top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

העמוד הראשון במכתב של ג'ורג' ותעלומת השיר הנוסף של הביטלס

בספרה של אסטריד קירשהר, Hamburg Days משנת 1999, מוצג צילום של העמוד השני של מכתב שקיבלה מג'ורג' הריסון בימי הביטלס, אך חסר בו העמוד הראשון, שנעלם ולא שרד.


במהלך השנים, נתנה אסטריד לאנשים המקורבים אליה ולאנשים שגילו עניין מיוחד בלהקת הביטלס, פריטים שהיו ברשותה ושקשורים ללהקה, ללא בקשת תמורה. בין היתר, היא מסרה את המכתב של ג'ורג', לחבר מאד קרוב שלה. כאשר החבר ביקש את רשותה למכור אותו כדי לגייס כסף לפרויקט מסוים, הסכימה אסטריד ברצון, ובתנאי שהוא יימכר באפן פרטי ולא במכירה פומבית. כך, הגיע המכתב לאדם ששמו וינס בריאן.


בריאן גילה, לאחר שהבחין בעמוד השני, היחיד שנותר, כי כאשר מעמידים אותו מול האור אפשר להבחין בסימנים שנוצרו בלחץ העט כשכתב ג'ורג' את העמוד הראשון שהיה, ככל הנראה, מונח מעליו. בריאן הצליח להבחין במספר מילים, אבל יתר הסימנים היו חלשים ולא הצליח להבין את מה שנכתב. הוא התייעץ עם חבר שלו, שעבד בתור חוקר משטרה, שסיפר לו שישנו תהליך שיכול לחשוף את כל הטקסט, וכך התגלה תוכנו של העמוד הראשון.


כך כתב ג'ורג':


1) העמוד הראשון:

------------------------------------------------------------------------

אסטריד היקרה,


תודה על המכתב שלך. אני מצטער שלא כתבתי לך מכתב עם התקליטים ששלחתי לך. אני אשלח לך מחר תקליטים נוספים, של להקת The Coasters. רינגו הוא המתופף שלנו עכשיו (איך ידעת על כך כל כך מהר?). הוא הופיע אתנו בפעם הראשונה בשבת האחרונה והוא הרבה יותר טוב מפיט. היה קשה להיפטר מפיט מכיוון שיש לו הרבה מעריצים וכרגע אנחנו קצת מתקשים עם מספר בנות מטופשות שאומרות שזה לא אותו דבר בלעדיו. אני מאמין שבעוד שבועיים הן ישכחו אותו. מחר, בהופעה בצהריים, יגיעו אנשי הטלוויזיה למועדון The Cavern עם מצלמות כדי לצלם סרט קצר עלינו ועל המועדון.


אנחנו נוסעים ללונדון כדי להקליט ב-4 בספטמבר. אני לא חושב שאמרתי לך אבל Parlophone שלחו לנו שני שירים מצחיקים כדי שנלמד אותם, ואחרי שבאמת למדנו אותם הם קצת יותר טובים אבל אנחנו עדיין חושבים שהם נוראים. ג'ון כתב שיר נוסף שהוא נפלא אז אנחנו...

------------------------------------------------------------------------


2) העמוד השני:

------------------------------------------------------------------------

...חייבים ללמוד אותו במהירות, ולקוות שהם יאפשרו לנו להקליט אותו. אני לא יודע איך קוראים לו, אבל אני אגיד לג'ון שישיר אותו בקול רם כדי שתוכלי לשמוע אותו.


אני אשלח לך מכתב נוסף עם התקליטים החדשים, אז שלום לך. אני מקווה שאת בסדר. אמא שלי מוסרת לך את אהבתה,


שלום מג'ורג'.


נ.ב. התמונה שצילמת היא כדי לתת למעריצים, השנייה עם הפרצוף המצחיק, זה אני עם הגיטרה של ג'ואי בראון. הוא יהיה במועדון The Star Club איתנו בדצמבר (אני חושב).

------------------------------------------------------------------------


התוכן של המכתב הזה שופך אור על מספר דברים שאנו לומדים עליהם כאן:


· מתברר שהמכתב נכתב ב-21 באוגוסט 1962, שלושה ימים בלבד אחרי ההופעה הראשונה של רינגו סטאר עם הביטלס, ויום לפני ההופעה הטלוויזיונית הראשונה של הביטלס. כידוע, רשת הטלוויזיה Granada צלמה אותם מופיעים במועדון The Cavern, כחלק מסרט על סצנת המוזיקה התוססת בליברפול.


הנה הופעת הביטלס שצולמה עבור רשת הטלוויזיה Granada:


· ג'ורג' מתייחס במכתב לתגובה הזועמת של המעריצות בעקבות עזיבתו של פיט בסט את הלהקה. כידוע הוא בעצמו קיבלו אגרוף בעין על רקע זה. בסרט שצולם למחרת כתיבת המכתב, כאמור, אפשר לשמוע קריאה מהקהל האומרת We want Pete, ובתמונות שצולמו שאולפני EMI, ביום ההקלטות שאליו מתייחס ג'ורג', אפשר לראות את עינו השחורה מהאגרוף שקיבל.


· ג'ורג' מספר על שיר שכתב ג'ון בזריזות לקראת יום ההקלטות ב-6 בספטמבר. ניתן לשער שהכוונה לשיר Please Please Me. עד עכשיו ידענו שהשיר הזה נכתב בביתה של הדודה מימי, מנדיפס, אבל לא ידענו מתי. אמנם המכתב של ג'ורג' לא מספק תאריך מדויק אבל נותן חלון זמן שלא היה ידוע קודם לכן.


הנה השיר Please Please Me:


· ג'ורג' מספר שהם נוסעים ללונדון כדי להקליט באולפני EMI. מדובר בהקלטה ההיסטורית שנערכה יומיים לאחר מכן, ב-6 בספטמבר. הוא מציין שהם קיבלו מפרלופון, חברת הבת של EMI, שני שירים כדי שילמדו אותם לקראת אותו יום. הוא מדגיש שמדובר בשני שירים שהם לא אוהבים. אנו יודעים שאחד מהם היה ?How Do You Do It, שאפילו הקליטו אותו אבל לא הוציאו אותו, אבל מהמכתב אנו למדים שהיה גם שיר נוסף ועולה השאלה באיזה שיר מדובר. אנחנו יודעים שהם לא הקליטו עוד שיר ב-6 בספטמבר, אבל אין זה אומרשלא היה שיר נוסף. שמו של השיר לא מצוין באף סםר וכך הוא נותר בגדר תעלומה בלתי פתורה.


הנה ההקלטה של השיר ?How Do You Do It:


העמוד השני של המכתב הזה נמכר בתחילת שנת 2020 תמורת 30,000 פאונד.


1 view0 comments
bottom of page