top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

המלאך השומר של הביטלס

ניל אספינל ליווה את להקת הביטלס, והיה מאד מקרוב אליהם, במשך 46 שנה. לא היה מישהו שהיה היה צמוד אליהם במשך תקופה כל כך ארוכה, מאש שהתחיל לעבוד עבורם בפברואר 1961, בתור נהג שלהם, ועד שסיים את תפקידו האחרון בתור המנכ"ל של חברת Apple Corps, בשנת 2007. מה היה סוד הקסם שלו? איך הצליח לשמור על מעמדו כאיש אמונם וסודם של הביטלס במשך 46 שנה? באיזה מובן הוא היה עבורם המלאך השומר?


אספינל פגש לראשונה את פול מקרטני בשנת 1953, כששניהם למדו ביחד באותה כיתה בשיעורי האנגלית והאמנות בבית הספר Liverpool Institute for Boys. את ג'ורג' הריסון, שלמד באותו בית ספר אך בכיתה נמוכה יותר, פגש אספינל יום אחד מאחורי המקלט שבשטח בית הספר, שם התחבאו תלמידים שרצו לעשן הרחק מעיני המורים. בסוף שנות ה-50 פגש, באמצעות פול וג'ורג', את ג'ון לנון, שלמד בבית הספר Liverpool College of Art הסמוך לבית הספר שלהם. הפעם הראשונה שראה אספינל את להקת הקווארימן בהופעה הייתה באחד הערבים שבהם היא הופיעה במועדון The Casbah, בין אוגוסט לאוקטובר 1959, שם הוא קשר קשרי ידידות, שאחר כך הפכו לקרובים, עם פיט בסט, בנה של מונה, בעלת המועדון.

בפברואר 1961, התחיל אספינל לעבוד עבור להקת הביטלס, עפ"י הזמנתו של פיט, שהצטרף אליה כמתופף באוגוסט 1960. עיקר תפקידו של אספינל היה להסיע אותם להופעות ברחבי העיר ובאזור הוויראל, מעבר לנהר המרזי, וכן לעזור להם לסחוב ולהתקין את הציוד הדרוש להופעות. כדי לעמוד בדרישות התפקיד, רכש אספינל טנדר יד שניה מסוג Commer, תמורת £80, שהם כ-£1,800 במחירים של היום. המשכורת שקיבל אספינל מהביטלס סייעה לו לממן את לימודי ראיית החשבון שלו ואת התשלום עבור החדר ששכר בביתו של פיט. בסוף שנת 1961, במהלך אחת מנסיעותיו של אביו החורג של פיט אל מחוץ לעיר לצורך עסקיו, שכבו אספינל ומונה, וכתוצאה מכך נולד רוג בסט. אחרי שפיט התבשר, ב-16 באוגוסט 1962, מפיו של בריאן אפשטיין, כי ג'ון, פול וג'ורג' רוצים אותו מחוץ לביטלס, איים אספינל להתפטר מעבודתו עבורם, אך פיט שכנע אותו לא לעשות זאת ולהמשיך בתפקידו.


בשנות עבודתו עם הביטלס, היה אספינל, יחד עם מל אוונס שהצטרף לעבוד לצדו באוגוסט 1963, בכל מקום שבו ביקרה הלהקה ברחבי הגלובוס, ומילא תפקידים רבים, מעבר להגדרה הפורמלית של תפקידו. כך למשל, כשחלה ג'ורג' בשפעת, בפברואר 1963, היה אספינל זה שתפס את מקומו בחזרות להופעה הראשונה של הביטלס בתכנית The Ed Sullivan Show; היה זה שדאג לדמויות שהופיעו בתמונת עטיפת האלבום Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band שיצא במאי 1967; היה זה שהגה את הרעיון שבתחילת האלבום יישמע קול של מנחה, כביכול, המציג את להקתו הדמיונית של סרג'נט פפר; היה זה שליווה את ג'ון ואת פול בנסיעתם לניו יורק במאי 1968, במטרה לקדם את חברת Apple Corps שזה עתה הקימו; וכן השתתף בהקלטות של מספר שירים של הביטלס וניגן במפוחית בשיר For The Benefit of Mr. Kite, בטמבורה בשיר Within You, Without You, בכלי הקשה בשיר Magical Mystery Tour ושר קולות רקע בשיר Yellow Submarine.

בשנת 1969, מונה אלן קליין למנהל העסקי של הביטלס, על אפו ועל חמתו של פול, ופתח במסע פיטורין נרחב במטרה לדלל את מצבת העובדים המנופחת של חברת Apple Corps, אך כל חברי הביטלס נחלצו לעזרתו של אספינל כדי למלט מכך. לאחר שסיים קליין את תפקידו, ביקשו הביטלס מאספינל לקחת על עצמו את ניהול חברת Apple Corps. אספינל לא רק ידע לנווט בהצלחה את עסקי החברה, אלא בעיקר ידע לחבר בין כל חברי הביטלס לשעבר, גם בתקופה המסוכסכת שלאחר פירוק הלהקה, וזאת משום שידע לשמור על חוסר משוא פנים כלפי כל אחד מהם, דבר שלא היה תמיד קל לעשות.


בשנות ה-70 הגה אספינל את הרעיון ליצור סרט תעודי שיספר את הסיפור הרשמי של להקת הביטלס. לשם כך, החל לערוך כמויות אדירות של חומרים שהצטברו במהלך השנים, ובהם קטעי הופעות, ראיונות והופעות טלוויזיה מרחבי העולם. מתוך כל החומר הזה, הרכיב אספינל סרט באורך 90 דקות תחת השם The Long and Winding Road, שסיפר את סיפור הביטלס מתחילתו ועד לשנת 1971, והיה אמור להסתיים בהופעת איחוד של ארבעת חברי הביטלס, בדומה לסיום הסרט Let It Be . בשנת 1980, הצהיר ג'ון, כחלק מהתביעה המשפטית שהגישה חברת Apple Corps נגד מפיקי המחזמר Beatlemania:

אני ושלושת חברי הביטלס לשעבר מתכננים הופעת איחוד

לדברי יוקו אונו, ההופעה תוכננה להתקיים באנגליה, מספר ימים לאחר יום הרצח הנורא. בסופו של דבר, העניין לא יצא אל הפועל, ורק באמצע שנות ה-90 הוא התגלגל לפרויקט Anthology שיצא תחת ניצוחו של אספינל ופול.


אספינל המשיך לעסוק בניהול חברת Apple Corps עד לחודש אפריל 2007, ואחד הפרויקטים האחרונים שעסק בהם היה עריכת גרסאות הרימסטר של הקטלוג של שירי הביטלס, שיצא ב-9 בספטמבר 2009. אף על פי שקיבל הצעות לחשוף את הסודות הפנימיים שידע לאורך השנים על הביטלס, הוא תמיד סירב להן למרות , סכומי הכסף המאד גדולים שהיו כרוכים בהן, ושמר על נאמנותו לחברי הביטלס עד סוף ימיו.


אספינל נפטר מסרטן הריאות ב-24 במרץ 2008. בהלווייתו השתתפו יוקו אונו, אלמנתו של ג'ון, סטלה מקרטני, בתו של פול, ברברה באך, בת זוגו של רינגו סטאר, ג'ורג' מרטין, המפיק המוזיקלי של הביטלס, פיט בסט ופיט טאונשד, חבר להקת The Who. פול ורינגו נמנעו מלהגיע לטקס ההלוויה, כפי שחברי הביטלס עשו במקרים עצובים דומים בעבר, וזאת כדי למנוע את הפיכתו לכינוס של מעריצים. טאונשד ביצע בטקס כמחווה לאספינל, את השיר Mr. Tambourine Man.

לאורך התפקידים הרבים שמילא אספינל במהלך 46 השנים שעבד עם הביטלס באפן כל כך צמוד, הוא נשאר נאמן לתפקידו העיקרי: להיות איש סודם והמלאך השומר שלהם.


98 views0 comments
bottom of page