top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

גיהינום על גלגלים – Helen Wheels

השיר Helen Wheels של להקת Wings ראה אור בסוף אוקטובר 1973, כחודשיים לפני האלבום Band on the Run, ולמרות שהוא הוקלט בלאגוס, ניגריה, יחד עם יתר שירי האלבום, פול מקרטני החליט להוציא אותו רק כסינגל, יחד עם השיר Country Dreamer בצד ב'. עם זאת, סגן הנשיא לקידום מכירות של חברת Capitol, אל קורי, חשב, בצדק רב, שמדובר בשיר מצוין ולאחר מאמצים, הצליח לשכנע את פול לכלול אותו לפחות בגרסה האמריקאית של האלבום Band on the Run.


כמו בשירים אחרים שכתב פול, כגון Martha My Dear שמתבסס על שם כלבתו, או Let 'Em In, שבו מוזכרים שמותיהם של רבים מחבריו וקרובי משפחתו, גם השיר Helen Wheels מתייחס פול לשם מסוים בעל משמעות עבורו: רכב הלנד רובר שלו, אותו נהג לכנות Hell on Wheels. על כך אמר פול:

השיר Helen Wheels מתייחס רכב הלנד רובר שלי. Hell on Wheels הוא השם שנתנו לרכב הזה שהוא מאד אמין. השיר מתאר מסע ברכב מסקוטלנד, לאיי שטלנד ואז ללונדון. המסע שמתואר בשיר מתחיל בגלזגו, עובר דרך קרלייל, אחר כך דרך קנל, ליברפול ובירמינגהם ובסוף מגיע ללונדון. זה בעצם המסלול מהחווה שלנו שבסקוטלנד ללונדון הבירה. השיר הוא הסיפור של הנסיעה הזו, והוא מתאר תמונות קטנות מהדרך. ליברפול נמצאת בחוף המערבי של אנגליה, וזה כל מה שהשיר אומר


עוד סיפר פול בספר Conversations With McCartney של פול דו נוייר משנת 2015:

אני אוהב את השיר Helen Wheels כי הוא שיר מסע בריטי ואין הרבה שירים כאלה. יש הרבה שירי מסע אמריקאים על כביש 66 ואין שירים בריטיים על כביש M6. כמה שירים יש על ערים כמו קרלייל? וברמינגהם? ואני לא מתכוון לבירמינגהם שבאלבמה, אלא לברמינגהם שבאנגליה. לינדה אהבה את סקוטלנד ואני עדיין אוהב לצאת מלונדון, לעלות על הכביש המהיר, לנסוע ולראות את הנופים המתחלפים. זה כמו לנסוע לאורך אמריקה. אנחנו תמיד נוסעים, עוברים את הגבול לסקוטלנד ומסתובבים סביב אגם לוך לומונד. יש לי הרבה זיכרונות מהנסיעות ברכב הלנד רובר שלי עם הכלבים והילדים יושבים מאחור ואנחנו יושבים מקדימה במסעות האלה


אמנם מתייחס פול לרכב הלנד רובר שלו בשיר Helen Wheels, אסל את הרעיון הכללי שבשיר לקח מהשיר The Promised Land, שכתב צ'אק ברי כשהיה בכלא. בשיר הזה מתאר צ'אק ברי מסע בארה"ב, במקרה הזה מנורפולק ללוס אנג'לס. את השיר כלל ברי באלבום בעל שם סימבולי: St. Louis to Liverpool.


הנה השיר The Promised Land של צ'אק ברי:


הקליפ של השיר Helen Wheels בוים ע"י הבמאי מייקל לינדזי-הוג, שביים את הסרט Let It Be, ויתכן ולקח ממנו את הרעיון להציג רקע שמחליף צבעים, בדומה לחלקו הראשון של Let It Be, שצולם באולפני טוויקנהם. בקליפ מנגן פול בגיטרת בס מסוג ריקנבאקר, לינדה מנגנת בסינתיסייזר מסוג מוג, ועושה קולות רקע יחד עם דני ליין. בחלק מהקליפ אפשר לראות את פול יושב על התופים ובחלק אחר הוא מנגן בגיטרה מובילה. למעשה תפס פול את מקומם של המתופף דני סיווייל והגיטריסט הנרי מקולו, שעזבו את להקת Wings זמן קצר קודם לכן.


הנה הקליפ של השיר Helen Wheels:


השיר Helen Wheels הגיע למקום ה-10 במצעד הפזמונים האמריקאי, ולמקום ה-12 במצעד הפזמונים הבריטי ונחשב לאחד משירי הרוק המוצלחים של Wings מראשית שנות ה-70, לצד השירים Jet ו-Junior's Farm.


בשנת 2014 יצא אוסף בשם The Art of McCartney, שמהווה מחווה ליצירתו של פול, ובו אמנים שונים מבצעים משיריו לאורך הקריירה שלו. באוסף הזה נכללה גרסה מצוינת של השיר Helen Wheels שבוצעה ע"י הלהקה הבריטית Def Leppard:


ולבסוף, נקודה למחשבה. המגזין Billboard תיאר את השיר Helen Wheels כ"שיר רוקיסטי עם מנגינה מדבקת" ואף תהה איך יתכן שפול מעולם לא ביצע אותו באף הופעה. השאלה של Billboard ממש במקומה משום שקשה לחשוב על הרבה שירים יותר מתאימים מהשיר הזה לביצוע בהופעה על הבמה מול קהל נלהב. קשה לתהות על קנקנו של פול ולהבין מדוע בחר לא כלל אותו באלבום Band on the Run ולא לבצע בהופעותיו.


9 views0 comments
bottom of page