top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

איזה שיר קורע לב, וואיי וואיי וואיי - Wah Wah

שנת 1968 לא הייתה שנה קלה עבור חברי הביטלס, ובמיוחד לא עבור ג'ורג' הריסון. הביטלס היו בעיצומן של הקלטות האלבום הלבן, אשר במהלכן עזב האיש שליווה אותם עוד מהקלטת הסינגל She Love You, בשנת 1963, וכן רינגו סטאר שמאס מההוראות שקיבל מפול מקרטני לגבי...איך לנגן במערכת התופים שלו.


בחודש נובמבר 1968 חזר ג'ורג' ללונדון לאחר ביקור של חודשיים בארה"ב, שם ביקר את בוב דילן בביתו שבווסטוק. הפיק את ג'קי לומקס, והכיר ועבד עם מוזיקאים נוספים, ביניהם לאון ראסל. זמן קצר לפני נסיעתו הוא עבד עם אריק קלפטון וכתב איתו את השיר Badge. במילים אחרות, ג'ורג' עבד עם מוזיקאים אחרים שמאד העריכו אותו ואת עבודתו.


מאווירה מפרה, מפרגנת ונטולת קונפליקטים כמו זו הגיע ג'ורג' לאולפני טוויקנהם כדי להתחיל עם הביטלס את פרויקט Get Back, בתחילת ינואר 1969. שם, האווירה הייתה מנוכרת, קרה, ושני האגו-מאנייקים שלצדו, ג'ון לנון ופול מקרטני, לא נתנו לו את המקום שהוא הרגיש שמגיע לו כמוזיקאי, ולא הכירו בצמיחתו האדירה. ג'ון ופול עדיין ראו בו את הילדון בן ה-15 שהצטרף ללהקת הקווארימן בשנת 1958 ולא היו מסוגלים להבחין בכך שמולם עומד מוזיקאי בוגר, בשל ומוכשר מאד. ג'ורג' הרגיש שמה שקורה לו במחיצתם הוא ההפך המוחלט מהחוויות שחווה עם המוזיקאים האחרים שהתחיל לעבוד איתם.


האדישות של ג'ון ופול כלפי ג'ורג' הייתה כזו שכשעבדו על חלק מהשירים שלו ג'ון לא טרח להגיע לאולפן, למשל בשיר Savoy Truffle, ומנגד מקרטני כמעט ולא הפסיק להעיר לו, לתקן אותו, לנזוף בו וכדומה. והמצב הזה לא היה חדש, למשל פול ולא ג'ורג' הוא זה שביצע את קטע הסולו של Taxman כבר שנתיים קודם לכן.


בשלב הזה של ההקלטות בטוויקנהם, הציג ג'ורג' בפני חבריו שלושה שירים שלו, All Things Must Pass, Hear Me Lord ו-Let It Down, שזכו לאדישות מצדו של ג'ון ולהערות מצדו של מקרטני ולבסוף לא נכנסו לפרויקט Get Back.


הקטע המתועד היחיד לגבי המתחים בין ג'ורג' לפול , הוא זה שבסרט Let It Be, והתרחש ב-6 בינואר 1969 באולפני טוויקנהם. זה קרה בזמן שהביטלס עבדו על השיר Two Of Us ופול העיר לג'ורג' איך לנגן.


הנה תרגום חופשי של רוח השיחה שהתקיימה בין השניים והיא כוללת חלקים שלא נכנסו לסרט Let It Be:

פול: החלק שבו אנחנו שירם You and I have memories לא נשמע שאנחנו ביחד

ג'ורג': בוא ננגן שוב ונראה מה לא בסדר

פול: אנחנו מסבכים את העניינים, אני מנסה לעזור לך ואתה מרגיש עם זה לא נוח

ג'ורג': זה אני שגורם לך להרגיש לא נוח

פול: לא רציתי להגיד לך את זה. אני רק רוצה שתנסה לנגן את זה ככה כי אני מסביר לך שאתה מנגן את זה לא טוב ואתה חוזר על זה. אני יודע שאנחנו עייפים וכבר עובדים הרבה שעות אבל יש צלילים שאני לא אוהב

ג'ורג': לא אכפת לי. אני אנגן מה שתרצה שאנגן או לא אנגן בכלל אם אתה לא רוצה. מה שתרצה אני אעשה.


הנה הקטע שתועד בסרט Let It Be:


יומיים לאחר מכן, ב-8 בינואר, הופיע ג'ורג' עם השיר I Me Mine, שיר שמדבר על הקנאות והוויכוחים בתוך הלהקה ועל האגו הענק של הצמד לנון-מקרטני. ג'ון הגחיך את השיר והתפתח בינו לבין ג'ורג' ויכוח שבמהלכו ערער על יכולותיו של ג'ורג' כמוזיקאי. למען ההגינות חייבים לומר שחלק מהמתח בין ג'ורג' לג'ון היה על רקע אי הרצון של ג'ורג' לקבל את נוכחותה של יוקו אונו והוא, בניגוד לפול שדיבר עליה מאחרי הגב שלה ושל ג'ון, לא חסך מהם את דעתו.


כעבור יומיים נוספים, ב-10 בינואר, פרץ במהלך ארוחת הצהריים ויכוח קשה מול ג'ון, שבמהלכו הטיח בו ג'ורג' שהוא לא תורם שום דבר חיובי במהלך החזרות. בשלב זה עזב ג'ורג' את הלהקה ואף הציע להם לפרסם מודעה במגזין New Musical Express כדי לחפש לו ממלא מקום.


ג'ורג' חזר לביתו, קינפאוס, ובשעות אחר הצהריים של אותו יום הלחין את השיר Wah Wah. למרות הוויכוח עם ג'ון באותו יום, סיפר ג'ורג' שנים מאחר יותר שהשר נכתב על פול שלא הכיר בהתפתחותו האמנותית. המילים של השיר מאד עצובות משום שהן מבטאות היטב את המצוקה שבה היה נתון ג'ורג' בתוך הלהקה, במיוחד בתקופה ההיא, ובעיניי השורות המשמעותיות ביותר אומרות:

I don't need no wah-wah

And I know how sweet life can be

If I keep myself free, wah-wah

אני לא צריך ווה ווה

ואני יודע כמה מתוקים יכולים החיים להיות

אם אני שומר את עצמי חופשי, ווה ווה


שתי שורות נוספות בשיר שהן משמעויות הן:

Oh, you don't see me crying

Oh, you don't hear me sighing

הו, אתה לא רואה אותי בוכה

הו, אתה לא שומע אותי נאנח


באוטוביוגרפיה שלו, I Me Mine, מספר ג'ורג' שניגון הגיטרה המיוחד בשיר Wah Wah מסמל כאב ראש, כמו זה שהיה נתון בלהקה באותה תקופה. ולא במקרה, השיר הראשון שג'ורג' הקליט עבור האלבום המשולש All Things Must Pass הוא Wah Wah. זה כאילו (וזו ספקולציה שלי, כמובן) ג'ורג' רוצה להוציא את זה החוצה לפני שהוא ממשיך בהקלטות המשך האלבום הזה, הראשון שלו מאז פירוק הביטלס.


הנה דמו מוקדם של השיר Wah Wah:


הנה השיר Wah Wah מתוך All Things Must Pass:


גם בהופעה Concert for Bangladesh, באוגוסט 1971, פתח ג'ורג' עם השיר הזה, ובכך, זהו השיר הראשון שמבצע ג'ורג' בפני קהל מאז פירוק הביטלס. זה כאילו (ואני ממשיך בספקולציה שלי, כמובן) ג'ורג' רוצה להוציא את זה החוצה לפני שהוא ממשיך בהופעתו הראשונה מול קהל מאז פירוק הביטלס.


הנה השיר Wah Wah מתוך Concert for Bangladesh:


דבר מעניין הוא שבהופעה Concert for George, שהתקיימה בנובמבר 2002, משתתף פול, על הפסנתר, בביצוע השיר Wah Wah, אותו שרים ג'ף ליין, בילי פרסטון ואריק קלפטון.


הנה השיר Wah Wah מתוך Concert for George:


הנה השיר Wah Wah מתוך Concert for George:




2 views0 comments
bottom of page