top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

ג'רג' הריסון ואדולף היטלר

בשנת 1990 יצא ספרו של ג'פרי ג'וליאנו, Dark Horse: The Private Life of George Harrison, כשאחת הסוגיות מעוררות המחלוקת שבספר, היא הטענה בדבר עיסוקו של ג'ורג' הריסון באדולף היטלר והנאציזם, כביכול. בין היתר, נכתב:

אחד ההיבטים המוזרים ביותר באישיותו של ג'ורג' הריסון הוא העיסוק שהוא חולק עם חבריו, דרק טיילור ו"לגס" לארי סמית', באדולף היטלר. הריסון וחבריו אינם נאצים, אך הם מוצאים משהו מרתק בפיהרר. הם אמנם סולדים מהטירוף המוחלט וחסר התקדים שלו, אך זה לא מסביר מדוע מחזיק הריסון תמונות של היטלר בביתו, ואפילו מציג צלבי קרס ענקיים. אמנם היטלר העתיק את צורת צלבי הקרס מסמל החיים שבאמונה ההינדית, הקרובה לג'ורג', אבל עדיין קשה להבין איך מצדיק הביטל לשעבר, "שוחר השלום", את משיכתו לדבר שכל כך קשור ברוע.


הספר מציג תמונה של ג'ורג' שצולמה בביתו , פריאר פארק, ובה הוא נראה יחד עם אשתו, אוליביה, וידידיו, "לגס" לארי סמית', מלהקתBonzo Dog Doo-Dah Band, ובעלת הגלריה לאמנות, מרי טמביני, כשבקיר שמאחוריהם תלויה תמונה של אדולף היטלר.


ג'וליאנו מתבסס, בין היתר, על ההקדמה שכתב ג'ורג' לספרו של דרק טיילור, קצין העיתונות לשעבר של הביטלס, Fifty Years Adrift משנת 1984, ובה אומר ג'ורג':

הודות לו, אני יודע עכשיו הרבה יותר על משפחת המלוכה ועל היטלר.


בשנת 1991 פורסמה בצהובון האמריקאי, The Globe, כתבה שהתבססה על ספרו של ג'וליאנו, תחת הכותרת Beatle George is a Big Nazi Fan. ג'ורג' תבע את The Globe על הוצאת דיבה, ועורך דינו, ברט פילדס, אמר לתקשורת:

ג'ורג' מגנה כל דבר שקשור בהיטלר ולא יכול לדמיין משהו גרוע יותר מאשר לטעון שהוא נאצי.


בדצמבר 1992 קבע בית המשפט, כי על הצהובון The Globe לשלם פיצויים לג'ורג' על הוצאת דיבה. במהלך המשפט, טען הצהובון להגנתו שהוא פירש לא נכון את ספרו של ג'וליאנו, ומנגד, העיד ג'וליאנו מטעמו של ג'ורג'. לאחר סיום המשפט, תבע The Globe את ג'וליאנו על הטעייה בספרו, וזכה בפיצוי של 400,000 דולר.


בשנת 2015 פורסם ספרו של גריים ת'ומסון,George Harrison: Behind the Locked Door, שיתכן ושופך מעט אור על הנושא. בספר נטען, כי אכן היו בעבר צלבי קרס בכל רחבי פריאר פארק, אך הם הוסרו לאחר מלחמת העולם השנייה, וכנראה שעדיין אפשר לראות באחוזה שרידים של כמה מהם.


3 views0 comments
bottom of page