top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

דרך המנזר בעטיפת Abbey Road

ביום שישי, ה-8 באוגוסט 1969, בשעות הבוקר, נפגשו ג'ון לנון, פול מקרטני, ג'ורג' הריסון ורינגו סטאר, כדי לצלם את אחת התמונות המפורסמות ביותר של הביטלס, תמונת מעבר החצייה שהופיעה בעטיפת האלבום Abbey Road. הצלם, יאן מקמילן, מיקם סולם באמצע הרחוב, מול מעבר החצייה שסמוך להצטלבות בין רחוב אבי רוד לרחוב גרוב אנד רוד, ולאחר שטיפס עליו, צילם תמונת ניסיון, ובה נראה הרחוב, שומם מתנועה. התמונה שעמד מקמילן לצלם עבור העטיפה של האלבום הבא של הביטלס התבססה על איור שצייר קודם לכן פול מקרטני. בזמן שחברי הביטלס המתינו בחוץ, צילמה לינדה מקרטני מספר תמונות. לאחר שהגיעה מכונית משטרה, ובה שוטר שנשלח כדי למנוע מהתנועה להפריע לצילום. בשעה 11:30 ניתן האות והביטלס החלו לעבור מצד לצד במעבר החצייה, ראשון ג'ון, ואחריו, לפי הסדר, פול, ג'ורג' ורינגו. בשלב מסוים, חלץ פול את סנדליו כדי להקל על עצמו מפאת החום של אותו היום. למקמילן ניתנו 10 דקות בלבד כדי להשלים את מלאכתו, ובמהלכן צילם שש תמונות, שתיים כשפול צועד עם סנדליו, והיתר כשהוא יחף. בסוף הצילומים בחר פול בצילום החמישי, היחיד שבו נראים כל הארבעה הולכים באותו קצב. מעבר לכך, הייתה בתמונה הזו סמליות, שכן הארבעה נראים מתרחקים מאולפני EMI, הסמוכים, שבהם הם הקליטו את מרבית התקליטים שלהם, וכעת הם עומדים לסיים, ב-22 באוגוסט 1969, את הקלטת האלבום האחרון, Abbey Road. בשנת 1970, זמן קצר לאחר צאת האלבום, ב-26 בספטמבר 1969, שונה שמו של אולפני EMI לאולפני Abbey Road, לא על שם הרחוב אלא על שם האלבום.


לאחר הצילומים של הביטלס חוצים במעבר החצייה, ניגש מקמילן להצטלבות שבין רחוב אבי רוד לרחוב אלכסנדרה בחיפוש אחר שלט עם שם הרחוב, אבי רוד. מקמילן צילם את החומה שהייתה שם, ובה שם הרחוב מונצח על שלט בנוי מאריחים. בצד ימין של הצילום נראים שוליים של שמלה כחולה של בחורה שעוברת ברחוב. אחת השאלות הבלתי פתורות היא מי הייתה הבחורה בשמלה הכחולה. ישנה טענה האומרת שהיא עברה שם במקרה ונתפשה בעדשת המצלמה, דבר שמאד הרגיז את מקמילן בהתחלה, עד שכולם חשבו שזה מאד מתאים לתמונה. טענה אחרת, שנשמעת לא אמינה בעליל, אומרת שזו הייתה ג'יין אשר. צילום זה שימש לעטיפה האחורית של האלבום, כשמעצב העטיפה הוסיף שלט נוסף, שלא היה שם במקור, גם הוא מורכב מאריחים, ובו שם הלהקה, Beatles. לצערנו רחוב אבי רוד לא מצטלב עוד עם רחוב אלכסנדרה רוד, ואין זכר לחומה עם השלט מאריחים.


ב-22 במאי 2012 נמכרה אחת התמונות שצילם מקמילן, היחידה שבה נראים ארבעת חברי הביטלס צועדים לכיוון שמאל (בעוד שבתמונת העטיפה של האלבום הם צועדים לכיוון ימין) בעוד שפול נועל את סנדליו, תמורת סכום של 16,000 פאונד. לפני המכירה הציפיות היו שהיא תימכר תמורת 9,000 פאונד בלבד.


מיקום הצילום, מעבר החצייה של רחוב אבי רוד, לא נקבע לפני שהתקיים דין ודברים בין חברי הביטלס. השם הזמני שהם נתנו לאלבום היה אוורסט, על שם הסיגריות שג'ף אמריק, הטכנאי שהקליט עם הביטלס, עישן. בחפיסת הסיגריות הייתה צללית של הר האוורסט והביטלס השתעשעו ברעיון לטוס להימליה ולהצטלם על רקע ההר. בסופו של דבר, הם החליטו את ההחלטה הפרקטית ביותר והצטלמו במעבר החצייה שסמוך לאולפן ההקלטות. לפיכך, נקבע שמו של האלבום כשם הרחוב, אבי רוד


התמונה שבעטיפת האלבום הציתה את דמיונם של אלה שדגלו בסיפור הבדוי שפרץ בספטמבר 1969, לפיו פול מקרטני מת. אותם מעריצים מצאו בתמונת עטיפת האלבום, בין היתר, "רמזים" רבים לכך:


לפי אחת הטענות, ג'ון, העומד בראש השיירה והלבוש בחליפה לבנה, מסמל את האל, רינגו, הלבוש בחליפה מסמל את הכומר, פול ההולך יחף, מסמל את הנפטר, וג'ורג', הלובש בחליפת ג'ינס, מסמל את הקברן. לפי טענה זו, המתבונן בתמונה רואה לפני את מסע ההלוויה של פול מקרטני. הפרשנות הזו יותר מלמדת על הדמיון הפרוע של המעריצים וכל מה שניתן לומר בוודאות הוא שלמעט ג'ורג', כל היתר לבושים בחליפות של המעצב טום נאטר.

טענה נוספת אומרת שהעובדה שפול מחזיק סיגריה בידו הימנית, בעודו שמאלי, מוכיחה שמדובר במתחזה. בהקשר הזה ניתן להתבונן בתמונות רבות של פול עם סיגריה ולהיווכח שלא נדיר לראות אותו מחזיק בה בידו הימנית. למשל, בצילום של רוברט וויטייקר, שצולם בסוף שנת 1965, בעוד שהתאונה שבה נהרג פול התרחשה, כביכול, בשנת 1966.


"רמז" נוסף הוא לוחית הרישוי של מכונית פולקסוואגן מסוג "חיפושית", שחונה בצד שמאל של הרחוב ונראה בבירור ברקע הצילום של עטיפת האלבום. בלוחית רשום LMW 28IF, כשהאותיות LMW מיוחסות למשפט Linda McCartney Weeps (לינדה מקרטני מתייפחת) וההמשך, IF28 (28 אילו), מיוחס לרמיזה, לפיה אילו היה פול בחיים, הוא היה ביום הצילום בן 28. הטעות בפרשנות הזו היא שפול, שנולד ב-18 ביוני 1942, היה באותו יום בן 27 שנים בלבד. המכונית הזו השתייכה לדייר של הרחוב ואחרי שהאלבום ראה אור, נגנבה לוחית הרישוי הזו מספר פעמים ע"י מעריצים. בעל הרכב מכר אותו בשנת 1986 תמורת 2,530 פאונד, ומשנת 2001 הוא מוצג במוזיאון פולקסוואגן שבפולסבורג, גרמניה.


טענה אחרת אומרת שמכונית המשטרה שנראית ברקע הצילום, היא רמז לתאונת הדרכים שבה מת פול, כביכול.


בצדה השני של העטיפה ישנם שלושה "רמזים" נוספים:


לפי המאמינים בתאוריית הקונספירציה, הבחורה בשמלה הכחולה מסמלת את ריטה, מעריצה שנסעה במכוניתו של פול בעת תאונת הדרכים הקטלנית, הבורחת ממקום התאונה.


טענה אחרת אומרת שאם מחברים חלק מהנקודות שמופיעות מימין לשלט עם המילה Beatles, מקבלים את הספרה 3, כסימן למספר חברי הביטלס שנותרו בחיים.


ה"רמז" האחרון הוא הסדק החוצה את האות S שבמילה Beatles, המסמל את אי שלמותה של הלהקה, לאחר פטירתו של פול, כביכול.


בתמונת העטיפה הקדמית נראה איש עומד ברקע, בצד הימני של הרחוב, סמוך למכונית המשטרה, ומביט בחברי הביטלס החוצים במעבר החצייה. מדובר בתייר אמריקאי בשם פול קול שעמד במקום והמתין לאשתו, בזמן שהיא ביקרה במוזיאון כלשהו. רק אחרי שהאלבום ראה אור, ראה שהוא מופיע בעטיפה שלו. פול קול נפטר בשנת 2008 בגיל 98.


עטיפת האלבום Abbey Road היא הראשונה שיצאה בבריטניה, כששם האלבום ושם הלהקה לא מוצגים בה. הביטלס היו כל כך מפורסמים שלא היה בזה כל צורך.


בשנת 1993 הוציא פול מקרטני אלבום בשם Paul Is Live, כאשר בתמונת עטיפתו נראה פול שוב עובר במעבר החצייה שברחוב אבי רוד, לבוש באותה חליפה שלבש ב-8 באוגוסט 1969. בתמונה הזו, בניגוד לקודמת, "שותל" פול רמזים לכך שהוא חי.


הרמז הראשון הוא שם האלבום, Paul Is Live (פול חי), שמתייחס גם לכך שבאלבום הקלטות מהופעות חיות שלו, במקרה הזה כאלה שנערכו באוסטרליה ובארצות הברית, בין השנים 1989 ו-1990, במסגרת סיבוב ההופעות בשםThe New World Tour .


רמז נוסף הוא לוחית הרישוי שמופיעה במכונית פולקסוואגן מסוג "חיפושית" שמופיעה גם ברקע העטיפה הזו, כמו בעטיפת האלבום Abbey Road. הפעם, רשום בלוחית IS51 (הינו 51), המסמל שפול קיים והוא בן 51 ביום שבו צולמה התמונה.


עניין נוסף הוא שבעוד שבתמונה משנת 1969 החזיק פול סיגריה בידו הימנית, הפעם הוא מחזיק את רצועת כלבו, הרו, בנה של כלבתו הקודמת, מרת'ה, שבניתיים הלכה לעולמה, בידו השמאלית, באופן שהולם את עובדת היותו שמאלי.


רמז אחר, הוא העובדה שפול נועל נעליים סגורות, בעוד שבתמונת עטיפת האלבום Abbey Road, סימלו רגליו היחפות כי אינו בין החיים.


לבסוף, בניגוד לתמונה הקודמת, שבה רגלו הימנית הייתה קדימה והשמאלית אחורה, הפעם הן במצב בדיוק הפוך.


התמונה שבאלבום אבי רוד הפכה לאייקונית ונעשו לה אינספור חיקויים. למשל, העטיפה של האלבום Abbey Road E.P.של להקת רד הוט צ'ילי פפר, משנת 1988, ושער המגזין רולינג סטון, מנובמבר 2002, ובו ציור של משפחת סימפסון חוצה במעבר החצייה. כיום, רבבות תיירים מצטלמים במעבר החצייה מדי יום וגורמים טרחה רצינית למעבר התנועה ברחוב. פול מקרטני הצטלם, ביולי 2018, חוצה במעבר החצייה המפורסם, לעיניהם המשתאות של התיירים, לצורך קידום האלבום Egypt Station, שיצא באותה שנה.


בדצמבר 2010 הכריז הארגון English Heritage Trust על מעבר החצייה של רחוב אבי רוד, כבעל מעמד Grade II, השמור לאתרים בעלי חשיבות היסטורית ותרבותית מיוחדת והזכאים בשל כך לשימור. זהו מעבר החצייה היחיד שזכה למעמד הזה ובשל כך, הוא נצבע פעמיים בשנה.


106 views0 comments
bottom of page