top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

ג'ורג', אריק והגיטרה המייבבת ברכות - While My Guitar Gently Weeps

בית המכירות הפומביות האמריקני Moments in Time הודיע ​​בתחילת ינואר 2020, כי כתב יד עם מילות השיר While My Guitar Gently Weeps, שנכתב בצדו השני של דף הקלטות של אולפני EMI, מוצע למכירה במחיר ההתחלה של 195,000 דולר.


כתב יד זה אינו כתב היד המקורי שכתב ג'ורג' הריסון. הבתים הראשונים והאחרונים נכתבו בכתב ידו של ג'ורג' והבתים האמצעיים נכתבו בכתב ידו של רינגו סטאר, בתוספת שגיאות כתיב אופייניות לו. הנוסח הזה של השיר כולל גם בתים שלא הופיעו בגרסה הסופית של השיר. ככל הנראה, זהו נוסח שכתב כאשר הכתיב ג'ורג' לרינגו את מילות השיר, מסיבה כלשהי, שכן רינגו לא היה שותף לכתיבת השיר.


ג'ורג' החל להלחין את המנגינה של השיר While My Guitar Gently Weeps במהלך השהות של הביטלס ברישיקש שבהודו, בין פברואר לאפריל 1968. זה היה חלק מההתחברות המחודשת שלו לגיטרה, לאחר תקופה ארוכה שבה התמסר באפן כמעט בלעדי לסיטאר. בביקור בבית הוריו, אחרי שחזר מהודו, לקח ג'ורג' את הספר I Ching, המציג את תורת השינויים, שהיא גישה פילוסופית מזרחית עתיקה הטוענת שאין דבר שקורה באפן מקרי אלא שכל דבר קורה בהקשר למכלול הדברים האחרים שקרו. בהתאם לחשיבה הפילוסופות הזו, קיווה ג'ורג' למצוא בספר השראה למילים עבור המנגינה שהלחין. ג'ורג' פתח את הספר בעמוד אקראי ושתי המילים הראשונות שקרא היו gently weeps (מייבב ברכות). כך סיפר ג'ורג' באנתולוגיה:

הכל בא מהספר I Ching. במערב מתייחסים להרבה התרחשויות כאל צירופי מקרים. למשל, אני יושב כאן והרוח פורמת את השערות שלי, וזה דבר מקרי, לכאורה. התפיסה המזרחית אומרת שכל מה שקורה חייב לקרות, ואין צירופי המקרים. לכל דבר שקורה, אפילו הקטן, יש סיבה.


בסוף מאי 1968, התכנסו חברי הביטלס בביתו של ג'ורג' באישר והקליטו גרסאות אקוסטיות של 27 שירים שכתבו בתקופה שבה היו בהודו, וזאת במטרה לבחור את אלה שייכללו באלבום הבא של הלהקה. בסופו של דבר, נבחרו 19 שירים, וביניהם גם השיר While My Guitar Gently Weeps.


הנה הגרסה האקוסטית שהוקלטה באותו יום של השיר While My Guitar Gently Weeps:


ג'ורג' הציע עבור האלבום החדש, המכונה האלבום הלבן, שבע שירים: Circles, Sour Milk Sea, Not Guilty, Long, Long, Long, Savoy Truffle, Piggies ו-While My Guitar Gently Weeps. מתוך השירים הללו, רק הארבעה האחרונים נכללו, וזה ממש לא הרבה, בהתחשב בכך שבאלבום הלבן נכללו 30 שירים, 25 מהם של ג'ון ופול.


כאשר ביקש ג'ורג' להקליט את השיר While My Guitar Gently Weeps עבור האלבום, הוא קיבל מג'ון ופול כתף קרה. כך, סיפר ג'ורג':

ג'ון ופול לא התייחסו לשיר While My Guitar Gently Weeps יותר מדי ברצינות. נדמה לי שאפילו לא כולם השתתפו בו. זה היה מאד מצער כי חשבתי שזה שיר טוב...תמיד הייתי צריך לנגן בעשרה שירים של ג'ון ובעוד עשרה שירים של פול כדי לגרום להם לנגן בשיר שלי.


יום אחד אחר הצהריים, טייל ג'ורג' בלונדון עם חברו, אריק קלפטון, ואז עלה בו הרעיון להזמין אותו לאולפן כדי להקליט את קטע הסולו של השיר While My Guitar Gently Weeps. קלפטון חשב שג'ורג' מתבדח, שכן הביטלס מעולם לא כללו בשיר כלשהו מוזיקאי אורח, למעט נגני אולפן אלמוניים. קלפטון לא היה מודע לכך שב-8 ביוני 1967, הזמין פול את בריאן ג'ונס להשתתף בשיר You Know My Name (Look Up the Number), שכן הוא יצא למעלה משנה אחרי יציאתו של האלבום הלבן, ב-20 במרץ 1970.


הגעתו של קלפטון לאולפני EMI, יחד עם ג'ורג', ב-5 בספטמבר 1968, הייתה הפתעה מוחלטת עבור ג'ון, פול ורינגו, ונוכחותו של גרמה להם להפסיק את המריבות ביניהם. אגב, ב-22 בינואר 1969 חזר ג'ורג' על אותו תרגיל כאשר הזמין את בילי פרסטון להצטרף לאולפני Apple, בזמן שהביטלס עבדו על פרויקט Get Back.


ג'ורג' השאיל לקלפטון את לוסי, הגיטרה גיבסון לס פול שקיבל ממנו במתנה לפני כחודש, כדי שינגן בה את הסולו לשיר While My Guitar Gently Weeps.


באוטוביוגרפיה שלו, Clapton: The Autobiography, מאוקטובר 2007, כתב קלפטון:

הקלטנו רק טייק אחד של השיר While My Guitar Gently Weeps, שהיה לדעתי מצוין. ג'ון ופול לא אמרו שום דבר מיוחד, אבל ידעתי שג'ורג' היה מרוצה כי הוא לא הפסיק לשמוע את הטייק הזה בחדר הבקרה.


הנה השיר While My Guitar Gently Weeps, מתוך האלבום הלבן:


עניינים משפטיים מול מול חברות ההקלטות לא אפשרו לתת לקלפטון קרדיט על השתתפותו בשיר While My Guitar Gently Weeps.


לפני יציאתו של האלבום הלבן, בנובמבר 1968, נתן ג'ורג' עותק לקלפטון כדי שיתרשם ממנו, ובעיקר מהביצוע של השיר While My Guitar Gently Weeps. כיומיים לאחר מכן, התחילו להתפשט בלונדון שמועות על האלבום החדש של הביטלס, תוכנו, אורכו, מגוון השירים שבו, החידושים המוזיקליים וכדומה. חברי הביטלס הניחו שמקור ההדלפה הוא קלפטון בעצמו וג'ון ופול נזפו בג'ורג' קשות על התנהגות חברו. ג'ורג' הביע את כעסו בפני קלפטון שמיהר להתנצל.


באלבום (Extra Texture (Read All About It, מספטמבר 1975, הקליט ג'ורג' שיר בשם (This Guitar (Can´t Keep From Crying, אותו הגדיר כהמשך לשיר While My Guitar Gently Weeps. השיר נכתב כתגובה לביקורות השליליות של המגזין רולינג סטון, לסיבוב ההופעות שלו עם ראווי שנקר בצפון אמריקה, בחודשים נובמבר ודצמבר 1974.


הנה השיר (This Guitar (Can´t Keep From Crying:


ג'ורג' וקלפטון ביצעו את השיר While My Guitar Gently Weeps בפני קהל במספר הזדמנויות:


· בקונצרט לבנגלה דש, ב-1 באוגוסט 1971:


· במופע הצדקה Prince's Trust Rock Gala בווימבלי, ב-5 ביוני 1987:


· בסיבוב ההופעות ביפן, בדצמבר 1991:


אחרי מותו של ג'ורג', ב-29 בנובמבר 2001, ביצע קלפטון את השיר While My Guitar Gently Weeps במספר הזדמנויות, כמחווה לחברו:


· בהופעה לזכרו של ג'ורג', ,באולם רויאל אלברט הול בלונדון, ב-29 בנובמבר 2002:


· בטכס הכנסתו של ג'ורג', כאמן סולו, להיכל התהילה של הרוק'נ'רול במלון וולדורף אסטוריה בניו יורק, ב-15 במרץ 2004:


160 views0 comments
bottom of page