top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

ג'ורג' ובוב, סיפור אהבה

ג'ון לנון וג'ורג' הריסון היו המעריצים הגדולים ביותר של בוב דילן, מבין חברי להקת הביטלס. שניהם קנו ושמעו ללא הפסקה את האלבום The Freewheelin’ Bob Dylan, שיצא במאי 1963. ג'ון היה הראשון מבין חברי הלהקה שהושפע מהטקסטים והלחנים של השירים של דילן והדבר בא לידי ביטוי בשירים כמו I'm a Loser משנת 1964, You've Got to Hide Your Love Away ו-(Norwegian Wood (This Bird Has Flown משנת 1965, ועוד. גם דילן מצדו, מאד כיבד את הביטלס כאמנים והיה ואת הישגיהם.


חברי הביטלס נפגשו לראשונה עם דילן ב-28 באוגוסט 1964, במלון Delmonico, בניו יורק, אז נטען שדילן הכניס אותם לראשונה לעולם המריחואנה, טענה שככל הנראה היא יותר מיתוס מאמת.


עם הזמן וככל שהתפתח ג'ורג' כמוזיקאי, הקשר בינו לבין דילן הלך והתהדק כאשר שניהם מצאו מרחב של שיתוף פעולה מוזיקלי ביניהם. מבחינת ג'ורג', זה היה מקום מפלט מפני חוסר הפרגון והזלזול כלפי השירים שלו מצדם של ג'ון ופול. בנובמבר 1968 בילה ג'ורג' בביתו של דילן שבוודסטוק, מדינת ניו יורק, שם הם חיברו ביחד שני שירים מצוינים, I’d Have You Anytime ו-Nowhere to Go. השיר הראשון הוקלט ע"י ג'ורג' והוא זה שפותח את אלבום הסולו הנפלא שלו, All Things Must Pass, שיצא בנובמבר 1970, ולעומתו, השני מעולם לא יצא באפן רשמי.


הנה השיר I’d Have You Anytime בביצוע ג'ורג' ודילן בהקלטה ביתית:


הנה השיר I’d Have You Anytime בביצוע ג'ורג':


הנה השיר Nowhere to Go בביצוע ג'ורג' ודילן בהקלטה ביתית:


הנה דמו של השיר Nowhere to Go בביצוע ג'ורג' מתוך הבוטלג Beware of ABKCO:


כשהגיע דילן לאנגליה כדי להשתתף בפסטיבל Isle of Wight Festival ב-31 באוגוסט 1969, באו ג'ון, ג'ורג', רינגו ובנות זוגם, לשבת בקהל, כיאה למעריצים אמיתים.


ג'ורג' ודילן שמרו על קשר וב-1 במאי 1970, נפגשו השניים באולפן הקלטות Columbia Records Studio B בניו יורק, ויחד עם הבסיסט צ'ארלי דניאלס והמתופף ראס קאנקל, הקליטו מספר שירים שראו אור לראשונה בפברואר 2021, במסגרת הוצאה מיוחדת בשם 1970 (50th Anniversary Collection). מדובר בגרסאות כיסוי לשירים ישנים, כמו Ghost Riders in the Sky: A Cowboy Legend, של סטן ג'ונס, Matchbox ו-True Love של קרל פרקינס, All I Have to Do is Dream של ההרכב אוורלי ברדרס, Da Doo Run Run של להקת הקריסטלס, ו-Yesterday של הביטלס.


הנה ההקלטות של ג'ורג' ודילן. כדאי מאד לשמוע הכל אבל בדקה ה-39:48 אפשר לשמוע את הביצוע שלהם לשיר Yesterday:


באותה הזדמנות נתן דילן לג'ורג' את השירים If Not For You ו-I Don’t Wanna Do It, כדי שיקליט אותם באלבומו, All Things Must Pass. בסופו של דבר, שניהם הקליטו במקביל את השיר If Not For You, ג'ורג' עבור אלבומו, All Things Must Pass, ודילן עבור אלבומו, New Morning, שיצא חודש לפני האלבום של ג'ורג', באוקטובר 1970.


הנה השיר If Not For You בביצוע ג'ורג':


הנה השיר If Not For You בביצוע דילן:


ג'ורג' הקליט את השיר I Don’t Wanna Do It, כסינגל רק כעור 15 שנה, במרץ 1985.


הנה השיר I Don’t Wanna Do It בביצוע ג'ורג':


ב-1 באוגוסט 1971 התארח דילן בהופעת Concert for Bangladesh שקיים ג'ורג' עם אורחים נוספים, וביניהם רינגו סטאר, אריק קלפטון, קלאוס פורמן, בילי פרסטון וליאון ראסל, במדיסון סקוור גרדן בניו יורק. אמנם בהופעה ג'ורג' רק ליווה את דילן, כשזה ביצע את שיריו, אבל בחזרות הם ביצעו את השיר If Not For You. משום מה לא מצאו השניים לנכון לבצע אותו מול קהל בהופעה עצמה, למרות הביצוע היפה שלהם.


הנה השיר If Not For You בביצוע ג'ורג' ודילן:


33 views0 comments
bottom of page