top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

הביטלמניה היא קודם כל ג'ון לנון


רבות דובר על תופעת הביטלמניה, אותו טירוף שהתחולל בכל רחבי העולם סביב להקת הביטלס. אני לא רוצה לדבר הפעם על תופעת הביטלמניה בהקשר לשאלה מהו בדיוק היום שבו היא פרצה – האם ב-27 בדצמבר 1960 בהופעה שהתקיימה באולם Litherland Town Hall בליברפול, או ב-13 באוקטובר 1963 בהופעה שהתקיימה באולם London Palladium; ואני לא רוצה לעסוק בשאלה מתי נעשה לראשונה שימוש במושג ביטלמניה – האם ב-21 באוקטובר 1963 ע"י העיתון Daily Mail או ב-2 בנובמבר 1963 ע"י העיתון Daily Mirror; ואני לא מעוניין לעסוק במרצ'נדייז שנמכרו או בתכניות הטלוויזיה והרדיו שבהן הם הופיעו או במעריצים שהמתינו להם במקום כזה או אחר. לא ששאלות אלה לא מעניינות אבל הן משניות לעומת הסוגיה המרכזית והיא המזיקה של הביטלס שעוררה את תופעת הביטלמניה. אחרי הכל, המוזיקה זה העיקר בסיפור של הביטלס.

אם צריך לבחור אלבום אחד של הביטלס שמסמן יותר מכולם את תופעת הביטלמניה האלבום A Hard Day's Night הוא הבחירה המיידית. המוזיקה שבאלבום המעולה הזה מלהיבה ואנרגטית בדיוק כמו תופעת הביטלמניה. שירים כמוA Hard Day’s Night, I Should Have Known Better, I’m Happy Just to Dance With You, Tell Me Why, Can’t Buy Me Love, Anytime at All, I’ll Cry Instead, When I Get Home ו- You Can’t Do Thatלגמרי מעוררים את האדרנלין והטירוף של התקופה הזו.


להקת הביטלס הייתה יחידה אחת של מוזיקאיים מוכשרים בטירוף שעבדו ביחד ולאורך כל שנות קיומה ועשו מוזיקה נפלאה, חדשנית וחד פעמית. עם זאת, אם האלבום A Hard Day's Night מסמל יותר מהאחרים את תופעת הביטלמניה, אז ג'ון לנון היה הדמות שהובילה את מהות התופעה הזו: המוזיקה. הוא לא רק כתב את רוב השירים המקוריים שבשני האלבומים הראשונים אלא שהאלבום A Hard Day's Night, השלישי שלהם, הוא כמעט אלבום סולו שלו, כשהוא כתב את רובו המכריע. ג'ון לנון היה באותה תקופה בטירוף יצירתי בלתי יאמן והדבר מעורר תמיהה במיוחד אם חושבים על כך שמדובר בבחור שהיה בסך הכל בן 24 ללא כל השכלה מוזיקלית שהיא. איך בכלל בחור כזה היה מסוגל להלחין כל כך הרבה שירים בעלי עושר מוזיקלי שהפך אותם לנצחיים ומלהיבים גם היום? התשובה לשאלה הזו יכולה להיות רק אחת: ג'ון לנון היה גאון.


בשנת 1970 אמר לנון למגזין הרולינג סטון את המשפט הבא:

כשהייתי בן 12 חשבתי שאו שאני משוגע או שאני גאון. הבנתי שאני לא משוגע ברגע שלא אשפזו אותי בבית משוגעים ואם כך, אז אני בוודאי גאון


הנה השיר I Should Have Known Better:




35 views0 comments
bottom of page