top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

דברו אלי בפסלים

בשנת 2015 נחשפו הפסלים של הפסל אנדי אדווארדס, שהוצבו בנמל Pier Head בליברפול, המציגים את ארבעת חברי הביטלס, ומאז נדמה שאין תייר שלא מגיע לליברפול ולא מצטלם אתם. אפילו פול מקרטני, שביקר בליברפול בשנת 2018, במסגרת התכנית Carpool Kareoke, היה שם 2018.


התמונה של הביטלס

במבט ראשון נראה שהפסלים משחזרים את תמונת העטיפה של האלבום Live at the BBC Vol. 2 משנת 2013, אבל אם בוחנים את תמונת האלבום מקרוב רואים שהסדר שבו מופיעים חברי הביטלס שונה בהשוואה לפסלים. כך בעוד שבתמונה הסדר הוא (משמאל לימין): ג'ון, רינגו, פול וג'ורג', הסדר של הפסלים הוא: פול, ג'ורג', רינגו וג'ון. אבל לא רק הסדר שונה אלא שיש בדמויות עוד כמה שינויים לעומת התמונה שבדרך כלל לא בולטים לעין.


מה משמעות סדר הדמויות?

הסדר של הפסלים שונה מזה שבתמונת האלבום לא בטעות אלא באפן מכוון: זהו הסדר שבו הופיעו חברי הביטלס על הבמה בהופעותיהם. פול וג'ורג' מצד שמאל חולקים מיקרופון אחד, ג'ון בצד ימין מול מיקרופון משלו, ורינגו מאחוריהם, ואכן הפסל של רינגו נמצא מעט מאחורי הפסלים של שלושת חבריו. פרט מעניין נוסף הוא שהידיים היחידות שחשופות הן ידו הימנית של ג'ון וידו השמאלית של פול, וכולנו יודעים מהן הידיים שג'ון ופול ניגנו בגיטרות שלהם.


הקמפיין לשלום עולמי של ג'ון ויוקו

פרט מעניין נוסף הוא שבכף ידו הימנית של הפסל של ג'ון יש שני בלוטים וזה לא מקרי. כחלק מהקמפיין למען השלום העולמי, שלחו ג'ון ויוקו בשנת 1969 בלוטים למנהיגים מרחבי העולם, כולל גולדה מאיר שלנו, וביקשו מהם לשתול אותם כסמל לשלום.

הרוחניות של ג'ורג'

כמחווה לזיקה של ג'ורג' לדת ההינדית, ובכלל לדרכו הרוחנית, אפשר לראות כי בחלקו האחורי של הפסל שלו חקוקה בחגורתו, כתובת בסנסקריט, השפה הקדומה שבה כתבי הקודש ההינדיים.

מוצאו של רינגו

אם מתכופפים מספיק נמוך, אפשר להבחין בסוליה של הנעל השמאלית של רינגו (שגם היה שמאלי) את הכתובת L8. רינגו נולד בדינגל, אחד מאזורי העוני של ליברפול, שמספר המיקוד שלו הוא L8, ועל כן האזור מכונה גם Liverpool 8. בשנת 2008 הוציא רינגו אלבום בשם Liverpool 8 כמחווה לאזור שבו נולד וגדל.

פול בפריז של 1964

בידו השמאלית של הפסל של פול מונחת מצלמת 8 מ"מ. יש המייחסים זאת ללינדה שהייתה צלמת אבל התשובה שונה, שכן אחרי הכל הפסל הוא של פול. בתמונות של הביטלס שצולמו בפריז בינואר 1964, אפשר לראות את פול אוחז בידו הימנית (דווקא) מצלמה זהה.


ב-19 בספטמבר 2019 (יום הולדתו של בריאן) החל קמפיין לגיוס כספים להצבה של פסל נוסף, גם הוא של הפסל אנדי אדווארדס והפעם של בריאן אפשטיין. קיימים ברחבי העולם כ-70 פסלים של הביטלס ואף לאט אחד של בריאן, כך שהגיע הזמן שיהיה לפחות אחד בליברפול, לצדם של הפסלים של ג'ון, פול, ג'ורג' ורינגו.


אז בפעם הבאה שתבקרו בליברפול תיגשו שוב לפסלים של הביטלס וחפשו את כל הסימנים הללו. הפעם אתם תדעו מהמשמעויותיהם.


21 views0 comments
bottom of page