top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

גיטרת הבס מאולתרת של פול


ביוני 1960, מספר ימים לאחר יום הולדתו ה-18, קנה פול את הגיטרה החשמלית הראשונה שלו, גיטרה מסוג Rosetti Solid 7 מתוצרת אגמונד, לאחר שגם הגיטרה הראשונה של ג'ורג' הייתה מסוג Rosetti. כדי לשלם את מחיר הגיטרה בסך של 21 ליס"ט שילם פול סכום שקיבל כמתנת יום ההולדת שלו בתור פיקדון והיתר בתשלומים שבועיים של עשרה שילינג עבור המכשיר של 21 ליש"ט. על פניו נראתה הגיטרה במצב נהדר יחסית למחיר אבל כמו בהרבה מקרים זול היה יקר ומצבה האמיתי היה בכי רע ומאד הקשה עליו לנגן בה.

אחרי שסטיוארט סאטקליף, הבסיסט של הביטלס, החליט לעזוב את להקת הביטלס כדי להישאר בהמבורג עם בת זוגו, אסטריד קירשההר, נאלצו חבריה לחפש בסיסט אחר. בהתחלה זה היה בחור בשם צ'ס ניובי אבל מאחר והוא עזב כעבור שבועיים וג'ון וג'ורג' לא היו מוכנים בשום אופן לאחוז בגיטרת הבס, הוחלט שהבסיסט של הביטלס יהיה פול. פול, שעדיין שילם בתשלומים עבר הגיטרה שלו, לא יכול היה להרשות לעצמו לקנות בס, אז הוא הפך אותה לגיטרת בס זמנית.


בתמונה שצולמה ע"י מעריץ ב-12 בפברואר 1961 במועדון The Casbahרואים בבירור שיש משהו מוזר בגיטרה של פול. קודם כל חסר הפיק-גארד (הפלסטיק הלבן הדומה לזה של גיטרת הבס האייקוני של פול מסוג Hofner). דבר שני, יש בה שלושה מיתרי פסנתר שלקח פול ושם אותם בגיטרה במקום מיתרי גיטרה בס שהיו יקרים מדי עבורו. לפי פול, הרעיון להשתמש במיתרי פסנתר הגיע מקודמו, סטיו, שעשה את זה לעתים קרובות עם גיטרת הבס מסוג Hofner 333 שלו.


כך סיפר פול:

שמתי בגיטרה מיתרים של פסנתר שלקחתי מאחד המועדונים שבהם הופענו כי המיתרים האמיתיים היו כל כך יקרים עבורי. הם עלו שני פאונד כל אחד. אז שמתי מיתרי פסנתר על גיטרת הבס ולמרות שאמרו לי שזה בלתי אפשרי לנגן כך, הצלחתי לעשות את זה. למשל, אם הייתי צריך מיתר מסוג מסוים פשוט הייתי הולך לפסנתר, לוחץ על המקש המתאים ורואה איזה מיתר רטט. אז הייתי מושך אותו בעזרת צבת מתוך תקווה שאף אחד לא ישים לב שחסר בפסנתר מיתר. אז הייתי שם אותו בגיטרה שלי. לפעמים זה עבד, אם כי תמיד זה היה בקושי. חוץ מזה שכל התהליך הזה היה מסתכן בפגיעה בגיטרה עצמה. אז זה לא היה כמו עכשיו, שגיטריסטים מסתובבים עם מזוודה מלאה במיתרים. לאף אחד אז לא היה יותר מסט אחד. אם היה נקרע מיתר, היינו ממשיכים לנגן עם שלושת האחרים או עם חמשת האחרים אם זה היה מדובר בגיטרה רגילה


ישנם עדים המאשרים שבהופעות מסוימות של הביטלס, כאשר פול כבר ניגן בגיטרת הבס המאולתרת שלו, עלה סטיוארט סאטקליף איתם לבמה.


אנדי באביוק, מחבר הספר המעולה Beatles Gear סיפר:

מספר חברי להקות בליברפול זוכרים את הביטלס כשגם פול וגם סטיוארט סאטקליף מנגנים בגיטרות בס. הם זוכרים את פול עם גיטרת הבס בעלת שלושת המיתרים שלו, כשהיא לא מחוברת למגבר וזאת, כדי לפתור את עניין שני הבסיסטים שמנגנים בו זמנית. אגב, פול בעצמו אישר את העניין כשנשאל על כך


מי ששואל את עצמו מה עלה בגורל גיטרת הבס המאולתרת שלו, התשובה היא שהיא נשברה לרסיסים ובכוונה. יום אחד, כששוב עשתה הגיטרה בעיות, הפיל אותה פול בכוונה על הרצפה וכל חברי הביטלס דרכו עליה והפכו אותה לערמת חתיכות.

18 views0 comments
bottom of page