הביטלס כתבו שירים נפלאים, גם מבחינת הלחנים וגם מבחינת המילים. המילים של שירים כמו Strawberry Fields Forever, Eleanor Rigby או Here Comes The Sun מרגשות ונוגעות. והביטלס גם כתבו קטעים אינסטרומנטליים, ללא מילים, שאולי פחות מוכרים אבל יש בהם מנגינות יפהפיות:
Hot As Sun
הקטע האינסטרומנטלי Hot As Sun נכתב ע"י פול מקרטני בשנת 1958 או 1959 והקווארימן ביצעו אותו בהופעותיהם. הביטלס הקליטו את הקטע הזה רק ב-24 בינואר 1969, במסגרת הפרויקט Get Back. בהקלטה הזו אפשר לשמוע את פול אומר Welcome to the South Sea Islands, where the sound of a wave landing on the sand brings joy to the air (ברוכים הבאים לאיי הים הדרומיים, שם קולו של גל הנוגע בחול מביא שמחה באוויר). הנה:
הקטע Hot As Sun לא נכנס לאלבום Let It Be ופול החליט לכלול אותו באלבום McCartney שיצא באפריל 1970, כמחרוזת עם קטע אינסטרומנטלי חדש בשם Glasses. הנה:
אחרי שטים רייס חיבר לקטע Hot As Sun מילים, הוא יצא בשנת 1982 בביצוע נושה פוקס. הנה:
ומאוחר יותר באותה שנה גם בביצוע איליין פייג', במסגרת אלבום באותו שם. הנה:
Cayenne
הקטע האינסטרומנטלי Cayenne נכתב בסוף שנות ה-50, גם ע"י פול מקרטני, והוא מאד הושפע מהסגנון של להקת The Shadows, שהיה מאופיין בנגינת גיטרות חשמליות. הנה הקטע Man of Mystery משנת 1960 בביצוע The Shadows:
הקטע Cayenne הוקלט בטייפ ריקורדר ביתי, באפריל 1960, בזמן שהקווארימן עשו חזרות בביתו של פול. באותו יום הם הקליטו גם את Hallelujah, I Love Her So ו-You'll Be Mine. הקטע Cayenne יצא בבוטלגים שונים. בשנת 1995 הוא נכלל בחלקו הראשון של הפרויקט Anthology, שם הוא מושמע בקצב יותר מואץ. במקור אורך הקטע היה 2 דקות ו-24 שניות ואילו בפרויקט Anthology אורכו הוא דקה אחת ו-14 שניות. הנה הקטע Cayenne כפי שהוקלט במקור בשנת 1960:
הנה הקטע Cayenne, כפי שנכלל בחלקו הראשון של פרויקט Anthology:
Winston's Walk
הקטע האינסטרומנטלי Winston's Walk נכתב ע"י ג'ון לנון בתחילת שנת 1959, ושמו מתייחס לשמו האמצעי של ג'ון. הקווארימן נהגו לבצע את הקטע Winston's Walk ויש דיווחים שהוא הוקלט בטייפ רקורדר ביתי בשתי הקלטות שביצעו באפריל וביולי 1960 בבית של פול. Winston's Walk מעולם לא ראה אור, גם לא בבוטלגים. אנחנו יודעים על הקטע Winston's Walk גם ממכתב שכתב פול לכתב מליברפול, אליו פנה פול בתור מר לואו (Mr. Low) באביב של 1960, ובו הוא מספר לו על להקת הקווארימן ועל קטעים אינסטרומנטליים מקוריים שלהם, Winston's Walk, Catswalk ו-Looking Glass, לצד שירים מקוריים, Thinking of Linking ו-The One After 909.
Looking Glass
הקטע האינסטרומנטלי Looking Glass גם נכתב ע"י ג'ון לנון, בשנת 1959, שהושפע מהספר Through The Looking Glass של הסופר האהוב עליו, לואיס קארול. פול מתייחס גם לקטע הזה במכתבו מ-1960. לפי דיווחים, גם הוא הוקלט באותן הקלטות ביתיות אבל מעולם לא ראה אור, גם לא בבוטלגים. במסגרת פרויקט Get Back, ניגן פול את הקטע Hot As a Sun ואחר כך פנה לג'ון ושאל אותו האם הוא זוכר איך הולך הקטע Looking Glass, אך ג'ון השיב שאינו זוכר וכך הפסדנו הזדמנות לשמוע אותו.
Catswalk
הקטע האינסטרומנטלי Catswalk נכתב ע"י פול מקרטני בשנות ה-60 המוקדמות. מעבר להשפעות הניכרות גם כאן של להקת The Shadows, במיוחד מקטע בשם Apache, אפשר לחוש בהשפעותיה של עוד להקה שהתבססה על נגינת גיטרות חשמליות, The Ventures. הנה הקטע Apache משנת 1960, בביצוע להקת The Shadows:
הנה הקטע Walk, Don't Run של להקת The Ventures:
בסוף 1962 הקליטו הביטלס את הקטע Catswalk בטייפ ריקורדר במהלך חזרות שקיימו במועדון הקאוורן. הנה:
הקטע Catswalk מעולם לא יצא באף תקליט של הביטלס ובשנת 1967 הציע אותו פול לכריס ברבר, מנהיג תזמורת ג'אז בשם The Chris Barber Band. הם הקליטו את הקטע ביולי אבל פול לא היה מרוצה מהתוצאה ולכן נעשתה הקלטה נוספת, הפעם תחת השם Catcall, כאשר פול וג'יין עושים קולות רקע ואפילו אפשר לשמוע את פול צועק: please play it slower (בבקשה נגנו את זה יותר לאט). Catcall יצא כסינגל באוקטובר 1967. הנה:
הקטע Catcall הופיע בבוטלג The Songs Lennon and McCartney Gave Away שיצא בשנת 1979.
Cry for a Shadow
הקטע האינסטרומנטלי Cry for a Shadow בולט בשל שני דברים ייחודיים: הוא היצירה המוזיקלית היחידה שנכתבה במשותף ע"י ג'ון לנון וג'ורג' הריסון והוא היצירה המוזיקלית המקורית הראשונה של הביטלס שהוקלט באפן מקצועי. Cry for a Shadow, כמו Cayenne, מאד הושפע מהסגנון של להקת The Shadows והוקלט בהמבורג ב-22 ביוני 1961 עבור חברת Polydor שהחתימה אותם כלהקת הליווי של טוני שרידן. בהקלטות הללו הביטלס מופיעים בתור להקת The Beat Brothers שגן המילה ביטלס מאד הזכירה את השם בגרמנית "פידלס", כינוי שניתן לאיבר המין הזכרי. הכוונה הייתה להוציא את השיר הזה, שבהתחלה נקרא Beatle Bop, בסינגל כשבצד בד השיר Why בביצוע טוני שרידן, אבל זה לא יצא אל הפועל. בסופו של דבר הקטע יצא במסגרת EP שיצא בצרפת בשנת 1962, בשם Mister Twist. ביולי 1963, כשהביטלס התחילו לצבור פופולריות, חברת Polydor הוציאה EP בגרמניה בשם Tony Sheridan With The Beatles ובו הקטע Cry for a Shadow. בפברואר 1964 יצא סינגל כשבצד א' Cry for a Shadow ובצד ב' השיר Why. בשנת 1995 נכלל Cry for a Shadow בחלקו הראשון של פרויקט Anthology. הנה:
Twelve Bar Original
הקטע האינסטרומנטלי Twelve Bar Original הוא הראשון שנכתב ע"י הביטלס מאז שחתמו על חוזה הקלטות עם חברת EMI, והוא הוקלט בשנת 1965 במהלך ההקלטות לאלבום Rubber Soul. זו אחת היצירות המוזיקליות הבודדות שנכתבו ע"י כל הארבעת הביטלס, יחד עם Flying, Dig It ו-Christmas Time (Is Here Again). אפשר בקלות להבחין שהקטע מאד הושפע מהקטע Green Onions של Booker T. & the M.G.s, שיצא באלבום בשם זה באוקטובר 1962.הנה:
הקטע Twelve Bar Original ראה אור בשנת 1996 בחלקו השני של הפרויקט Anthology:
Flying
הקטע האינסטרומנטלי Flying, כמו Twelve Bar Original, נכתב ע"י כל ארבעת חברי הביטלס, כאשר שמו המקורי היה Aerial Tour Instrumental. הוא גם הקטע האינסטרומנטלי היחיד של הביטלס שיצאה ע"י חברת EMI. הקטע הוקלט ב-8 וב-28 בספטמבר 1967 ובמקור אורכו היה 9 דקות ו-38 שניות, אך הוא קוצר ל-2 דקות ו-17 שניות. הקטע ראה אור ב-EP הכפול ובסרט Magical Mystery Tour. הנה:
חלקים שירדו מהקטע Flying שימשו בסצנות של הסרט, למשל הקטע Where's The Bus, אותו אפשר לשמוע בבוטלג Magical Mystery Demos משנת 1992. הנה:
הקטע Flying נשמע בסרט על רקע צילומים שצולמו ממטוס שטס מעל איסלנד שנלקח מהסרט Dr. Strangelove משנת 1964, ולא נכללו בו. הנה:
Aunt Jessie's Dream
הקטע האינסטרומנטלי Aunt Jessie's Dream נכתב ע"י הביטלס לטובת הסרט Magical Mystery Tour ומושמע בסצנה שבה הדמות של הדודה ג'סי, הדודה של רינגו, חולמת שהיא במסעדה ואוכלת כמויות של ספגטי שמוגשות לה באת חפירה ע"י דמות של מלצר, אותה משחק ג'ון לנון. אפשר לשמוע את הקטע בבוטלג Magical Mystery Demos משנת 1992. הנה:
The Palace of the King of the Birds
הקטע האינסטרומנטלי The Palace of the King of the Birds נכתב ע"י פול והוקלט ע"י הביטלס בין ה-6 ל-9 בינואר 1969, במסגרת הקלטות לפרויקט Get Back, אבל הוא לא נכלל באלבום Let It Be. בשנת 1978 הקליט אותו שוב פול יחד עם להקת Wings, תחת השם Castle of the King of the Birds עבור האלבום Rupert the Bear שיצא רק באפן לא רשמי בשנת 1990. בעוד שאורך ההקלטה משנת 1969 היה 5 דקות ו-4 שניות, בהקלטה משנת 1978 הוא קוצר לדקה אחת ו-42 שניות. הנה הקטע The Palace of the King of the Birds משנת 1969:
הנה הקטע Castle of the King of the Birds משנת 1978:
הנה האלבום הלא רשמי Rupert the Bear משנת 1990, ובו הקטע Castle of the King of the Birds:
Comments