top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

איך תוכלו למצוא את הגיטרה האבודה של פול


כידוע, מתקיים כרגע חיפוש בהיקף עולמי אחר אחד מכלי המוזיקה המפורסמים והאייקוניים ביותר בעולם, הלא הוא גיטרת הבס המקורית של פול מקרטני. מדובר בגיטרת בס מסוג Höfner 500/1 שרכש פול תמורת 37 דולר בחנות Steinway Musikhaus שבמרכז המבורג, גרמניה, בשנת 1961 ונעלמה שמונה שנים מאוחר יותר.

פול ניגן בגיטרה הזו בהקלטות שירים שונים של הביטלס, ביניהם Love Me Do, Twist And Shout ו-She Loves You ואפילו ניגן בה גם בינואר 1969, במהלך פרויקט Get Back. לא ברור מה עלה בגורלה של הגיטרה לאחר הפרויקט והיעלמותה עוררה שמועות ותיאוריות קונספירציה רבות. יתירה מכך, בשוק הגיטרות הגנובות מסתובבות גיטרות מזויפות בטענה שכל אחת מהן היא הגיטרה האבודה של פול.


החיפוש אחר הגיטרה החל אחרי שפול פנה לחברתHöfner בבקשה לסייע ומאז עומד ניק וואס מחברת Höfner בראש החיפושים אחרי שגייס לשם כך את סקוט ונעמי ג'ונס, זוג תחקירנים של ה-BBC. פול הכיר את וואס כאשר כתב את הספר Höfner - The Complete Violin Bass Story ומאז הוא נחשב למומחה הגדול בעולם בגיטרה הזו.


קשה להעריך מה שוויה של הגיטרה האבודה של פול וכדי לקבל מושג אפשר לציין את הגיטרה הגנובה מסוג Gibson J-160E של ג'ון לנון אשר בעזרתה כתב את השיר I Want To Hold Your Hand. הגיטרה הזו נעלמה אחרי הופעה של הביטלס במסגרת The Beatles’ Christmas Show שנערכה בשנת 1963 ונמכרה ב-2.4 מיליון דולר אחרי שנמצאה 51 שנה מאוחר יותר. דוגמה אחרת היא הגיטרה האקוסטית מסוג 1959 Martin D-18E שניגן קורט קוביין בשנת 1993, חמישה חודשים לפני מותו, בתוכנית MTV Unplugged, ואשר נמכרה תמורת 6 מיליון דולר. עם זאת, סביר להניח שגיטרת הבס האבודה של פול תוערך בשווי גבוה הרבה יותר, אם כי מטרת החיפוש הוא להחזיר לו אותה ולא להפיק ממנה רווחים כספיים. אמנם מסע החיפושים אחר הגיטרה התחיל לפני ימים בודדים אבל כבר התקבלו מאות פיסות מידע חדשים, כולל שתיים שלדברי וואס מעוררות עניין מיוחד.


ולמי שמעוניין למצוא את הגיטרה האבודה של פול, ישנם שני סימנים מובהקים שצריך להיות מודע להם. הראשון הוא הלוגו של חברת Höfner אשר מופיע בצורה אנכית לעומת המהדורות המאוחרות יותר של הגיטרות מהדגם הזה שבהן ניגן פול, שם הוא מופיע בצורה אופקית. השני הוא הסימנים של השיפוץ שעברה הגיטרה עפ"י בקשתו של פול עוד בתקופת ההופעות של הביטלס. כך, נצבעה הגיטרה המקורית בצבע כהה יותר מזה שהיה לה קודם כפי שהיא מופיעה בתמונות מהתקופה המוקדמת, וכן הוסר ה-pickguard בצבע פנינה שהיה בה והורכבו בה שני pickups בחתיכה אחת מעץ שחור.


אפשר לעקוב אחר פרויקט החיפושים אחר הגיטרה האבודה כאן:

26 views0 comments
bottom of page