top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

החומרים של הביטלס שמעולם לא נשמעו

ב-15 ביוני 2020 התחיל דיון משפטי בין חברת Universal Music, אשר רכשה בשנת 2012 את חברת EMI, לבין משפחתו של מהנדס הקול של EMI, ומי שעבד עם הביטלס בין השנים 196 ל-1969, ג'ף אמריק, שנפטר באוקטובר 2018.


הדיון המשפטי סובב סביב הקלטה שמצאה משפחתו של אמריק בכספת ביתו בלוס אנג'לס, שם התגורר, לאחר מותו, ושבה חומרים שהקליטו הביטלס ב-6 ביוני 1962, במהלך האודישן שקיימו באולפני EMI עבור ג'ורג' מרטין. באותו זמן, היה אמריק בן ה-16, עוזרו של מהנדס הקול נורמן סמית', ומאחר ואיכות הקול בהקלטה הזו לא הייתה משביעת רצון, הוא התבקש להשמיד אותה. בניגוד להנחייה הזו, שמר אמריק את ההקלטה בביתו כאילו ראה את הנולד.


משפחתו של אמריק טוענת שמאחר וחברת EMI לא הייתה מעוניינת בהקלטה הזו וביקשה להשמיד אותה, כעת, לאחר 58 שנה, הבעלות עליה היא של אמריק, וכעת של יורשיו. מנגד, טוענת חברת Universal Music שההקלטה שייכת לחברת EMI, שכן נוצרה תוך שימוש במשאבים שלה, ולכן היא בעלת הזוכיות על כל ההקלטות שערכה לביטלס.


לא ידוע מה בדיוק יש באותה הקלטה אבל לפי השמועות יש בה, בין היתר, הטייק הראשון שביצעו הביטלס לשיר Love Me Do, טייק שמעולם לא נמצא ולא הושמע. כזכור, באותו אודישן הקליטו הביטלס את Love Me Do, Besame Mucho, Ask Me Why ו-PS I Love You.


שווי ההקלטה מוערך בכ-5 עד 6 מיליון לירות סטרלינג, אך מכיוון שאיש לא יודע עדיין מה בדיוק יש בה, יתכן ומחירה יהיה גבוה פי 2 או פי 3.


לנו, כמעריצים, לא ממש משנה מי יזכה במשפט. הדבר החשוב הוא שתוכן ההקלטה ייחשף ונוכל לראשונה לשמוע את הטייק הראשון של השיר Love Me Do. עד אז נמשיך להסתפק בטייק שנכלל בחלק הראשון של Anthology:


0 views0 comments
bottom of page