top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

המעריצה המתוחכמת של ג'ון לנון


עוד לפני פרוץ הביטלמניה כבר היו לחברי הלהקה מעריצות בליברפול שמספרן הלך ותפח. בתחילת הדרך הייתה למעריצות גישה ישירה אל חברי הביטלס וחלקן הפכו להיות חלק מחוג חבריהם, וחלקן אף ביקרו במיטותיהם. ככל שהצלחתה של הלהקה קיבלה תנופה והביטלמניה סופסוף פרצה, גישתן של המעריצות לחברי הביטלס הייתה קשה יותר עד שהדבר נהפך לכמעט בלתי אפשרי.


מעריצה אחת, ג'יין ווירגמן בת ה-13 מהיישוב קינגסטון-און-ת'מס, ידעה שאם תכתוב מכתב למושא הערצתה במיוחד, ג'ון לנון, מכתבה יהיה אחד מתוך האלפים שהוא מקבל מדי יום ולא יזכה להתייחסות. לכן היא הגתה רעיון מבריק שהשתלם לה. במקום לכתוב מכתב לג'ון היא כתבה מכתב למימי על ג'ון. ג'יין לא הסתפקה בכך וצירפה למכתבה מעטפה נוספת מבוילת ועליה כתובתה שלה כדי להקל על מימי לכתוב לה בחזרה. וכך באפריל 1964 כתבה למימי מכתב ובו סיפרה לה עד כמה היא מעריצה את הביטלס ועד כמה ג'ון הוא המוכשר מכולם. ומימי אכן השיבה לג'יין וכך התחילה מסכת של התכתבויות ביניהן שנמשכה זמן רב וששפכה אור על יחסיה של מימי לביטלס בכלל ולג'ון בפרט.


מימי השיבה למכתבה הראשון של ג'יין וסיפרה לה בגילוי לב מפתיע על גאוותה בג'ון ובהצלחת הביטלס. מימי גם כתבה לה על חוסר שביעות רצונה משיערו הארוך של ג'ון ומבגדיו הלא הולמים, לדעתה. מימי סיפרה גם על געגועיו אל ג'ון מאז שעזב את הבית ועבר ללונדון ועל האושר שחשה כל פעם שראתה את להקתו של אחיינה מופיעה בטלוויזיה. היא כתבה לג'יין שהיא מוקירה אותה ואת יתר המעריצות על כך שהודות להן הביטלס כל כך פופולריים. היא סיפרה לה עד כמה היה ג'ון משעשע בתור ילד וגילתה שהוא נהג לכנות אותה "דודתי הקשישה". היא אף גילתה לג'יין את כתובותיהם של פול, ג'ורג' ורינגו.


יום אחד הפתיעה מימי את ג'יין כאשר צירפה לאחד המכתבים שלה מיתר ישן של הגיטרה קלאב 40 שנהג ג'ון לנגן בימי בית הספר לאמנויות ואיתה הופיע בליברפול ובהמבורג. במכתב המצורף כתבה מימי שמצאה את המיתר הישן בחדרו של ג'ון ולמרות שבטח כבר משתמש במיתרים יקרים וטובים יותר היא חשבה שג'יין בטח תשמח לקבל מזכרת זו. ועוד איך היא שמחה! מעודדת מהמתנה המפתיעה של מימי, שלחה לה ג'יין עותק של ספרו הראשון של ג'ון, "בכתיבתו שלו", עם בקשה להחתים את ג'ון עליו ולשלוח לה אותו בחזרה. מימי השיבה לה שג'ון נמצא באותו זמן בסקוטלנד עם הביטלס ושהיא בקושי רואה אותו. בכל אופן מימי הבטיחה לנסות להחתים אותו וסיפרה שגם היא נהנתה מהספר וצחקה הרבה כשקראה אותו. מימי אף גילתה שבכוונת ג'ון לכתוב ספר נוסף.


באמצע 1964, כאשר יצאו הביטלס לסיבוב הופעות בהונג-קונג, ניו זילנד ואוסטרליה הפתיע ג'ון את בריאן וחברי המשלחת כאשר צירף אליו את הדודה מימי למסע ההופעות. זו הייתה הפרה מפורשת של בקשתו של בריאן לא להביא נשים, חברות או בני משפחה. אלא שזו לא הייתה הפעם הראשונה שג'ון הפר הוראה של בריאן, כאשר צירף את סינטיה, אשתו, למסע ההופעות הראשון של הביטלס בארה"ב בחודש פברואר של אותה שנה. כאשר ג'ון הזמין את דודתו להצטרף אליו היא נענתה בשמחה שכן מזמן רצתה לבקר את בני משפחתה שהיגרו לניו זילנד. מימי מיהרה לכתוב לג'יין לפני הנסיעה ואמרה שתנסה להחתים אותו על הספר במהלכה. היא סיפרה שתראה את ג'ון רק בשדה התעופה בלונדון ושהיא חוששת מהמוני המעריצים שצפויים להיות שם. מימי אכן התלוותה אל הביטלס להונג קונג ולוולינגטון, ניו זילנד, שם נפרדה מימי מהם ונשארה עם בני משפחתה כל הקיץ. לפני שובה לליברפול היא נסעה לאדינבורו ולגלאסגו שבסקוטלנד כדי לבקר את ג'ון שהיה שם בסיבוב הופעות של הביטלס. עם שובה היא כתבה לג'יין וספרה לה שעדיין לא הצליחה להחתים את ג'ון על הספר ואף גילתה לה על תכניותיה של הלהקה להופיע שוב בלונדון לרגל חג המולד של 1964 ושהיא מתכוונת להיות שם. מימי הבטיחה שמשום שבקרוב, ב-8 לנובמבר, ג'ון יבקר בביתה, היא בטוחה ששם הוא יוכל להתפנות ולחתום על הספר. אבל גם זה לא קרה. עם זאת, מימי שלחה לג'יין פיצוי הולם. ב-3/5/65, מימי שלחה לג'יין מכתב שאליו מצורפות ארבע תמונות של הביטלס חתומות על-ידם – שתיים עבורה ושתיים עבור אחותה הצעירה, ליז. מימי התנצלה במכתבה על כך שבתמונות הם "נראים איום ונורא" אבל הביעה ביטחון שבכל זאת ג'יין וליז יאהבו את התמונות. במכתב זה, ביקשה מימי מג'יין לא להתעסק יותר מדי בביטלס ולהתרכז בעיקר בלימודיה. היא סיפרה שג'ון רוצה לרכוש לה בית חדש, הרחק מהמעריצות הפוקדות את דלתה מדי יום, ועל החיפושים אחר בית מתאים. כהרגלה כתבה מימי על חוסר שביעות רצונה משיערו הארוך של ג'ון.


במכתב שכתבה מימי חודש לאחר מכן היא סיפרה שג'ון עסוק בכתיבת שירים לסרט חדש ("הצילו!") ושוב התלוננה על שיערו הארוך. היא גם סיפרה על לימודיה של אחותו למחצה של ג'ון, ג'וליה, לקראת בחינות הבגרות שלה וסיום התיכון. אחרי בכורת הסרט "הצילו!" כתבה שוב מימי לג'יין וגילתה שלא אהבה את הסרט אבל הוקסמה מהעובדה שהוא בצבעים. היא כמובן סיפרה עד כמה התרגשה מנוכחות של הנסיכה מרגרט בבכורה וכמה מתוקה חברתו של פול, ג'יין אשר.


ג'יין ווירגמן שומרת עד היום את המכתבים של הדודה מימי, את המיתר מהגיטרה של ג'ון ואת התמונות החתומות של הביטלס. זהו אוצר שלא יסולא בפז שכל אחד היה שומר בקנאות רבה.


4 views0 comments
bottom of page