top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

איך החלטה מטופשת של Capitol הביאה את הביטלס להישג חסר תקדים

בשנת 1962 היו הביטלס הלהקה המצליחה ביותר בליברפול ובסביבותיה, וחבריה ידעו שהדרך לתהילה בבריטניה עוברת דרך לונדון, מרכז תעשיית המוזיקה הבריטית. בשנת 1963, היו הביטלס הלהקה המצליחה ביותר בבריטניה ובמדינות נוספות, אך חבריה ידעו שהדרך לתהילה הבינלאומית עוברת דרך ארה"ב, מרכז תעשיית המוזיקה העולמי. גם מרטין ידע זאת, ולכן עשה את הצעד המתבקש, ופנה לחברת התקליטים Capitol Records האמריקאית, שהייתה חברת בת של EMI, כדי שתוציא תקליטים של הביטלס בארה"ב. בניגוד לכל הציפיות, זו סירבה בטענה שהשוק האמריקאי לא מעוניין בלהקות אלמוניות ממדינות זרות, גם אם הן דוברות אנגלית. קשה להפריז באכזבה של של הביטלס, אך מה שהם לא הבינו אז הוא שההחלטה של Capitol Records, שהיום נראית מטופשת, תגרום להם להגיע להישג חסר תקדים, שאף מוזיקאי לא הגיע אליו עד אז ומאז.


לאחר הסירוב של Capitol Records חיפש מרטין חברת תקליטים אחרת, ואחרי מאמצים רבים מצא חברה קטנה משיקגו בשם Vee-Jay, שנענתה בחיוב לפנייתו. אחרי שחתמה עם EMI על חוזה ל-5 שנים, הוציאה Vee-Jay בפברואר 1963 את הסינגל Please Please Me, אך זה נמכר ב-7,310 עותקים בלבד, ובמאי 1963, הוציאה את הסינגל From Me to You, שנמכר ב-22,000 עותקים. אלה היו כמויות זעומות יחסית לשוק האמריקאי.


בהמשך העבירה EMI ל-Vee-Jay את השירים של האלבום Please Please Me, שיצא בבריטניה במרץ 1963, במטרה שתוציא אלבום ראשון של הביטלס בארה"ב. עם זאת, התכניות השתבשו, וחברת Vee-Jay נכנסה לקשיים כספיים שהביאו להפסקת תשלומי התמלוגים ל-EMI, ובסופו של דבר, לביטול החוזה ביניהן. מרטין החליט שוב לנסות את מזלו אצל Capitol Records, שהמשיכה בסירובה, ולאחר חיפושים נוספים, מצא חברת תקליטים קטנה בשם Swan מפילדלפיה, שהסכימה להוציא תקליטים של הביטלס. חברת Swan הוציאה בספטמבר 1963 את הסינגל She Loves You, אך זה מכר 1,000 עותקים בלבד.


גם בריאן אפשטיין עשה מאמצים כדי להביא את הביטלס לארה"ב, ובסופו של דבר הצליח לקבוע ביקור ראשון שתוכנן להתקיים בחודש פברואר 1964, וכלל הופעות בניו יורק ובוושינגטון, ואפילו הופעה בתכנית הטלוויזיה The Ed Sullivan Show. לאור העניין שהתחיל להתעורר אז סביב הביטלס בארה"ב, הסכימה חברת Capitol Records להוציא את הסינגל I Want To Hold Your Hand, אשר הגיע למקום הראשון במצעד הפזמונים. בעקבות זאת, התעורר בארה"ב הביקוש לכל דבר שקשור לביטלס, וחברות Vee-Jay ו-Swan התחילו למכור כמויות מאד גדולות של הסינגלים שהוציאו. אז החליטה Vee-Jay לנצל את המומנטום, והוציאה ב-10 בינואר 1964, עוד לפני הביקור הראשון של הביטלס בארה"ב, את האלבום Introducing…The Beatles, על בסיס השירים שקיבלה מ-EMI עוד לפני ביטול החוזה ביניהן. כעבור 10 ימים, ב-20 בינואר 1964, גם Capitol Records הוציאה אלבום של הביטלס, בשם Meet The Beatles, שהתבסס על שירים שקיבלה מ-EMI, מתוך האלבום With The Beatles הבריטי. במרץ 1964, אחרי שהביקור הראשון של הביטלס, הוציאו חברת Vee-Jay, באמצעות חברת בת שלה בשם Tollie, את הסינגל Twist and Shout, ובמקביל הוציאה חברת Capitol Records את הסינגל Can't Buy Me Love.


במצב עניינים רגיל, חברת תקליטים לא מוציאה יותר מסינגל אחד של אמן בכל פעם, כדי לא להתחרות עם עצמה. המצב יוצא הדופן שנוצר, שבו ארבע חברות שונות, Capital Records, Vee-Jay, Swan ו-Tollie, הוציאו במקביל סינגלים של הביטלס, הביא להישג חסר תקדים שלא חזר על עצמו מאז, כך שביום אחד, ב-4 באפריל 1964, היו לביטלס חמישה שירים בחמשת המקומות הראשונים במצעד הפזמונים.


1. השיר Can't Buy Me Love של חברת Capitol Records


2. השיר Twist and Shout של חברת Tollie


3. השיר She Loves You של חברת Swan


4. השיר I Want to hold Your Hand של חברת Capitol Records


5. השיר Please Please Me של חברת Vee-Jay


מעבר לזה, באותו יום היו לביטלס במצעד Billboard Hot 100 שבעה שירים נוספים:


31. השיר I Saw Her Standing Her של חברת Capitol Records


41. השיר From Me to You של חברת Vee-Jay


46. השיר Do You Want to Know a Secret של חברת Vee-Jay


58. השיר All My Loving של חברת Capitol Records


65. השיר You Can't Do That של חברת Capitol Records


68. השיר Roll Over Beethoven של חברת Capitol Records


79. השיר Thank You Girl של חברת Vee-Jay


20 views0 comments
bottom of page