top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

הביטלס והירוק-ירוק הזה

ב-28 באוגוסט 1964 נפגשו בפעם הראשונה חברי הביטלס עם בוב דילן, בסוויטה שבקומה השישית של מלון דלמוניקו בניו יורק. לאחר מילות הכרות, הציע להם דילן לעשן וויד, ואז, לפי אחת הגרסאות, הופתע לגלות שחברי הביטלס לא עשנו קודם חומר מהסוג הזה. אמנם גרסה זו קצת תמוהה משום שעולם הסמים לא היה זר להם ויש סבירות די גבוהה שכבר פגשו את הירוק-ירוק הזה אבל ככל הנראה, זה עדיין לא היה בשימוש תדיר מצדם. דילן הביא אתו שקית עם הצמח וניסה לגלגל ג'וינטים אבל משום שלא הצליח, הנהג שלו וחברו הקרוב, ויקטור מאודוד, עשה זאת במקומו. תריסי החלונות שבסוויטה הורדו ומגבות הונחו לפני הדלתות שמיד ננעלו, כדי להסתיר את הריח. דילן הדליק ג'וינט וכמה דקות אחר כך עשה אותו דבר רינגו, ואחריו ג'ון, פול וג'ורג'. אחרי כמה שאיפות כולם התחילו לצחוק בהיסטריה ולרחף. באותו זמן, כ-20 שוטרים עמדו מוץ לדלת, לאורך הקומה, כדי למנוע ממעריצים להגיע אליהם, בלי שידעו את מה שקורה בתוך הסוויטה. שנים אחר כך אמר פול:

היינו די גאים מזה שדילן בכבודו ובעצמו הכיר לנו את המריחואנה. זה היה סוג של פרס


הקנאביס היה משהו שונה לגמרי מהממריצים שלקחו חברי הביטלס בהמבורג ובליברפול כדי להחזיק מעמד שעות רבות על הבמה. במריחואנה הם מצאו מקום מפלט רך ונעים מהלחץ שהם היו נתונים בו, מצד המעריצים, תשומת הלב התקשורתית, ההופעות ועוד. בנוסף, הגביר אצלם הקנאביס את היצירתיות שבהם ושינה את גישתם לכתיבה ולהקלטה של שירים. מאז אותו יום, החלו חברי הביטלס לצרוך קנאביס על בסיס קבוע, ובהשפעתו הם התחילו לחשוב על עצמם כעל אמנים ולא רק כעל להקה שמופיעה מול קהל.


הביטלס השאירו בשיריהם רמיזות עדינות ופחות עדינות לשימוש שלהם בקנאביס. כך, השיר Got to Get You into My Life עסק במריחואנה, והאלבום Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band אווי בהשפעות מהירוק-ירוק הזה. כך למשל, בשיר With A Little Help From My Friends, שר רינגו getting high with a little help from my friends, ובשיר A Day In The Life שר פול had a smoke ו-went into a dream וג'ון שר I’d love to turn you on. התקשורת הבינה את הרמזים ורשימת השירים שהוחרמו ע"י ה-BBC רק הלכה והתארכה.

על כך אמר פול בריאיון:

אתה יודע מה עשה את Sgt. Pepper? במילה אחת, סמים, מריחואנה. היינו על סמים כל הזמן. Sgt. Pepper הוא אלבום על סמים


הקנאביס נאסר לשימוש ולמכירה בבריטניה בשנת 1928, ועיקר המשתמשים בו היו בהתחלה אנשי שוליים, כמו מהגרים קריביים, וכך נשאר עד שדור הפרחים בשנות ה-60 אימץ אותו לחיקו. הביטלס היו בחזית המאבק ללגליזציה של הקנאביס, ובשנת 1967 הם מימנו מודעה שפורסמה על פני עמוד שלם בעיתון Times of London. המודעה ביקרה את החוק נגד מריחואנה וכינה אותו "חוק לא מוסרי ובלתי ניתן ליישום. על המודעה חתמו ארבעת חברי הביטלס ובריאן אפשטיין, והיא קראה לממשלת בריטניה:

1. לאפשר מחקר מדעי בנושא הקנאביס

2. להסיר את הקנאביס מרשימת הסמים המסוכנים ולשנות את העונש על החזקתו, ממאסר לקנס

3. להתיר שימוש בקנאביס בבתים פרטיים

4. לשחרר את אלה שיושבים בכלא בגלל החזקת קנאביס.


5 views0 comments
bottom of page