top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

היום נכנס להם לצלחת

הביטלס, כבני האומה הבריטית, גדלו על בשר, והרבה. בארוחת הבוקר זללו בלאק פודינג (סוג של נקניקיית דם), ובצהריים ובערב חיסלו פיש אנד צ'יפס, נקניקיות, המבורגרים, פשטידות בשר, פשטידות עוף, פאי רועים, ביף וולינגטון וכדומה. אבל בשלב מסוים, כל אחד מסיבתו היא, עבר את הקוים לעבר הצמחונות.


הראשון היה ג'ורג' הריסון שבגיל 22 גילה את ההינדואיזם. לדברי פטי, אשתו, הוא לא הרשה להביא הביתה בשר, דגים וביצים. ההינדוהיזם דוגל בצמחונות משום שהיא מביאה, לתפיסתה, להיטהרות הגוף והתודעה עקב ההימנעות מגרימת הרג של יצורים חיים. לפי ההינדוהיזם אין לאכול גם ביצים, משום שאכילתן כמוה כמניעת לידתם של אפרוחים והדבר שקול להרג של יצור חי. בנוסף, ג'ורג' ייחס לצמחונות יתרונות בריאותיים ופעם אף אמר: "הדבר שמונע ממני לאכול בשר הוא הרג החיות. אבל הבעיה העיקרית היא שאכילת בשר אינה בריאה ולא טבעית". ג'ורג' דאג שעל שולחנו יוגשו ארוחות ומנות הודיות בלבד, ועל כך הקפיד עד ליום מותו.


הביטל השני שאימץ את הצמחונות היה רינגו סטאר, וזה נבע מסיבות בריאותיות, אחרי שבילדותו בילה שתי תקופות מאד ארוכות בבתי חולים שהפכו את קיבתו למאד רגישה. רינגו ניהל אורח חיים צמחוני לפרקים, אם כי בשנים האחרונות הוא מקפיד על כך יותר. בשנת 1973 סיפר רינגו: "אני אוכל בשר פעמיים בשנה: נקניקיה בחג Bonfire Night (ליל המדורה: חג בבריטניה בלילה של ה-5 בנובמבר, ובו נערך ברביקיו, ג.פ.) והודו בערב חג המולד".


ג'ון לנון אף פעם לא היה צמחוני אבל אכל מזון צמחוני לתקופות, החל משנת 1967, כשחלק עם ג'ורג' עניין בהינדוהיזם. ג'ון ויוקו עברו בשנת 1968 לדיאטה מקרוביוטית שמקורה במזרח הרחוק, ודוגלת באכילה מתוך התחשבות באיזון בין היין והיאנג, מודעות לאופן גידול המזון, לצורת הכנתו ולצורת אכילתו. הדיאטה המקרוביוטית מבוססת על מזון אורגני, דגנים מלאים, כמויות מזון מתונות, לעיסה מרובה ואין בה מזון מעובד או תעשייתי. בשנת 1968 צייר ג'ון ציור קומיקס המספר על חוויותיו במסעדה המקרוביוטית הראשונה שנפתחה בלונדון, תחת השם Seed. אומנם דיאטה מקרוביוטית אינה מחייבת צמחונות אבל ג'ון הקפיד שרוב המזון שיוגש לו יהיה צמחוני. ג'ון אמר פעם: "אני לא חושב שהחיות נועדו לאכילה וללבוש".


הבא בתור הוא פול מקרטני, אשר אימץ אורח חיים צמחוני אחרי שחזר מרישיקש, אבל זה לא החזיק מעמד יותר מדי זמן. רק בשנת 1975 החליטו פול ולינדה להפוך לצמחונים. פול סיפר שזה היה בעקבות תובנה שקיבל בעת שדג וכך סיפר: "יום אחד, בזמן שדגתי, הוצאתי דג מהמים ואז הבנתי שאני הורג אותו והכל כדי להעביר כמה שעות בנעימים. משהו בתוכי הבין, כשראיתי את הדג נלחם כדי לנשום, שחייו חשובים לו בדיוק כמו שחיי חשובים לי". מאז הפכו פול ולינדה לפעילים בתחום הצמחונות והגנה על בעלי החיים. בשנת 1989 פרסמה לינדה ספר מתכונים צמחוני בשם Linda McCartney's Home Cooking, שהפך לרב מכר. באפריל 1991 השיקה את מותג המזון הצמחני Linda McCartney Foods. בשנת 1994 הצטרפו פול ולינדה לקמפיין של Peta (People for Ethic Treatment of Animals - אנשים למען טיפול אתי בבעלי חיים) נגד החברות ג'ילט, ל'אוראל וג'נרל מוטורס, המנסות את מוצריהן בבעלי חיים. מאז, פעיל פול בארגון זה. בדצמבר 1999 קיבל פול פרס הוקרה מה-International Vegetarian Union (אגודת הצמחונות הבינלאומית) על פעילותו בתחום זה. משנת 2002, נמנה פול על תורמיה הגדולים של Vegetarian Society UK (האגודה הבריטית לצמחונות). בשנת 2009 הפכו פול ובנותיו, סטלה ומרי, לפעילים במסגרת Meat Free Monday (יום שני ללא בשר). כמו כן, בהופעותיו מוגש אך ורק מזון צמחוני לרוכשי כרטיסי VIP, לפני ההופעה.


5 views0 comments
bottom of page