top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

החשפנית שגרמה לסילבר ביטלס להסמיק

ביולי 1960, הופיעו הסילבר ביטלס, ג'ון לנון, פול מקרטני, ג'ורג' הריסון וסטיוארט סאטקליף, במשך שבוע אחד, במועדון חשפנות לא חוקי, בשם New Cabaret Artistes, שהיה ברובע הדינגל, אחד הרבעים העניים שבליברפול. הסילבר ביטלס היו כל כך נואשים להופיע שהיו מוכנים להתפשר עד כדי כך. זה היה כחודש לפני הביקור הראשון שלהם בהמבורג, שם הכל ישתנה לתמיד.


באותה תקופה, היו מועדוני החשפנות עסק לא חוקי בליברפול ובעיר פעלה ועדה שכונתה Watch Committee, ושתפקידה היה לאכוף את חוקי המוסר. מועדון החשפנות New Cabaret Artistes, שפעל במשך זמן קצר, היה בבעלותם של אלן וויליאמס ושותפו, לורד וודביין, והופיעה בו חשפנית ממנצ'סטר בשם ג'ניס (אם כי בספרים מסוימים מוזכרים השמות ג'נין או שירלי). ג'ניס, בניגוד לחשפניות אחרות, לא הסכימה להופיע על רקע מוזיקה מתקליטים, אלא על רקע להקה שמנגנת בזמן הופעתה.


בתחילה התנגדו חברי הסילבר ביטלס לרעיון להופיע במועדון חשפנות וראו בזה השפלה. בסוף הם התרצו, וסטיוארט ניהל עם וויליאמס משא ומתן קשוח על התשלום עד שסוכם שיקבלו חצי פאונד להופעה. פול אמר לוויליאמס שהשכר הזה, שהיה יחסית גבוה עבורם, הוא "בשביל הכבוד העצמי".


לסילבר ביטלס לא היה באותה עת מתופף. טומי מור עזב אותם אחרי סיבוב ההופעות בסקוטלנד שהתקיים כחודש וחצי קודם, והמתופף שהחליף אותו, נורמן צ'פמן, עזב אותם אחרי שהופיע אתם רק שלוש פעמים, עקב גיוסו לצבא הבריטי. לכן, אחרי שהחליטו שפול יישב על התופים, הופיעו הסילבר ביטלס על במה קטנה במועדון החשפנות, צמודים מאחורי ג'ניס, כאשר בקהל היו בדרך כלל כחמישה גברים נוטפי ריר ולבושים במעילים, גם כשבחוץ היה חם.


לורד וודביין נזכר בהופעות של הסילבר ביטלס במועדון החשפנות וכך סיפר:

אלן וויליאמס ואני נהגנו לנהל שני מועדונים ביחד, והביטלס נהגו להופיע בהם. בראשון הם הופיעו בשעות הצהריים, עד השעה 15:00, והשני היה מועדון חשפנות שהיה ממוקם במרתף, בשם New Cabaret Artistes. תפקידם היה לנגן מוזיקה עבור אחת החשפניות, שתמיד רצתה שהמוזיקה שמתנגנת כשהיא מתפשטת תהיה איטית, ואת זה הביטלס לא כל כך אהבו. הביטלס לא התעניינו בחשפניות או במוזיקה שנגנו שם. הם פשוט עשו את זה בשביל הכסף.


גם פול זכר את האירוע היטב, ובמכתב ששלח לביל הארי, המוציא לאור של מגזין המוזיקה Mersey Beat, הוא כתב:

ג'ון, ג'ורג', סטו ואני הופענו במועדון חשפנות עבור חשפנית בשם ג'ניס. אז לבשנו מעילים בצבע לילך או ז'קטים בצבע סגול, או משהו כזה. ניגנו מאחורי ג'ניס ובאופן טבעי הסתכלנו עליה, וגם הקהל הסתכל עליה, וכולם הסתכלו עליה. בסוף, אחרי שהתפשטה לגמרי היא הייתה מסתובבת אלינו. היינו צעירים ומעולם לא ראינו דבר כזה קודם וכולנו היינו מסמיקים והפנים שלנו היו אדומות.


האמת היא שקשה לדמיין את ג'ון ואת סטיוארט מסמיקים במצב הזה, משום שהשניים כבר בילו שעות ארוכות מציירים דוגמניות עירום בבית הספר לאמנויות. בכל מקרה, זו הייתה רק הכנה למה שהם יראו כשיבלו שבועות רבים ברובע סנט פאולי בהמבורג, כחודש לאחר מכן.


21 views0 comments
bottom of page