top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

האמת מאחורי המצבה של אלינור ריגבי

בחודש אוגוסט 1966 יצא השיר Eleanor Rigby כסינגל (כצד ב' לשיר Yellow Submarine). פול מקרטני כתב את השיר ומאז נשאל מדי פעם מי זו אלינור ריגבי. תשובתו הייתה שזה מישהי דמיונית ושאת השם הפרטי, אלינור, לקח משמה של השחקנית אלינור ברון ששיחקה בסרט !Help ושאת שם המשפחה, ריגבי, לקח משמה של חנות יינות בבריסטול, Rigby & Evens Ltd.


ב-1984 התגלה באחד הקברים שעל יד כנסיית St. Peter's Church בליברפול, זו שבמסיבה השנתית שלה נפגשו לראשונה ג'ון לנון ופול מקרטני, מצבה שבה מופיע השם אלינור ריגבי. לטענתו של פול הוא לא זוכר את המצבה הזו ואין לזה שום קשר לדמות שבשיר.


ב-2008 הסיפור של אלינור ריגבי צץ שוב כאשר התגלה מסמך משנת 1911 ובו חתימה של אישה ששמה E. Rigby.

הכתובת הראשונה במצבה שעל יד כנסיית St. Peter's Church אומרת:

In Loving Memory of My Dear Husband John Rigby, Who departed this life Oct 4th 1915, aged 72 years" " AT REST"


במפקד האוכלוסין משנת 1891 מצוין שג'ון ריגבי ומשפחתו התגוררו ברחוב Vale Road מספר 8 (לאחר שחיפשתי את הבית הזה ולא מצאתי אותו, התברר לי שהוא כבר לא קיים שנים רבות). ג'ון ריגבי היה אז בן 47 ובמפקד מצוין שהוא נולד בשכונת Woolton, השכונה שבה גדל ג'ון לנון. ואכן הכתובת הזו נמצאת לא רחוק מביתה של הדודה מימי, בו גדל ג'ון. שמה של אשתו של ג'ון ריגבי, עפ"י המפקד, היה פרנסס ושמו של בנם, וויליאם ושל שתי בנותיהם, מרי אליזבת' ופרנסס. גם שמם של אחיינו ואחייניתו מופיעים במפקד והם האוורד והאני.


על פי הרישומים, מרי אליזבת' ריגבי (בתם של פרנסיס וג'ון ריגבי) וארת'ור ווית'פילד נישאו ב-11/9/1893 בכנסיית St. Peter's Church (אותה כנסייה). בתם, אלינור נולדה ב-1895 והשם שניתן לה הוא אלינור ווית'פילד. וזו הסיבה שחוקרים רבים התקשו למצוא את רישומי לידתה של אלינור ריגבי, שהרי נרשמה כאלינור ווית'פילד. ארת'ור ווית'פילד, אביה של אלינור, נפטר בגיל 24, מספר חודשים לאחר הולדתה.


עפ"י מפקד האוכלוסין מ-1901, אחרי שהתאלמנה, שבה מרי אליזבת' ריגבי לבית הוריה יחד עם בתה, אלינור בת ה-5. במפקד מצוינים שמותיהם של ג'ון ריגבי, כעת בן 59, אשתו פרנסס, הבן וויליאם, הבנות מרי ופרנסס והנכדה אלינור (ריגבי) ווית'פילד.


מרי אליזבת' ריגבי, אמה של אלינור, הכירה גבר בשם ריצ'ארד היתלי, איתו התחתנה ב-15/1/1911 בכנסיית St. Mary's Church שבשכונת Wavertree. לפי רישום הנישואין, הבעל ריצ'ארד היה בן 42 מרי אליזבת' ריגבי בת 36. בתחילה הייתה כתובת מגוריהם 94 Stevenson Street, אך כעבור מספר חודשים הם עברו לבית הוריה של מרי אליזבת'.

במפקד האוכלוסין של 1911 מופיע לראשונה הצירוף אלינור וריגבי. שמה מצוין כאלינור ווית'פילד ריגבי. לפיכך אלינור לא אימצה את שם אביה החורג, היתלי. לפי המפקד, באותה כתובת התגוררו ג'ון ריגבי בן ה-67, אשתו פרנסס, בנותיהם פרנסס ומרי אליזבת' היתלי (כאן מופיעה אמה של אלינור תחת שם משפחתו של בעלה השני) וריצ'ארד היתלי. מצוין גם כי אלינור ווית'פילד ריגבי בת 15.

המסמך הבא ששופך אור על אלינור ריגבי הוא המסמך שעלה לכותרות ב-2008 והמתוארך ל-30/11/1911. המסמך מראה את השכר שקיבלה שוטפת כלים מבית החולים City Hospital Parkhill שבליברפול וששמה מופיע כ-E. Rigby. במסמך מופיע גם חתימתה. המסמך התגלה לציבור בדרך הבאה: האני מאוסון, מי שעומדת בראש הקרן Sunbeams Music Trust שמספקת טיפול במוזיקה לילדים עם צרכים מיוחדים ולמבוגרים שסובלים מאלצהיימר, בכתב לפול מקרטני בבקשה לתרומה של 500,000 פאונד לקרן. במקום כסף שלח לה פול את המסמך הזה שמסתבר שהיה ברשותו. מאוסון הציעה את המסמך למכירה פומבית אך גייסה סכום נמוך מהתרומה שביקשה, 115.000 פאונד.


אם נחזור למצבה שעל יד כנסיית St. Peter's Church, נגלה שג'ון ריגבי נפטר ב-4/10/1915 ושב-3/4/1928 נפטרה אשתו, פרנסס:

Also FRANCES wife of the above died April 3rd 1928 Aged 85 years


הכתובת הבאה מצבה מדברת על דמות נוספת:

Also DORIS W. Daughter of F&E RIGBY died Dec 24th 1927 Aged 2 years and 3 months.


לאחר חיפושים רבים אחרי אותה דוריס וו. ריגבי, המידע היחידי שנמצא הוא על ילדה בשם זה שמופיע ברישום לידה מחודש דצמבר 1924. שם מופיע גם שם הנעורים של האם של דוריס, ווית'פילד. יתכן והכוונה לאלינור ריגבי ווית'פילד. אם כך הדבר, אזי דוריס נולדה מחוץ לנישואין ויתכן והאותיות E, F ו-W מתייחסות לשמות הפרטים של הוריה. כך, האות E מתייחסת לשם Eleanor, האות F מתייחסת לשם הפרטי של האב והאות W המוצמדת לשמה של דוריס מתייחסת לשם המשפחה של האב.


עפ"י הרישומים, אנו גם יודעים שאלינור ריגבי נישאה ב-28/12/1930 לת'ומס ווד בכנסייה St James Methodist Church שבשכונת Woolton.


הכתובת הבאה במצבה כבר מתייחסת למותה של אלינור ריגבי ב-10/10/1939, כשהיא בת 44:

also ELEANOR RIGBY The Beloved wife of THOMAS WOODS granddaughter of the above Died 10th Oct 1939 Aged 44 years " Asleep"


הכתובת האחרונה במצבה מתייחסת לפטירתה של דודתה של אלינור, פרנסס, ב-2/11/1940, בגיל 71:

Also FRANCES daughter of the above Died 2nd November 1940 Aged 71 years


בספטמבר 2017 הוצע למכירה תמורת 4,000 פאונד, ספר תנ"ך מיניאטורי שנמצא והיה שייך לאלינור ריגבי. בספר כתבה אלינור בכתב ידה ובעפרון: Watch and pray that you enter not inro temptation. בספר מצוינים בעפרון השם E. Rigby והשנה 1899. לצד ספר התנ"ך הוצעה למכירה הקבלה ששולמה תמורת הקבר של אלינור ריגבי ומשפחתה, באוקטובר 1915. הסכום ששולם עפ"י הקבלה היה 2,000 פאונד. בסופו של דבר, לא היו קונים לספר התנ"ך ולקבלה.


לבסוף, נציין שלא רחוק מהמצבה של אלינור ריגבי ומשפחתה מצויה מצבה נוספת ובה השם ג'ון מקנזי. האם זהו Father McKenzie מהשיר של פול מקרטני?


6 views0 comments
bottom of page