top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

ג'ורג' הריסון סירב לקבל את עיטור המלכה

ב-26 באוקטובר 1965 קיבלו חברי הביטלס עיטור MBE ממלכת אנגליה, שמוענק לאדם בשל הישגיו ו/או תרומתו המשמעותיים לקהילה. השם המלא של העיטור הוא Member of the Most Excellent Order of the British Empire, וזהו העיטור הנמוך ביותר בדרגתו מבין חמשת העיטורים של מסדר האימפריה הבריטית. חברי הביטלס קיבלו את עיטור MBE בשל תרומתם המשמעותית לכלכלה הבריטית. בזכות העיטור, קיבלו חברי הביטלס מדליית כסף, תשלום של 40 פאונד בשנה וכניסה חופשית לגלריית Whispering Gallery בקתדרלת סנט פול, שעלות כניסתה הייתה כשילינג.


כאשר יצאה ההודעה על הענקת עיטור MBE לחברי הביטלס, התעוררה מחאה הציבורית, בעיקר משום שלהרבה אזרחים בריטיים הוענק העיטור הזה על רקע תרומתם למאמץ המלחמתי אחרי מלחמת העולם השנייה. כך אמר ג'ון:

אנשים קיבלו MBE בגלל שהרגו אנשים. אנחנו מקבלים את שלנו בגלל שאנחנו מבדרים אנשים. הייתי אומר ששלנו מוצדק יותר


ב-25 בנובמבר 1969 החזיר ג'ון לנון למלכה את העיטור MBE שקיבל, ושהיה מופקד בביתה של הדודה מימי, בצירוף מכתב שבו הוא כתב:

------------------------------------------------------------------------


הוד מעלתך,


אני מחזיר את העיטור MBE שלי כמחאה על מעורבותה של בריטניה בעניין ניגריה-ביאפרה, כנגד תמיכתנו באמריקה בווייטנאם וכנגד ירידתו של השיר Cold Turkey במצעד הפזמונים.


באהבה. ג'ון לנון של Bag


------------------------------------------------------------------------


מדליית הכסף שקיבל ג'ון עם העיטור MBE נותרה בכספת של מחלקת Chancery Department של Royal Household, והתגלתה רק בשנת 2009. עם זאת, משום שרק המלכה רשאית לבטל עיטור, שמו המלא של ג'ון המשיך להיות, באפן רשמי, John Winston Ono Lennon MBE.


ב-11 במרץ 1997, קיבל פול מקרטני את העיטור KBE ממלכת אנגליה. זהו עיטור שמוענק לאדם בשל הישגיו ו/או תרומתו יוצאי הדופן לקהילה. השם המלא של העיטור הוא Knight Commander of the of the Most Excellent British Empire, וזהו העיטור השני בדרגתו מבין חמשת העיטורים של מסדר האימפריה הבריטית. מאז שמו הרשמי של פול הפך להיות Sir James Paul McCartney MBE.



ב-29 בדצמבר 2017, קיבל רינגו סטאר את עיטור ה-KBE, ומאז שמו הרשמי הוא Sir Richard Starkey MBE.


ב-4 במאי 2018, מונה סר פול מקרטני ע"י המלכה ל-Companion of Honour, שמשמעותו חבר במסדר Order of Companions of Honour. זהו מסדר, שבראשו עומדת המלכה, ויכולים להיות בו עד 65 חברים הממונים על ידה בשל הישגיהם יוצאי הדופן בתחומי האמנות, הספרות, המוזיקה, המדע, הפוליטיקה, התעשייה או הדת. החברים במסדר נושאים את האותיות CH אחרי שמותיהם. על כן, מאז חברותו של פול במסדר הזה, שמו הרשמי הוא Sir James Paul McCartney CH MBE.


בשנת 2000 סירב ג'ורג' הריסון לקבל את העיטור OBE, שהוא העיטור הרביעי בדרגתו מבין חמשת העיטורים שבמסדר האימפריה הבריטית, והוא בדרגה אחת מעל העיטור MBE. השם המלא של העיטור הוא Officer of the Most Excellent Order of the British Empire. משרד התרבות, המדיה והספורט הבריטי המליץ להעניק לג'ורג' את העיטור הזה בשל תרומתו המשמעותית לתעשיית המוזיקה. כך נכתב בהמלצה להעניק לו את העיטור:

הוא היה חבר בלהקה שרבים אומרים שהיא הדבר הטוב ביותר שבריטניה הפיקה אי פעם, ואולי הטוב ביותר בעולם, הביטלס.


העיתונאי ריי קונולי, שהכיר את חברי הביטלס מקרוב, מעריך כי ג'ורג' סירב לקבלת העיטור OBE משום שנפגע מההצעה להעניק לו עיטור נמוך בדרגתו מזה שהוענק לפול, שכאמור, קיבל את עיטור KBE בשנת 1997. קונולי התבטא בעניין ואמר:

מי שהחליט להעניק לג'ורג' את העיטור OBE ולא את העיטור KBE היה חסר רגישות במיוחד. ג'ורג' הרגיש עלבון והייתה לו סיבה טובה לכך


3 views0 comments
bottom of page