top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

ההופעה של הביטלס באשרם של המהרישי


היחסים בין חברי הביטלס למהרישי מאהש יוגי, מי שעמד בראש תנועת המדיטציה הטרנסצנדנטלית, היו תמיד מורכבים. מצד אחד המהרישי היה בעיניהם אדם מוזר שלכאורה לא הכיר כמוהם את העולם המודרני ומצד שני הם ראו בו אדם שיש הרבה מאד מה ללמוד ממנו.


הקשר בין חברי הביטלס למהרישי נוצר בעקבות מודעה לשיעורי מדיטציה טרנסצנדנטלית שפורסמה בעיתון בפברואר 1967. בעקבותיה, נרשמה פטי, בת זוגו של ג'ורג', לחברה בתנועת Spiritual Regeneration Movement ובמפגש שהתקיים באולם Caxton Hall בלונדון, היא קיבלה את המנטרה שלה. כאשר נודע לה שהמהרישי העצמו יבקר בלונדון בסוף אוגוסט 1967 וייתן הרצאה לקהל התלמידים, היא שכנעה את ג'ורג', ששכנע את ג'ון ופול ובנות זוגם, לרכוש כרטיס תמורת שבעה שילינג ובוא להרצאה.


בדיוק באותה תקופה חיפשו חברי הביטלס תשובות למשמעות החיים וכך ניסו דברים כמו סמים פסיכדליים וקריאת ספרי פילוסופיה. על כך סיפר פול:

היינו הביטלס, שזה היה דבר נפלא. ניסינו לא להסתחרר מכך והצלחנו ממש טוב לא להתבלבל ולא להיות יהירים, אבל כל הזמן חשבנו: "אוקיי, זה טוב, זה נהדר להיות מפורסם, זה נחמד להיות עשיר, אבל בשביל מה כל זה?"


כאשר שמעו חברי הביטלס את ההרצאה של המהרישי היה נדמה להם שמה שאמר היה התשובה למשמעות החיים. כך, הם נסעו, יחד עם מיק ג'אגר ובת זוגו מריאן פיית'פול לאוניברסיטת Bangor University שבוויילס כדי להשתתף בריטריט של עשרה ימים של תנועת Spiritual Regeneration Movement בהובלת המהרישי בעצמו. מבחינתם, הריטריט היה מאיר ומשחרר ובמהלכו הם הודיע שהם מפסיקים לתמיד עם הסמים.


כאשר הזמין אותם המהרישי לריטריט של ארבעה חודשים באשרם שלו ברישיקש שבצפון הודו, הם נענו מיד בשמחה. המהרישי קיווה שחברי הביטלס ודמויות מפורסמות אחרות שלקחו חלק באותו ריטריט, כמו הזמרים דונובן ומייק לאב, השחקנית מיה פארו ועוד, יסייעו לו להפיץ את בשורת התנועה שלו בעולם המערבי וטפילו עשה צעד נוסף שהיה בלתי צפוי והתברר כטעות.


לפני שהגיעו הביטלס להודו, ניהל המהרישי משא ומתן עם עורכי הדין של רשת הטלוויזיה ABC האמריקאית במטרה שיצלמו באשרם סרט בהשתתפות הביטלס ושהסרט יכלול הופעה של הביטלס באשראם. המהרישי שוחח על כך עם פיטר בראון, בכיר בחברת Apple Corps של הביטלס, ולמרות שזה אמר לו שהדבר לא יתאפשר, המשיך המהרישי להבטיח לעורכי הדין של רשת ה-ABC שהוא מסוגל לשכנע את הביטלס לערוך הופעה באשרם.


ב-14 באוקטובר 1967, ארבעה חודשים לפני תחילת הריטריט באשרם, נסעו לשוודיה ג'ורג' ופול, יחד עם פיטר בראון ודניס או'דל, בכיר בחברת Apple Corps, לפגוש את המהרישי במלון בפאלסטרבו שבו התארח. מטרת הנסיעה הייתה לבקש ממנו להפסיק להשתמש בשמותיהם של הביטלס לצורך קידום יחסי הציבור שלו ושל תנועתו ובכלל זה, להפסיק את המגעים עם רשת ה-ABC. בטיסה בחזרה ללונדון אמר ג'ורג' לפול: "המהרישי לא שייך לעולם המערבי. הוא פשוט לא מבין בדברים האלה".


מסתבר שהמהרישי הבין ועוד איך...

12 views0 comments
bottom of page