top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

הביטלס לא הורשו להיכנס לספרד מחשש שישחיתו את הנוער

פרנסיסקו ברמודז היה האמרגן החשוב ביותר שפעל בספרד בשנות ה-60, וכל שאיפתו הייתה להביא את הביטלס להופיע בספרד. כבר במהלך שנת 1963, יצר ברמודז קשר עם בריאן אפשטיין כדי לקדם את הביקור שלהם בחצי האי האיברי. מצדו, גם בריאן היה מאד מעוניין להביא את הביטלס לספרד, בין היתר, אשר הרגיש בה מאד בנוח, במהלך חופשותיו התכופות ברצלונה, שהאירה פנים לקהילה הלהט"בית, .


למרות הרצון משני הצדדים, עניין ביקור הביטלס בספרד לא התקדם עד שהשניים נפגשו כעבור כשנתיים, בתחילת שנת 1965. בפגישה גילה ברמודז שעמדתו של בריאן השתנתה, משום שלא ראה בהופעה של הביטלס במדינה הספרדית כל כדאיות כלכלית. עפ"י הנתונים שהיו בידיו, בעוד שאלבום של הביטלס נמכר בארה"ב בלמעלה ממיליון עותקים, באנגליה בכ-700,000 עותקים ובגרמניה במעל 500,000 עותקים, בספרד נמכרים בקושי כ-4,000 עותקים. מעבר לזה, סיבוב ההופעות לאותה שנה, שנת 1965, כבר סגור, וכלל את בריטניה, צרפת, איטליה, וארה"ב, בה תתקיים ההופעה הגדולה מכולן, באצטדיון Shea Stadium. על כן, אמר בריאן לברמודז, שגם אם יצליח לשבץ הופעה של הביטלס בספרד, הוא ידרוש ממנו תשלום של 20,000 פאונד לכל הופעה. למרות שזה היה סכום שלא היה ביכולתו של ברמודז לעמוד בו, הוא לא וויתר, ולבסוף הצליח לשכנע את בריאן, להוסיף לחודש יולי 1965, הופעה אחת של הביטלס במדריד ואחרת בברצלונה, תמורת סכום של 5,000 פאונד בלבד לכל הופעה, סכום שעדיין נחשב לגבוה מאד.


עם החוזה החשוב ביותר בחייו בידו, פנה ברמודז לרשויות הספרדיות כדי לקבל את אישורן לביקור של הביטלס. הימים היו ימי הרודן פרנסיסקו פרנקו, ששלט בספרד בין השנים 1939 ל-1975, והמשטר שמר בקנאות כי השפעות מהמערב יישארו מחוץ לגבולות המדינה. התשובה שקיבל ברמודז מהפקידות הממשלתית הייתה סירוב מוחלט והנימוק היה שהביטלס ישחיתו את הנוער.


ברמודז היה נואש וכבר ראה איך החלום שלו חומק מבין אצבעותיו, עד שב-12 ביוני 1965, עשרים ימים לפני ההופעה הראשונה במדריד, קרא בעיתון שהביטלס צפויים לקבל, ב-26 באוקטובר של אותה שנה, את עיטור ה-MBE ממלכת אנגליה. ברמודז ידע שפרנקו והמלכה אליזבת' השנייה מיודדים, ולכן פנה לרמות הגבוהות ביותר של המשטר כדי לבקש את עזרת השליט, ואכן האישור המיוחל הגיע. פרנקו גם הבין שעניין עיטור ה-MBE היה מגביר את ההד התקשורתי השלילי בעיתונות הבינלאומית שהיה נוצר אילו הייתה נמנעת כניסתם של הביטלס לספרד, דבר שהיה גורם למבוכה גדולה לשלטונו. עם זאת, בעוד שהמשטר של פרנקו, רצה להציג תדמית של סובלנות, פתיחות ומודרניות כלפי חוץ, מהצד האחר חשש ששהותם של הביטלס תעורר גל של מהומות והתפרעויות ברחובות מצד הצעירים המתנגדים לרודן ולכן עשה כל מאמץ כדי שהכיסוי התקשורתי בתוך המדינה יהיה מינימלי.


בסופו של דבר, נחתו הביטלס בשדה התעופה של מדריד, ב-1 ביולי 1965 בשעה 17:40, בטיסה מניס שבצרפת, שם הם הופיעו יום קודם לכן. כדי למנוע תמונות הערצה מביכות, מבחינת המשטר, נלקחו הביטלס ע"י אנשי המשטרה המקומית במהירות הבזק לבית המלון שלהם, Hotel Fénix במדריד, לאכזבת מאות המעריצים שהמתינו להם עם שלטים. ב-2 וב-3 ביולי הופיעו הביטלס במדריד ובברצלונה, וב-4 ביולי, הם כבר נחתו בשדה התעופה של לונדון.


הנה קטעים של ההופעה של הביטלס במדריד:


הנה קטעים של ההופעה של הביטלס בברצלונה:


26 views0 comments
bottom of page