top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

ג'ורג' הריסון וארתור קלי

בשנת 2006 יצא ב-DVD ובו ההופעה The Space Within Us של פול מקרטני, ובו הופיעה בפעם הראשונה תמונה שלא הייתה מוכרת קודם ובה נראים ג'ון, פול וג'ורג' עם גיטרות וחולצות תואמות כאשר בין ג'ורג' לפול נראה בחור צעיר לבוש בבגדים כהים. מדובר היה בתמונה מתוך האוסף הפרטי של פול שצולמה ע"י אחיו מייקל בין השנים 1958 ל-1959. התמונה הופיעה שוב בספר The Lyrics של פול שיצא בשנת 2022, אך הפעם באיכות גבוהה יותר. כשהיא הופיעה בפעם הראשונה מיד עלתה השאלה מי הוא הבחור שבין ג'ורג' לפול והתשובה היא שמדובר בבחור בשם ארתור קלי שהיה חברו הטוב ביותר של ג'ורג'. יתירה מכך, ארתור, ג'ורג' ואחיו פיטר היו חברים בלהקת The Rebels שקדמה לקווארימן.

קיימת תמונה נוספת שצולמה ע"י אמו של ארתור באביב או בקיץ 1957 ובה נראה ארתור יחד עם ג'ורג' בני ה-14. בתמונה הזו שניהם אוחזים בגיטרות הראשונות שלהם, ג'ורג' עם גיטרה אקוסטית מסוג Egmond וארתור עם גיטרה אקוסטית מסוג Hoyer Archtop . תמונה נוספת שצולמה בדצמבר 1959 מראה את ג'ורג' ואת ארתור במסיבת חג מולד שנערכה באולם Grafton Rooms.

בשנת 1976 סיפר ארתור לעיתון Birmingham Daily Post על חברו, ג'ורג':

פגשתי את ג'ורג' בבית הספר כשהייתי בן 11 בערך והקמנו ביחד להקת סקיפל בשם The Rebels. דרך ג'ורג' פגשתי את פול וכששניהם הצטרפו ללהקה של ג'ון, נהגתי ללכת איתם להופעות שלהם. בשנת 1960 אמר לי ג'ורג': "אנחנו צריכים נגן בס. למה שלא תקנה גיטרת בס ותצטרף אלינו? בדיוק אז קרוב משפחה השיג לי עבודה ולא חשבתי שאני יכול להרשות לעצמי לוותר עליה ולהצטרף אליהם ללהקה. אז ביקש ג'ון מחברו סטיוארט סאטקליף, שבדיוק מכר ציור ב-60 פאונד, לקנות תמורת הכסף גיטרת בס ולהצטרף אליהם.


בשנת 1982 אמר בהקשר הזה ארתור לעיתון Sunday Mirror:

לא הצטרפתי לביטלס כי חשבתי שההורים שלי לא יהיו מרוצים מכך


בשנת 1965 סיפר ג'ורג' לעיתון Sunday Mirror:

ארתור קלי ואני חברים מאז שהיינו בערך בני 12. הלכנו ביחד לבית הספר והוא היה די מגניב. הדבר הכי מצחיק מהידידות שלי עם ארתור היא שמועדון הלילה Arthur בניו יורק נקרא על שמו למרות שלא הבנו את זה באותו זמן. הכל התחיל כששאלו אותי במסיבת עיתונאים בארה"ב איך אני מכנה את התספורת שלי ואני אמרתי שאני מכנה אותה "ארתור" בזמן שחשבתי על החבר שלי, ארתור קלי. אז מועדון הלילה נקרא על שם התספורת שלי, ארתור, שזה בעצם השם של החבר שלי. עד היום אני בקשר עם ארתור ולפעמים הוא בא להתארח אצלי בבית ואני אוהב את זה


הכוונה של ג'ורג' הייתה, כמובן, לבדיחה שלו לגבי שם התספורת שלו, "ארתור", בסצנה של הסרט A hard Day's Night משנת 1964. בעקבות הסצנה הזו אכן נקרא מועדון הלילה הניו יורקי Arthur שהפך די מהר לאחד ממועדוני הלילה האופנתיים ביותר בניו יורק, ובו נהגו לבקר אורחים מפורסמים כמו אנדי וורהול, טרומן קפוטה ואחרים.


כשהתבגר, החליט ארתור קלי לעבור ללונדון ולהתחיל בקריירת משחק והוא די הצליח בה הן כשחקן תיאטרון והן כשחקן טלוויזיה. בשנת 1974 הוא שיחק את דמותו של "ברט", חבר בדיוני לשעבר בלהקת הקווארימן, בהצגה John, Paul, George, Ringo שהפכה ללהיט בליברפול ובלונדון ועסקה בשנותיה הראשונים של להקת הביטלס. בטלוויזיה, מילא ארתור קלי שורה של תפקידים מרכזיים במספר סדרות של ה-BBC, בין היתר, The Chinese Detective, The Brothers McGregor, Brookside ו-The Bill.


בשנת 1982 סיפר ארתור קלי לעיתון Liverpool Echo:

ג'ורג' ואני נשארנו חברים במשך הרבה זמן. הוא ניסה לעזור לי למצוא עבודה כשהפכתי לשחקן ותמיד בא לראות אותי גם כשהפכו למפורסמים. זו הייתה אשמתי שאיבדנו את הקשר בינינו כי כשהפכתי לשחקן מוכר התחלתי להיות קצת מנוכר כלפי כל המפורסמים שהציג לי כשהלכתי לראות אותו. בסופו של דבר, הרגשתי שזה קצת נטל בשבילו לעזור לקדם את הקריירה שלי


צירוף מקרים נדיר הוא שבשנת 1991, כשהוא וג'ורג' כבר לא היו בקשר, הוזמן ארתור קלי ע"י ה-BBC להשתתף בפרק בעונה העשירית של הסדרה הבלשית המפורסמת Bergerac ששודרה בהצלחה גם בארץ. באפן מקרי לגמרי, שם הפרק שבו השתתף ארתור נקרא The Dark Horse, כשמו של אלבום הסולו של ג'ורג' משנת 1974.


19 views0 comments
bottom of page