וונדר הגיע לאולפן כששמע שג'ון ופול נמצאים לו:

אנחנו צריכים נגן בס

פרימן השיב:

אני אנגן בס

ג'ון אמר למאי פאנג:

אני רוצה שתנגני טמבורין

ואז אמר ג'ון לפול:

אתה יכול לבקש מנגנית האורגן שלך להנמיך את הווליום? אני לא שומע את מר וונדר

ג'ון התכוון, כמובן, ללינדה.


באולפן היו כמויות גדולות וזמינות של קוקאין וג'ון נשמע בתחילת ההקלטה מציע לוונדר הסנפה של החומר הלבן:

You wanna snort, Steve? A toot? It's goin' round


לאחר מכן, הציע ג'ון לנגן "משהו משנות ה-50, ולא מאוחר משנת 63". החבורה התחילה לנגן את השיר Lucille של ליטל ריצ'ארד, והמשיכה עם השיר Stand By Me של בן אי. קינג. לאחר מכן, כאשר האווירה כבר משוחררת, הם ביצעו את השירים Cupid ו-Chain Gang של סם קוק, Sleep Walk של סנטו אנד ג'וני, והשיר העממי Take This Hammer. זו הייתה הפעם הראשונה שג'ון ופול ניגנו ביחד מאז שנת 1969.


הנה השיר Lucille:

הנה השיר Stand By Me:

הנה השיר Cupid:

הנה שיר Chain Gang:

הנה השיר Sleep Walk:

בריאיון לרשת BBC, בשנת 1975, סיפר ג'ון:

עשיתי ג'אם עם פול. ממש ניגנתי אתו. ניגנו הרבה בלוס אנג'לס והיו שם עוד הרבה אנשים שניגנו אבל כולם רק הסתכלו עלי ועל פול


כך, גילה העולם בשנת 1975 על הג'אם סשן ההיסטורי בהשתתפות ג'ון ופול, אבל לא זכה לשמוע אותו עד לשנת 1992, כאשר צץ בלוקסמבורג בוטלג בשם A Stoot And A Snore in '74, ובו ההקלטה של אותו יום. אף אחד לא יודע איך היא התגלגלה למפיקי הבוטלג אבל הוא מהווה מסמך היסטורי נדיר. שם הבוטלג קיבל השראה מאותה הצעה של ג'ון לוונדר להסניף קוקאין, והעטיפה שלו עוצבה בהשראת עטיפת בוטלג אחר שיצא בשנת 1979, בשם The Songs Lennon and McCartney Gave Away, שהיא עוצבה בהשראת האלבום Revolver. למרות שהסקסופוניסט בובי קיז הכחיש שנכח באולפן והשתתף בג'אם סשן, שמו מצוין בעטיפה של A Toot And A Snore in '74, כאחד המשתתפים.


הנה הבוטלג A Stoot And A Snore in '74:


הנה תוכן הבוטלג A Stoot And A Snore in '74:

A Toot and a Snore

Bluesy Jam

Studio Talk

Lucille

Sleep Walk

Stand By Me

Stand By Me

Stand By Me

Cupid

Chain Gang

Take This Hammer


מאז אותו מפגש באולפן Burbank Studios, נשבר הקרח בין ג'ון לפול ולמחרת, ב-29 במרץ 1974, שוב נפגשו השניים, הפעם עם רינגו, בבית ששכר ג'ון באותה עת בסנטה מוניקה. פאנג צילמה שלוש תמונות של השניים, ואלה היחידות מאז שהביטלס התפרקו. הקשר בין ג'ון לפול נשמר והשניים שוחחו מעת לעת בטלפון ואף נפגשו מספר פעמים בדירתו של ג'ון בניו יורק.


כאשר הגיע רינגו לאולפן Burbank Studios, להמשך העבודה על האלבום Pussy Cats, אחרי הג'אם ההסיטורי, הוא ניגש למערכת התופים שלו ואמר:

פול תמיד מבלגן לי את התופים


15 views0 comments
bottom of page