top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

ג'ון ופול משחררים את אירלנד - The Luck Of The Irish ו-Give Ireland Back To The Irish

ג'ון לנון היה תמיד אדם פוליטי, אלא שבתקופת הביטלס בריאן, ובמידה מסוימת גם פול, לא הרשה לו לבטא בפומבי את דעותיו בנושאים נפיצים, כמו מלחמת ויאטנם וכדומה. גם החוויה שחווה לאחר התבטאותו, לפיה הביטלס יותר פופולריים מישו, הייתה גורם נוסף שדיכא את רצונו להמשיך להתבטא בציבור בנושאים שנויים במחלוקת. אחרי שג'ון הפך לבן זוגה של יוקו אונו, שהייתה אישה מאד פוליטית, וככשל שתחושת המחויבות שלו ללהקת הביטלס הלכה ונחלשה, הרגיש ג'ון שהגיע העת לבטא את דעותיו ובמלוא הכוח. כך, בסוף נובמבר 1969, החזיר ג'ון למלכת אנגליה את עיטור ה-MBE שקיבל, עם חבריו לביטלס, בשנת 1965, בצרוף מכתב שבו כתב:

הוד מעלתך,

אני מחזיר את ה-MBE שלי כמחאה על מעורבותה של בריטניה בעניין ניגריה-ביאפרה, נגד תמיכתנו במעורבות אמריקה בווייטנאם וכנגד Cold Turkey, שירדה במצעד הפזמונים.

באהבה,

ג'ון לנון


בראשית שנות ה-70, מעורבותו הפוליטית של ג'ון לא הייתה רק בדיבור או כתיבה אלא גם במעשה. כך, ב-11 באוגוסט 1971, הוא נטל חלק במחאה שהתקיימה בלונדון למען המיעוט הקתולי בצפון אירלנד והוצאת הכוחות הבריטיים משם. בהקשר להתרחשויות באי האירי סיפר ג'ון בראין שנתן בשנת 1971 למגזין רולינג סטון:

אני רבע או חצי אירי או משהו כזה, והרבה, הרבה לפני שהבעיה התחילה, סיפרתי ליוקו איפה אני רוצה שנחיה אחרי שנפרוש, ולקחתי אותה לאירלנד. הסתובבנו קצת באירלנד ונשארנו שם והיה לנו סוג של ירח דבש שני. אז אני מעורב לחלוטין במה שקורה באירלנד.


בעקבות המחאה הזו כתב ג'ון את השיר The Luck Of The Irish, שנכלל באלבום Some Time In New York City מיוני 1972. ג'ון תרם את התמלוגים שקיבל מהשיר לאיגוד לזכויות האזרח בצפון אירלנד (Northern Ireland Civil Rights Association או NORAID). ג'ון ויוקו ביצעו לראשונה את השיר The Luck Of The Irish מול קהל, ב-10 בדצמבר 1970, במהלך עצרת מחאה על כליאתו של ג'ון סינקלייר, משורר ופעיל שמאל שנכלא על החזקת שני ג'וינטים, שנערכה באולם קרייזלר של אוניברסיטת מישיגן באן ארבור. באותה תקופה מעורבותו הפוליטית של ג'ון הייתה בשיאה, והוא יצר קשר עם פעילי שמאל כגון ג'רי רובין, אייבי הופמן, בובי סיל, מלקולם X, ועוד, ופעל כנגד ממשל ניקסון ומעורבותו במלחמת ויאטנם.


הנה השיר The Luck Of The Irish:


הנה השיר The Luck Of The Irish בלי יוקו:


ב-30 בינואר 1972 התרחש מעשה טבח בדרי שבצפון אירלנד, כאשר חיילים בריטים ירו ב-28 אזרחים קתוליים לא חמושים שהשתתפו בצעדת מחאה שקטה. רבים מהם נורו במהלך בריחתם מהחיילים היורים וחלקם בעת שניסו לעזור לפצועים. כתוצאה מהירי נהרגו 14 מפגינים ורבים אחרים נפצעו מכדורי גומי או מכות, ושניים אף נדרסו למוות ע"י כלי רכב צבאיים. ארוע זה כונה Bloody Sunday, ג'ון, ביטא את זעמו על הטבח הזה בשיר שכתב בעקבותיו, Sunday Bloody Sunday, ושנכלל גם הוא באלבום Some Time In New York City.


הנה השיר Sunday Bloody Sunday:


בדצמבר 1971 בילה פול מקרטני את חג המולד והשנה החדשה בניו יורק אצל משפחתה של לינדה, אשתו. פול ניצל את הביקור הזה כדי להיפגש עם ג'ון ולנסות להביא לסיומו את חילופי הדברים הקשים בין השניים, בעיקר באמצעות שירים שנכללו באלבומים Ram, של פול, ו-Imagine, של ג'ון, במהלך שנת 1971. ב-29 בינואר 1972, יום לפני אירועי Bloody Sunday, חזר פול לניו יורק, וקיים פגישה נוספת עם ג'ון. למחרת כתב פול את השיר Give Ireland Back To The Irish כמענה לטבח בצפון אירלנד. זה היה דבר יוצא דופן אצל פול, שכן הוא אף פעם לא היה איש פוליטי ותמיד העדיף להשאר בקונצנזוס ומקובל על המיינסטרים. טום דויל, מספר בספרו Man On The Run, משנת 2013, כי פול קיבל השראה לכתיבת השיר הזה מהביקור אצל ג'ון. בראיונות שנתן טען פול:

בניגוד לג'ון, אף פעם לא הייתי בקטע של שירי מחאה, אבל הפעם הרגשתי שאני צריך לכתוב משהו, להשתמש באמנות שלי כדי למחות.


השיר Give Ireland Back To The Irish נאסר להשמעה בבריטניה ע"י ה-BBC, רדיו לוקסמבורג ורשות הטלוויזיה העצמאית. פול אמר בהקשר הזה:

אנשים שאלו את עצמם מה אנחנו עושים באירלנד. מה שהתרחש שם היה כל כך מזעזע. אז כתבתי את השיר Give Ireland Back To The Irish, והקלטנו אותו. אז קיבלתי שיחת טלפון מהיו"ר של EMI, סר ג'וזף לוקווד, שאמר לי שהם לא יוציאו אותו. הוא חשב שזה רגיש מדי. אמרתי לו שאני שלם עם השיר ושעליהם להוציא אותו. הוא אמר שבכל מקרה זה ייאסר להשמעה, והוא צדק. ידעתי שזה לא ילך קל עם השיר הזה אבל חשבתי שזה הדבר הנכון.


בסופו של דבר, יצא השיר Give Ireland Back To The Irish ע"י חברת Apple, והוא היה הסינגל הראשון של להקת ווינגס.


בכל אחת מההופעות שקיימה להקת ווינגס באוניברסיטאות ברחבי אנגליה ווויילס, במסגרת סיבוב ההופעות הראשון שלה, בין ה-9 ל-23 בפברואר 1972, בוצע השיר Give Ireland Back To The Irish. כשנשאל פול ע"י הכתב של עיתון The Guardian האם סיבוב ההופעות הזה נועדו לגיוס כספים עבור הצבא האירי הרפובליקני (IRA), פול השיב:

אנחנו פשוט מנגנים בשביל העם.


הנה השיר Give Ireland Back To The Irish:




0 views0 comments
bottom of page