top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

60 שניות על פול ומרת'ה ועל מוזיקאים וחיות המחמד שלהם


כולנו יודעים שהשיר Martha My Dear שנכלל באלבום הלבן, שיצא ב-22 בנובמבר 1968, נכתב על מרת'ה, הכלבה של פול מקרטני. כולנו יודעים שזה התחיל כתרגיל בפסנתר שפול ניסה, בסגנון שמזכיר את סוג המוזיקה ששמע מאביו ולהקתו, Jim Mac's Band.


מרת'ה נולדה ב-16 ביוני 1966 והיא מסוג כלבת רועים אנגלי, כך שכאשר פול כתב את השיר Martha My Dear היא הייתה בת שנתיים. פול רכש אותה כשהייתה גורה, זמן קצר אחרי שנכנס לביתו שבלונדון, לא רחוק מאולפני EMI. הוא וג'יין אשר חשבו שיהיה נחמד שיהיה כלב בבית. מרת'ה הייתה חיית המחמד הראשונה של פול וג'ון מאד הופתע החיבה הגדולה שהפגין פול כלפיה ואפילו אמר שמעולם לא ראה אותו ככה.


אחד המקומות החביבים על פול להוציא את מרת'ה לטייל היה Primrose Hill, גבעה שמשקיפה על העיר לונדון, במרחק של דקות הליכה מביתו. זו אותה גבעה שעליה סיפר אליסטר טיילור, עוזר נאמן מחברת NEMS, שיום אחד אחר הצהריים, בקיץ 1967, כשליווה את פול מטייל כאן עם מרת'ה, הם ראו אדם מוזר, שעליו כתב אחר כך פול את השיר Fool on the Hill. הנה:


מרת'ה נפטרה בשנת 1981 בגיל 15. לכן, בתמונת עטיפת האלבום Paul Is Live משנת 1993, מי שמופיע איתו זו לא מרת'ה, ואפילו לא כלבה אלא כלב. השם של הכלב הוא Arrow (חץ). ומה אנחנו יודעים עליו? שהוא היה הבן של מרת'ה.


פול לא היה המוזיקאי היחיד שהושפע מחיית המחמד שלו. הנה מספר דוגמאות:


אלטון ג'ון ציין ברשימת הקרדיטים באלבום The Captain and the Kid משנת 2006, את כלבו Arthur, מסוג קוקר ספניאל ואחד מתוך 20 כלבים שהיו בבעלותו. הקרדיטים היו עבור מה שצוין כ-woof-bells (נביחות-פעמונים). אגב, Arthur נפטר בחודש מרץ השנה.


אריק קלפטון פרסם בשנת 1975, בעטיפה של אלבומו There's One in Every Crowd, את תמונתו של כלבו הראשון, מסוג ויימארנר, בשם Jeep. וכמו שאריק כתב על אשתו של ג'ורג' הריסון, פטי, את השיר Layla, כך כתב ג'ורג' שיר על כלבו של אריק בשם I Remember Jeep, שנכלל באלבום All Things Must Pass משנת 1970. הנה:


פרדי מרקיורי, סולן להקת קווין, קיבל השראה מהחתולים הרבים שלו כשכתב את השיר Delilah, שנכלל באלבום של קווין בשם Innuendo משנת 1991. בשיר הזה הוא כתב את השורות הבאות:

You make me so very happy

When you cuddle up and go to sleep beside me

And then you make me slightly mad

When you pee all over my Chippendale suite

אתה עושה אותי כל כך מאושר

כאשר אתה מתכרבל והולך לישון לידי

ואז אתה קצת מכעיס אותי

כשאתה משתין בכל סוויטת הצ'יפנדייל שלי.


הנה:


רוברט פלאנט, סולן להקת לד זפלין, כתב שיר בשם Bron-Y-Aur Stomp שהתבסס על כלבו, מסוג קולי, בשם Strider. השיר נכלל באלבום של לד זפלין בשם Led Zeppelin III משנת 1970. בשיר הוא שר את השורות הבאות:

Ain't but one thing to do

Spend my natural life with you

You're the finest dog I knew

אין אלא דבר אחד לעשות

לבלות את חיי הטבע שלי איתך

אתה הכלב הכי טוב שאני מכיר.


הנה:




17 views0 comments
bottom of page