top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

האחים הנוסעים יצאו לדרך כצד ב' - Traveling Wilburys

בשנת 1987 הפיק ג'ף לין טת אלבומו החדש של ג'ורג' הריסון, Cloud Nine. באותה עת, הופיעו טום פטי ולהקתו, The Heartbrakers, כלהקת החימום של בוב דילן בסיבוב ההופעות שלו (לשמחתי הרבה יצא לי לראות אותם בהופעה של דילן בישראל). באותם ימים, הפיק לין את אלבומו הראשון של פטי, Full Moon Fever, ואת האלבום החדש של רוי אורביסון, Mystery Girl.


האלבום Cloud Nina יצא בנובמבר 1987, ובאפריל 1988 ביקשו אנשי חברת ההקלטות Warner Brothers Records מג'ורג' לכתוב שיר חדש עבור צד ב' של הסינגל שיקדם את מכירות האלבום. בצד א' של הסינגל תוכנן להיכלל השיר This Is Love מתוך האלבום, שהפך ללהיט, והרעיון היה שבצד ב' יהיה שיר חדש.


הנה השיר This Is Love:


במהלך ארוחת ערב שנערכה באותו יום, בנוכחותם של ג'ף לין ורוי אורביסון, סיפר על הבקשה לשיר חדש ולין, הבטיח לסייע. ג'ורג' הציע לאורביסון לבוא איתם באולפן אם ירצה לראות אותם בעבודה. למחרת ניסה ג'ורג' למצוא אולפן פנוי ללא הצלחה ולכן צלצל לבוב דילן וביקש ממנו להשתמש באולפן ההקלטות הביתי שלו. למחרת, בדרך לאולפן עברו ג'ורג' ולין דרך ביתו של טום פטי, כדי לאסוף גיטרה אקוסטית שג'ורג' שכח אצלו, וכך הזמינו גם אותו לאולפן כאורח.


ברגע שהגיעו לבית של דילן, התיישבו כולם על הדשא וג'ורג' ניגן להם מספר אקורדים שהיו לו בראש וכדי להתניע את העבודה על השיר החדש. כל אחד מהנוכחים, לין, פטי, אורביסון ודילן העלו הצעות לגבי המנגינה וכל אחד העלה הצעה לשורה אחרת של השיר, בעוד שדילן מכין לכולם ברביקיו. כאשר השיר החל לקרום עור וגידים, שאל דילן את ג'ורג' איזה שם הוא יתן לשיר. ג'ורג' הסתכל על קופסה שהייתה מונחת במחסן של דילן וראה שכתוב עליה handle with care, וזה השם שג'ורג' בחר. למחרת שוב התכנסו כולם והקליטו את השיר באולפן של דילן, כשכל אחד שר חלק וכולם מנגנים בגיטרות אקוסטיות.


הנה הקליפ לשיר Handle With Care:


כעבור מספר ימים חזר ג'ורג' למשרדי Warner Brothers Records עם ההקלטה של השיר Handle With Care. אנשי החברה שמעו את השיר והבינו מיד שאי אפשר לבזבז אותו על צד ב' של סינגל, ושאלו את ג'ורג' האם אפשר איכשהו להפוך את זה לאלבום.


ג'ורג' חזר אל דילן, אורביסון, פטי ולין עם הרעיון להפיק אלבום ביחד וכולם נענו בחיוב. החמישה החליטו לא להשתמש בשמותיהם האמיתיים, אלא ליצר מעין להקה דמיונית (רעיון זהה לזה שהביטלס השתמשו באלבום Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band). הכולם חשבו שאם ישתמשו במשותיהם הם יישמעו כמו ההרכב Crosby, Still, Nash and Young או כמו שם של משרד עורכי דין. בנוסף, ויותר חשוב, הם האמינו שאם יאמצו שמות פיקטיביים, יסייע להם הדבר ליהנות משיתוף פעולה נטול אגו וכך כולם ישירו, יכתבו ויפיקו. המשימה הייתה לבחור שם להרכב שלהם. מאחר וג'ורג' ולין נהגו לכנות את ציוד האולפן בכינוי wilburys, הציע ג'ורג' את השם Trembling Wilburys (ווילבוריס הרועדים). לין הציע במקום ההצעה של ג'ורג' את השם Traveling Wilburys (ווילבוריס הנוסעים) שהתקבל על ידי כולם. הם אפילו בנו סיפור סביב השם הזה, על-פיו הם חמישה אחים נוודים שנולדו מאמהות שונות, ומאב אחד, צ'רלס ט. ווילבורי, הידוע לשמצה. שמותיהם הפרטיים של חמשת האחים ווילבורי היו נלסון (ג'ורג'), לאקי (דילן), אוטיס (לין), לפוטי (אורביסון) וצ'רלס ט. ג'וניור (פטי).


וכך כתבו, הקליטו והפיקו החמישה את האלבום The Traveling Wilburys Vol. 1, שיצא באוקטובר 1988, וזכה להצלחה כבירה. מגזין המוזיקה החשוב, Rolling Stone, כלל את האלבום ברשימת 100 האלבומים הטובים ביותר בכל הזמנים, והוא אפילו זכה בפרס הגראמי על "ביצועי הרוק הטובים ביותר עבור צמד או להקה".


ימים ספורים לפני שהם היו היו אמורים לצלם את הקליפ לשיר End Of The Line מתוך האלבום, ב-6 בדצמבר 1988, נפטר רוי אורביסון מהתקף לב פתאומי. חברי ההרכב החליטו להמשיך בעבודה על הקליפ, למרות הצער העמוק על האובדן, והציבו את הגיטרה של אורביסון בכיסא נדנדה ריק. החבורה החליטה להישאר יחד ולהקליט אלבום נוסף בלי אורביסון. באותה עת התפשטו שמועות, שהתבררו כלא נכונות, לפיהן דל שאנון עומד להחליף את אורביסון.


הנה הקליפ End Of The Line:


באוקטובר 1990 הוציאה החבורה את האלבום השני שלהם, Traveling Wilburys Vol. 3, שם שהגה ג'ורג' ואופייני לחוש ההומור שלו. אחר האלבום עלו תכניות לסיבוב הופעות, הוצאת אלבום שלישי ובכלל המשך שיתוף פעולה, אך לכל אחד מחברי ההרכב הייתה הקריירה עצמאית משלו והתחייבויות, וכל התכניות להמשיך נשארו על הנייר.


בנובמבר 2001 נפטר ג'ורג' הריסון מסרטן הגרון, ובשנת 2002 אירגן אריק קלפטון ההופעה לזכרו בשם Concert For George. באותה הופעה ביצעו ג'ף לין וטום פטי את השיר Handle With Care לזכרו של ג'ורג' ושל ההרכב Traveling Wilburys.


הנה השיר Handle With Care מתוך Concert For George:


באוקטובר 2017 נפטר טום פטי מדום לב.


13 views0 comments
bottom of page