top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

הגיטרות הראשונות

בשנת 1956, ג'ון לנון למד מאמו, ג'וליה, לנגן בבאנג'ו והשיר הראשון שלמד, לדבריו, היה Ain't That A Shame של פטס דומינוז. יום אחד ראה ג'ון מודעה במגזין Reveille ובה הוצעה למכירה גיטרה תוצרת חברת Gallo הדרום-אפריקאית מסוג Gallotone Champion, תמורת £10. המודעה הבטיחה Guaranteed Not to Split (מובטח שלא תתפצל). ג'וליה הסכימה לשלם עבור הגיטרה ודאגה שתשלח לכתובת שלה ולא לכתובת הבית שבה ג'ון התגורר, שכן דודתו, מימי, הסתייגה מהתעניינותו של ג'ון במוזיקה ורצתה שיקדיש את זמנו לשיפור הישגיו הלימודיים. זו הגיטרה שבה ניגן ג'ון ב-6 ביולי 1957, כאשר פגש לראשונה את פול מקרטני. בשנת 1958 הגיטרה נשברה (לא ידוע אם התפצלה) והוחלפה באחרת.


אחרי שג'ון נרצח, מסרה מימי, את הגיטרה לידיד שאבא לבן נכה. מימי קיוותה שהגיטרה של ג'ון תעודד את הילד. אחרי שהוא נפטר, בגיל צעיר, מסר האבא את הגיטרה למשפחה אחרת ובה ילדה נכה. אביה החורג של הילדה מכר את הגיטרה כדי להבטיח את עתידה. וכך, בשנת 2010 הגיטרה נמכרה במכירה פומבית ע"י בית המכירות סאות'ביס תמורת £155,000 לאספן פרטי בשם אדם סנדר. חבר להקת הקווארימן המקורית, רוד דייוויס, הוזמן כדי לאמת שזו אכן הגיטרה הראשונה של ג'ון לנון. דייוויס ידע לספר שבלהט הנגינה, אצבעו של ג'ון נחתכה ודם טפטף לתוך תיבת התהודה והשאיר בה כתם. רוד הבחין בכתם כאשר יום אחד החליף מיתר עבור ג'ון. דייוויס זיהה את הכתם ואישר את שזו הגיטרה של ג'ון.


ביוני 1956 קיבל פול מקרטני במתנה מאביו חצוצרה. די מהר הבין פול שלא יוכל לנגן בה ולשיר באותו זמן. בנוסף, באותה תקופה פרצה מוזיקת הסקיפל וקמו להקות שבהן הכלי המרכזי היה גיטרה ולא היו בהן חצוצרות. פול החליט להחליף את החצוצרה בגיטרה בחנות המוזיקה ראשוורת', במרכז ליברפול. תמורת החצוצרה קיבל גיטרה מסוג Framus Zenith Model 17 מתוצרת חברת Framus הגרמנית, ששווייה £15. אחרי שפול הביא את הגיטרה הביתה הוא התקשה לנגן בה עד שראה תמונה של זמר אמריקאי שמאלי, בשם סלים וויטמן, מחזיק בגיטרה. פול הבין שהוא צריך לנגן בגיטרה שלו הפוך, דבר שחייב אותו לשנות את סדר המיתרים. פול השתמש בגיטרה הזו עד לנסיעה הראשונה של הביטלס להמבורג, אז קנה גיטרה אחרת, טובה יותר.


בשנת 1995, הדגים פול בסרט שהתלווה לפרויקט אנתולוגיה, על הגיטרה הזו שנמצאת ברשותו עד היום, את השיר שניגן לג'ון בפגישתם הראשונה, Twenty Flight Rock. הנה הקטע:


ביולי 2014 השתמש שוב פול בגיטרה הזו, בוידיאו קליפ של השיר Early Days. הנה הוידיאו קליפ:


בשנת 1956, לבקשת ג'ורג' הריסון, קנה אמו לואיז, גיטרה מחבר שלו לבית הספר. מדובר בגיטרה מתוצרת Egmond ההולנדית, מסוג Egmond 105/0. בבריטניה גיטרות כאלה שווקו כגיטרות Rosetti וגיטרה ספציפית זו כונתה Rosetti 276. הגיטרה עלתה ללואיז £3.10 בלבד. בחנויות המוזיקה שווקה גיטרה זו בתור: The cheapest model in our range (הדגם הזול ביותר במגוון שלנו) ונמכרה תמורת £4. בעידודה של אמו, ג'ורג' התאמן על הגיטרה שעות ארוכות. בהזדמנות אחת, כשניסה להדק את אחד המיתרים, שבר ג'ורג' את צוואר הגיטרה וזה נפרד מהגוף. אחיו, פיטר, תיקן את הגיטרה עבור אחיו הצעיר. ג'ורג' הופיע לראשונה עם הגיטרה הזו במועדון Speke British Legion Club בהופעה היחידה של להקת הסקיפל שבה היה חבר באותה עת, The Rebels. כעבור חודשים ספורים של אימון שיפר מאד ג'ורג' את יכולותיו, והסביר לאמו שהוא זקוק לגיטרה טובה יותר והפעם חשמלית. וכך הגיטרה הזו הוחלפה באחרת.


באמצע שנות ה-80 נמכרה גיטרה זו במכירה פומבית לרוכש אלמוני אשר השאיל אותה ל-Rock and Roll Hall of Fame בקליבלנד, שם נשארה בין שנת 1995 לשנת 2002. בשנת 2003 נמכרה גיטרה זו במכירה פומבית תמורת £276,000 למוזיאון The Beatles Story בליברפול, שם היא מוצגת עד היום.


32 views0 comments
bottom of page